تبیان، دستیار زندگی
بدون وجود ااستاندارد و سیستمى مشخص براى اینترنت امروزه باید با تداخل نام هاى مختلفى در این جهان پهناور روبه روبودیم. اما اینك چنین مشكلى على رغم گوناگونى كاربران و تعدد مكان هاى اتصال به آن وجود ندارد. ICANN چیست؟ این شركت د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


كنفرانس كوالالامپور:گزارشى درباره فعالیت ها و ماموریت هاى ICANN

بدون وجود ااستاندارد و سیستمى مشخص براى اینترنت امروزه باید با تداخل نام هاى مختلفى در این جهان پهناور روبه روبودیم. اما اینك چنین مشكلى على رغم گوناگونى كاربران و تعدد مكان هاى اتصال به آن وجود ندارد.

ICANN چیست؟


این شركت در حقیقت یك سازمان بین المللى است غیر تجارى است كه مسئولیت ادرس هاى اینترنتى ، پروتكل هاى شناسایى و دامنه هاى اینترنتى عمومى و كشورى و همچنین مدیریت روت سرورهاى اصلى اینترنت را برعهده دارد.

به خاطر آنكه این شركت در ایالات متحده قرار دارد این سرویس ها تمامى تحت قراردهاى دولت ایالات متحده و همچنین مسئول شماره ها و نام هاى اینترنتى این كشور (IANA) قرار دارد. ICANN در حقیقت وظایف IANA را انجام مى دهد.

ساختار آیكان به نوعى نیمه دولتى است و تلاش آن حفظ ثبات در اینترنت و فراهم كردن فضاى رقابتى درآن در جهت افزایش ارتباطات اینترنتى است.

سیستم دامنه هاى اینترنتى (Domain Name systems) چیست ؟


دامنه هاى اینترنتى به كاربران كمك مى كند تا هر آنچه را مى خواهند در سراسر اینترنت بیابند.

هر كامپیوترى كه به اینترنت متصل است داراى یك آدرس مشخص آى پى است كه IP address نامیده مى شود، به خاطراین كه آدرس هاى آى پى كه مجموعه اى از اعداد است به سادگى به خاطر سپرده نمى شود DNS به كار مى آید كه اختصاص یك نام به هر آدرس آى پى است.

به این ترتیب مى توان فهمید كه به جز نام هاى اینترنتى اگر شما آدرس آى پى یك سایت را بدانید هم مى توانید به آن متصل شوید به عنوان مثال 192.0.34.65 را اگر در محل آدرس بار خود تایپ كنید درست مثل این است كه آدرسwww.icann.orgرا تایپ كرده باشید.

DNS در حقیقت ترجمه آدرس تایپ شده توسط شما به آى پى اختصاص یافته به آن آدرس است كه شما را به وب سایت مورد نظر متصل مى كند.DNS همچنین ایمیل هایى را كه شما مى فرستید را نیز به همین گونه شناسایى و به مقصد مى رساند.

ICANN چه وظایفى دارد؟


آیكان مسئولیت مدیریت عناصر فنى در این فعل و انفعال رابرعهده دارد تا كاربران در سراسر جهان بتوانند آدرس هاى متعبر را در این شبكه پیدا كنند. مسایل دیگرى چون كنترل محتواى اینترنتى ، وضع قوانین براى تجارت روى شبكه ، نامه هاى ناخواسته و محافظت از اطلاعات خارج از وظایف تكنیكى آیكان است.

بر اساس ساختار آیكان دولت ها و دیگر سازمان ها و نهادهاى بین المللى و حتى خصوصى در مدیریت این بخش مهم به آیكان كمك مى رسانند. چالش اساسى آیكان حفظ ثبات فنى و تكنیكى اینترنت در این عرصه است . به همین دلیل شاید آیكان یكى از بهترین نمادهاى همكارى در عرصه اجتماعات اینترنتى باشد .

این سازمان توسط افراد گوناگونى از كشورهاى مختلف مدیریت مى شود . رییس آن مسقیما در یك دفتر بین المللى قرار دارد .

كمیته مشورتى از اشخاص مستقل و یا سازمان ها و اجتماعات و گروههاى تكنیكى ایجاد شده كه آیكان را در تدوین قوانین و مقررات موثر یارى مى كنند. هم اكنون حدود 80 كشور جهان ارتباط نزدیكى را از طریق كمیته مشورتى دولتى با اعضاى هیات مدیره آیكان دارند.

هیات مدیره آیكان عبارتند از شهروندانى از كشورهاى استرالیا، برزیل، بلغارستان، كانادا، چین، فرانسه ، آلمان، غنا، ژاپن، كنیا، كره، مكزیك، هلند، پرتغال، سنگال، اسپانیا، انگلستان و ایالات متحده .

آیكان در حقیقت با استقرار بازار دامنه هاى اینترنتى عمومى (gTLD) كمك موثرى به كاهش قیمت دامنه ها كرده و با كا این بازارى یك میلیارد دلارى در طول سال از خرید و فروش دامین هاى اینترنتى به وجود آمده است .

موسسات تجارى و بانك اطلاعات آیكان


در سال 2000 آیكان هفت نوع پسوند جدید دامین عمومى شامل .aero ، .biz ، .coop ، .info ، .museum ، .name ، .pro ، را به مجموعه پسوندهاى قبلى خود اضافه كرد و هم اكنون نیز به دنبال پسوندهاى ممكن دیگرى براى افزودن به این مجموعه است .

ایكان همچنین تلاش مى كند نقش و ماموریت خود را همزمان با توسعه IPv6.0 كه پروتكل جدیدى براى آدرس هاى اینترنتى است حفظ كند.

برگرفته از آى تى ایران