تبیان، دستیار زندگی
ادعای «یوسف قرضاوی» در مورد تهمت اعتقاد شیعه به ناقص‌بودن قرآن و كم‌شدن سوره «الولایة» از آن‌‌ مایه شگفتی است، زیرا خود علامه قرضاوی به خوبی بطلان این تهمت را می‌داند و پیش از این نیز در نوشته‌هایش این موضوع را رد كرده‌بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آيت‌الله تسخيری:

قرضاوی اتهام شيعه به تحريف قرآن را رد كرده‌بود

  تسخیری، قرضاوی

ادعای «يوسف قرضاوی» در مورد تهمت اعتقاد شيعه به ناقص‌بودن قرآن و كم‌شدن سوره «الولاية» از آن‌‌ مايه شگفتی است، زيرا خود علامه قرضاوی به خوبی بطلان اين تهمت را می‌داند و پيش از اين نيز در نوشته‌هايش اين موضوع را رد كرده‌بود.

آيت‌الله «محمدعلی تسخيری» دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در واكنش به بيانيه دوم قرضاوی مبنی بر اين‌كه روزنامه «المصری اليوم» كلامش را تحريف كرده‌است، آن‌را مايه خوشحالی و در راستای تبيين حقيقت برشمرد.

دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی افزود: معتقدم قرضاوی تحت تأثير اخبار دروغينی قرارگرفته است كه برخی عناصر تندرو به گوشش می‌رسانند؛ اين عناصر و گروه‌های تندرو نمی‌خواهند امت اسلامی به وحدت و يكپارچگی برسد البته نبايد نقش روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در تحريف حقايق را نيز ناديده گرفت.

وی تأكيدكرد: علامه قرضاوی در زمينه وحدت اسلامی سابقه خوبی دارد و می‌توان او را از پيشگامان تقريب مذاهب اسلامی دانست، اما پس از حوادث دلخراش و اسفناك عراق و لبنان شاهد اظهارات متناقض و شك‌بر‌انگيز در اهداف و اعتقادات شيعه از جانب وی بوديم.

آيت‌الله تسخيری بيان‌كرد: اين اظهارات تند در همايش قاهره كليد خورد و ما فكركرديم زودگذر باشد، اما در كنفرانس دوحه كه با قصد تقريب برگزار و به همايشی برای فتنه مبدل شده‌بود، قرضاوی مجدداً آن ادعاها را تكراركرد.

اظهارنظرهای مذهبی در فضايی كاملا علمی و آكادميك صورت‌بگيرد

دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی در اين‌باره اظهاركرد: در حالی شاهد اين اظهارات تند و تعجب‌برانگيز از جانب قرضاوی هستيم كه او به ما ياد داده‌بود به ديگران لقب بدعه‌گر، كافر و فاسق اطلاق نكنيم و در منشور اتحاديه علمای جهان اسلام كه خودش آن‌را نگاشت ما صفت تكفير، تفسيق و تبديع را محو و حذف‌كرديم زيرا هر مذهبی دارای اعتقادات متمايزی است و حق اتهام بدعت در مسائل مورد اختلاف برای هيچ مذهبی جايزنيست.

وی تأكيدكرد: اگر اهل سنت طبق گفته‌های قرضاوی، شيعه را به‌خاطر اعتقاد به وصيت پيامبر نسبت به جانشينی حضرت امام علی(ع) بدعت‌گر بخوانند اين امكان برای شيعه نيز فراهم است كه اهل سنت را به‌خاطر عدم عمل به اين وصيت بدعت‌گر بخواند و در اين‌صورت دامنه اختلافات گسترده و فتنه‌ها افزايش خواهديافت در حالی‌كه ما بی‌نياز از اين موضع‌گيری‌ها و اتهامات هستيم.

مشاور و دستيار مقام معظّم رهبرى در امور فرهنگى جهان اسلام تصريح‌كرد: همگی ما بايد سعی‌كنيم كه گفتمان، ديالوگ‌ها و اظهارنظرهای مذهبی در فضايی كاملا علمی و آكادميك صورت‌بگيرد و نبايد آن‌ها را به رسانه‌ها كشاند.

