تبیان، دستیار زندگی
كتابخانه ملی به تازگی 21 جلد قرآن نفیس خطی خریداری كرده‌‌ و‌ تا پایان ماه‌ رمضان هر روز یكی از این قرآن‌ها به همراه تصاویری از صفحاتش كه دارای ویژگی‌های منحصر به‌فرد است، معرفی خواهد شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

يك قرآن با طرح‌هاي ختايي و اسليمي

یك قرآن با طرح‌های ختایی و اسلیمی

كتابخانه ملي به تازگي 21 جلد قرآن نفيس خطي خريداري كرده‌‌ و‌ تا پايان ماه‌ رمضان هر روز يكي از اين قرآن‌ها به همراه تصاويري از صفحاتش كه داراي ويژگي‌هاي منحصر به‌فرد است، معرفي خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، قرآن مقابل جلد لاكي دارد كه به شيوه رنگه‌نويسي با نعت رسول اكرم(ص) و خاندان او تزيين شده‌است. طرح ترنج و سرترنج و عناصر اسليمي و ختايي از جمله تزيينات قرآن مذكور هستند. اين قرآن سال 1202 هجري كتابت شده‌است.

فرزان عظيم‌زاده‌ كارشناس نسخه‌هاي خطي ايراني ـ اسلامي با اشاره به اين مطلب كه در قرآن طرح‌هاي «اسليمي» در جوار متن به كار مي‌روند، گفت: در قرآن‌هايي كه به تذهيب آراسته مي‌شوند بيشتر از طرح‌هاي اسليمي استفاده مي‌شود.

عظيم‌زاده «ختايي» را‌ يكي ديگر از روش‌هاي تزيين اين قرآن دانست و افزود: ختايي بر خلاف اسليمي بيشتر در تشعيير به كار مي‌رود و كميت عناصر در اين روش بسيار كمتر از اسليمي است.

وي افزود: در اسليمي وسعت عناصر به لحاظ رنگ و فرم بسيار بيشتر است در صورتي‌كه در ختايي طيف رنگ‌ها محدودتر است و تزيينات بيشتر با زر اجرا مي‌شود.