تبیان، دستیار زندگی
پایانی دومین هفته فیلم و تلویزیون میهمان سومی به نام فیلمهای ویدئویی چند واقعه كم نظیر در مراسم پایانی دومین هفته فیلم و تلویزیون در جمعه شب گذشته اتفاق افتاد. اول آن كه برنامه پایانی با یك ساعت تأخیر شروع شد. دوم آن كه با خر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 30 تیر ماه 1383

گزارشی از مراسم پایانی دومین هفته فیلم و تلویزیون

میهمان سومی به نام فیلمهای ویدئویی

چند واقعه كم نظیر در مراسم پایانی دومین هفته فیلم و تلویزیون در جمعه شب گذشته اتفاق افتاد.

اول آن كه برنامه پایانی با یك ساعت تأخیر شروع شد. دوم آن كه با خرابی ویدئو پروجكشن، تیزرهای تلویزیونی پخش نشد. سوم آن كه به سبب مشكل در سیستم صوتی سینما، سرود ملی پخش نشد و به علت همین اشكال سیستم صوتی، سخنان سخنران ها گنگ و مبهم پخش شد، به گونه ای كه روز بعد، علیرضا رضاداد، مدیرعامل سیما فیلم، متن كامل سخنرانی خود را برای نشریات فكس كرد. البته باید به مجموعه این مسایل، سخنرانی های طولانی را نیز اضافه كرد كه در هنگام سخنرانی مدیرعامل سیما فیلم، تشویق حضار باعث شد 3 بار حرفهای او قطع شود.

از این مشكلات كه بگذریم، در مراسم پایانی، مسئولان 2 حوزه فعال در امر تولید فیلمهای سینمایی و تلویزیونی، بر یافتن حوزه های جدید برای تولید نوع آثار تأكید كردند.

پرده اول:

علیرضا رضاداد، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی كه پیش از این سمتهای مختلفی همچون مدیركلی تولید معاونت سیما و مدیر تولیدی سیما فیلم را تجربه كرده است، در ابتدای سخنان خود ابراز امیدواری كرد كه برگزاری این برنامه باعث شود تا تحلیل فیلمهایی كه در این هفته به نمایش درآمد، افقهای جدیدی را پیش روی دست اندركاران این آثار و مسئولان باز كند.

رضاداد در ادامه گفت: تولید فیلمهای ویدئویی تا به حال جدی گرفته نشده است و این «هفته فیلم» قرار است تبیین كننده هدف جدیدی باشد. وی گفت: «حوزه سینما و تلویزیون به عنوان 2 متولی امور تصویری، وجوه تمایز و مشتركی با هم دارند كه باید با هم كار كنند. البته وجوه مشترك این حوزه، بیشتر از وجوه افتراق است كه از جمله آنها می توان به هدفمندی هر دوی این حوزه ها، وجه بصری آنها، منابع مشترك نیروی انسانی و… اشاره كرد. مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه، از «حوزه نمایش خانگی» به عنوان حوزه ای یاد كرد كه در آن گردش مالی بالایی وجود دارد و از هنرمندان خواست تا ظرفیت های این بخش را نیز به درستی شناسایی كنند. وی در انتها با تأكید بر تغییر نگاه به تولیدات تلویزیونی، صحبتهای خود را این گونه خاتمه داد: تلویزیون به معنای رسانه تجربه نیست، تلویزیون به معنای رسانه تولید با بودجه كم نیست، تلویزیون به معنای از دست دادن كیفیت نیست.

پرده دوم:

محمد نبی خسروی، سرپرست دبیرخانه هفته فیلم و مدیرعامل سیما فیلم نیز به عنوان سخنران دیگر این مراسم، با ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری این برنامه و فیلمهای به نمایش درآمده، از افزایش مخاطبان این هفته، به نسبت دوره قبلی خبر داد و تأكید كرد: ما بحث تولید فیلمهای ویدئویی را در این هفته تمام نمی كنیم و این برنامه سرآغاز بحث درباره این مسأله است. خسروی با ذكر مثالی از كشورهای دیگر، گفت: هنوز هم، خیلی از چهره های معتبر سینما در دنیا، خود را موظف می دانند كه حداقل سالی یك بار در فیلمهای تلویزیونی حضور یابند، زیرا می دانند در این رسانه با انبوه مخاطب مواجه هستند، اما متأسفانه در كشور ما، هنرمندان همه چیز را سینما می دانند. خسروی سخنان خود را این گونه خاتمه داد: نیاز به تولید فیلمهای ویدئویی را فقط تلویزیون نمی تواند برآورده كند. با توجه به رویكرد شبكه ویدئویی به این بخش، مطمئناً تعامل این بخش با تلویزیون می تواند بخشی از نیاز به فیلمهای ویدئویی را بر طرف كند.

پرده سوم:

فیلم اشك سرما به جای میهمان مامان به نمایش درآمد.