تسخيری گفت: در بحبوحه فتنه عراق شاهد‌بوديم كه چگونه علمای تندرو روی افكار و موضع‌گيری‌های قرضاوی تأثيرگذاشتند و همان تأثيرات باعث‌شد كه وی مواضع ايران و خط مشی مراجع شيعه را زير سؤال ببرد؛ در حالی‌كه ايران و علمای آن تمام تلاش‌های خود را جهت خواباندن فتنه گماشتند و من بارها اين مسئله را در نشست‌ها و ديدارهای گوناگون به ايشان متذكرشدم.

وی خاطر‌نشان كرد: گروه‌های فشار مذهبی سعی دارند تصوری معكوس و نادرست نزد علما و دانشمندان ارائه‌كنند و تا حدودی در اين امر موفق‌بودند و برخی از آن‌ها تحت تأثير اين فشارها فتاوايی را صادركردند.

دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی در عين‌حال از قرضاوی خواست تا همچنان بر مواضع و ديدگاه‌های تقريبی و وحدت‌گونه خود پايبند بماند و گفت: ما در برهه‌ای از زمان هستيم كه دشمنان اسلام دروغ‌هايی هم‌چون نفوذ تفكر شيعی در مناطق سنی‌نشين و نيز خبرهايی از سنی‌شدن برخی از شيعيان در مناطق شيعی‌نشين مخابره‌می‌كنند و اميدواريم علامه قرضاوی و ديگر علمای اسلامی در صدور فتوا و آراء خود اين مسائل حساس را در نظر بگيرند.

اين روحانی برجسته و انديشمند مشهور درباره دعوت «عبدالرحمن شيبان» يكی از علمای الجزاير مبنی بر عادی‌سازی دوباره روابط دو دانشمند جهان اسلام ـ آيت الله تسخيری و علامه قرضاوی ـ را اين‌گونه بيان‌كرد: من احترام خاصی برای شيخ عبدالرحمن شيبان قائل‌هستم و آن‌را بزرگ‌مردی در عرصه دعوت به اسلام و پرورش جوانان می‌دانم وبه او قول می‌دهم كه روابط دوستانه ما تحت تأثير اين گفت‌وگوها و نقدها قرار نگيرد؛ هر چند كه نسبت به همديگر انتقادهايی داريم و اميدوارم دوباره در راستای مقابله هجمه‌های غربی با هم متحدشويم.

وی در مورد آينده همكاری با اتحاديه علمای جهان اسلام اظهارداشت: من اين اتحاديه را اقدامی ارزنده می‌دانم كه شيخ قرضاوی تلاش‌های زيادی برای پيشبرد امور آن انجام داد و خط اعتدال‌گرايی را برای آن ترسيم‌كرد، من هم‌چنان به قانون و منشور آن اعتقاد و بر گسترش و عمق‌بخشی اهداف آن اصرار دارم.

اصل حديث تحريف قرآن مسلم نيست

آيت‌الله محمدعلی تسخيری با اشاره به اين‌كه هيچ عالم شيعی برجسته‌ای به اين روايت ـ تحريف قرآن ـ اعتقاد ندارد، اصل حديث را مسلم ندانست و آن‌ را منجر به تشكيك مذاهب نسبت به همديگر عنوان‌كرد.

تسخيری توضيح‌داد: اين حديث دعوت به ظلمت و گمراهی می‌كند، فقط يك محدث بنام «محدث نوری طبرسی» كه آرای علمی‌اش دارای وزن علمی نيستند به اين مسئله اشاره كرده‌بود كه علما كتاب او را سوزاندند.

وی در ادامه موضع كلينی در «الكافی» نسبت به تحريف قرآن را اين‌چنين تشريح‌كرد: كلينی به‌هيچ وجه معتقد به تحريف لفظی و كمی نبوده و در كتاب الكافی بارها بر عظمت قرآن و معياری‌بودن آن برای پذيرش يا رد حديث تأكيد كرده‌است، كلينی در بخش شواذ حديث «اقاموا حروفه و حرفوا حدوده» را ذكر كرده‌ كه منظور آن تحريف معنوی بوده‌است.

آيت الله محمد علی تسخيری، دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی در پايان تأكيدكرد: پرداختن به اين قضيه نبايد بر مسئله تقريب مذاهب اسلامی تأثيربگذارد و نبايد بيش از حد به آن پرداخت.