تبیان، دستیار زندگی
در حالی كه نمایندگان كنفدراسیون فوتبال آسیا یكشنبه هفته آینده برای بررسی نهایی وضعیت باشگاه‌های ایران وارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمال حذف سرخابی ها از آسیا

تاکید بر درآمدزایی سرخابی ها

در حالی كه نمایندگان كنفدراسیون فوتبال آسیا یكشنبه هفته آینده برای بررسی نهایی وضعیت باشگاه‌های ایران وارد تهران می‌شوند، حق پخش تلویزیونی همچنان بزرگترین مشكل فوتبال ایران است، مشكلی كه احتمالا با نامه صدا و سیما به فدراسیون وارد فاز تازه‌ای خواهد شد.

به نقل از اسینا، محمد بن‌همام رئیس كنفدراسیون فوتبال آسیا در سفری كه اخیرا به ایران داشت به روشنی اعلام كرد در صورتی هر چهار سهمیه در لیگ حرفه‌ای آسیا به فوتبال ایران اختصاص خواهد یافت كه قرارداد حق پخش تلویزیونی بین فدراسیون فوتبال و صداوسیما بسته شود. درغیر این صورت نمایندگان باشگاه های ایران باید در AFC Cup شرکت کنند. جامی که در آن نمایندگانی از کشورهای هند، نپال، سریلانکا و... حضور دارند.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال كه استدلال صدا وسیما برای ندادن حق پخش تلویزیونی چیست، گفت: "ما هنوز جوابی از صداوسیما دریافت نكرده‌ایم. چندین بار از ضرغامی درخواست وقت كرده‌ایم كه گویا ایشان وقت نداشتند. به همین دلیل با معاون وی جلسه داشتیم و مدارك و دلایل‌مان را ارائه كردیم اما، آنها هنوز هیچ جوابی به ما نداده‌اند كه بدانیم استدلال‌شان چیست."

شبکه سوم

كفاشیان افزود: "چیزی كه اهمیت دارد این است كه نمایندگان AFC برای بررسی نهایی وضعیت فوتبال باشگاهی ایران یكشنبه به ایران می‌آیند. اگر ما نتوانیم شرایط موردنظرشان را اجرا كنیم حذف سهمیه‌های ایران از لیگ قهرمانان آسیا قطعی است. بنابراین امیدواریم در هفته جاری بتوانیم با صداوسیما به توافقی برسیم."

با این حال معاون مالی صدا و سیما كه طرف مستقیم در مذاكرات با فدراسیون فوتبال بوده، گفت: "شنبه نامه‌ای را به فدراسیون فوتبال ارسال می کنیم كه در آن به تمامی مسائل پاسخ داده شده است."

حسن تقدس‌نژاد در پاسخ به این سوال كه آیا صداوسیما با امضای قرارداد حق پخش تلویزیونی موافقت كرده یا خیر گفت: " نمی‌توانیم چیزی به نام حق پخش تلویزیونی به فدراسیون فوتبال پرداخت كنیم اما، می‌توانیم هزینه فوتبال را بپردازیم."

معاون مالی صدا و سیما در پاسخ به این سوال كه آیا منظور شما از هزینه‌های فوتبال همان هزینه‌های لیگ است یا خیر گفت: "بله." تقدس‌نژاد از ارایه توضیح بیشتر درباره نامه مهم صداوسیما به فدراسیون فوتبال خودداری كرد.

در همین حال علی كفاشیان درباره این اظهارنظر به گفت:"باید نامه صداوسیما را دریافت كنیم تا بتوانیم در این باره حرف بزنیم اما، نكته مهم و اصلی این است كه برای كنفدراسیون فوتبال آسیا تنها چیزی كه ملاك است انعقاد قرارداد حق پخش تلویزیونی است. ما باید پس از امضای قرارداد، یك نسخه از آن را برای AFC ارسال كنیم. بنابراین اینكه صداوسیما بخواهد پولی را با عنوان دیگری به فدراسیون فوتبال بدهد برای كنفدراسیون فوتبال آسیا قابل قبول نخواهد بود."

حل مشكل حق‌پخش تلویزیونی

وی همچنین درباره نامه‌ای كه فدراسیون فوتبال درباره همكاری نکردن صداوسیما به سازمان تربیت بدنی ارسال كرده است، گفت: " رونوشت این نامه را برای سازمان بازرسی كل كشور و رئیس سازمان صداوسیما هم ارسال كرده‌ایم. در این نامه به روند كارهای انجام گرفته اشاره شده و اعلام كرده‌ایم عدم توافق صداوسیما با فدراسیون فوتبال به معنای از دست رفت سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا است كه اگر این اتفاق بیفتد این ناكامی تبعات سیاسی و اجتماعی بسیاری برای ایران به همراه خواهد داشت. البته به غیر از نامه فدراسیون، سازمان‌های مسئول دیگری هم چنین نامه‌ای را برای انجام پیگیری‌های لازم ارسال كرده‌اند."

هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال چهارشنبه عصر تصمیم گرفت از ورود دوربین‌های شبكه‌های مختلف سیما به ورزشگاه‌ها جلوگیری كند. همین تصمیم با موضع تند برخی از مدیران صداوسیما روبه‌رو شد و كار به جایی رسید كه از سوی نهاد ریاست جمهوری نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ارسال شد كه فدراسیون اجرای این تصمیم را یك هفته به تعویق بیندازد.

رئیس فدراسیون فوتبال پیش از این گفته بود، در صورتی تا هفته بعد این تصمیم اجرا نمی‌شود كه طی روزهای آینده توافقی برای حق پخش تلویزیونی با صدا و سیما حاصل شود، در غیر این صورت فشارها بر صداوسیما افزوده خواهد شد.

در این شرایط كه صداوسیما چنین تصمیمی گرفته و اعلام كرده نمی‌تواند حق پخش تلویزیونی به فدراسیون بدهد باید منتظر اتفاقات دیگری هم بود. اتفاقاتی كه شاید بزرگترین آن حذف سهمیه ایران از حضور در لیگ حرفه‌ای باشد و بعید نیست که با این وضع پرسپولیس و استقلال سال آینده با تیم های نپالی و سریلانکایی مسابقه بدهند تا بتوانند جام قهرمانی AFC را برای فوتبال ایران به ارمغان بیاورند!