تبیان، دستیار زندگی
امروز (چهارم مهر) و همزمان با پنجمین روز هفته دفاع مقدس (روز بزرگداشت شهدا) «بانك سوژه فرهنگ ایثار و شهادت» راه‌اندازی شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"بانك سوژه فرهنگ ايثار و شهادت" راه‌اندازي شد

بانك سوژه فرهنگ ایثار و شهادت ،فقهی

امروز (چهارم مهر) و همزمان با پنجمين روز هفته دفاع مقدس (روز بزرگداشت شهدا) «بانك سوژه فرهنگ ايثار و شهادت» راه‌اندازي شد

محمدعلي فقيه، مدير كل انتشارات و اطلاع‌رساني بنياد شهيد و امور ايثارگران ‌با اعلام اين خبر به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) ، افزود: در جلسات فني كه با حضور نويسندگان و محققان دفاع‌مقدس تشكيل داديم، به مشكل «مرگ سوژه» در حوزه دفاع‌مقدس پي‌برديم. بنابراين، بنياد شهيد و امور ايثارگران به عنوان متولي فرهنگ ايثار و شهادت، به تشكيل «بانك سوژه (موضوعي) فرهنگ ايثار و شهادت» اقدام كرد.

وي ادامه داد: سازمان‌دهي اين بانك اطلاعاتي، با هدف روشن‌سازي لايه‌هاي پنهان جنگ و با همكاري واحدهاي سازماني بنياد شهيد كل كشور، نويسندگان و محققان دفاع‌مقدس آغاز شد. در مراحل ابتدايي، تمام اطلاعات علمي و فرهنگي مانند پايان‌نامه‌ها، ‌كتاب‌ها، نمايشنامه‌ها و پرونده‌هاي فرهنگي شهدا و ايثارگران از سراسر كشور جمع‌آوري شد و پس از آن «بانك سوژه فرهنگ ايثار و شهادت» با استفاده از مطالب مطرح شده در نشست‌هاي نقد كتاب، شب خاطره، آثار مكتوب منتشرشده در مطبوعات و خاطرات مستند خانواده‌هاي شهيدان تكميل شد.

مدير مسوول نشر شاهد، اين بانك اطلاعاتي را براي شناسايي نيازهاي فرهنگي جامعه و عدم اتلاف وقت محققان مفيد دانست و تصريح كرد: هدف از راه‌اندازي «بانك اطلاعاتي فرهنگ ايثار و شهادت» ارائه اطلاعات كامل شهيدان و ايثارگران به مخاطب نيست. بلكه معرفي سوژه‌هاي بكر و فراموش شده‌اي مانند شهداي انقلاب، ترور بين‌الملل در محوريت قرار دارند.

فقيه در پايان گفت: «بانك اطلاعاتي فرهنگ ايثار و شهادت» از امروز چهارم مهر ماه، در صفحه اصلي سايت نويدشاهد قابل دسترسي است.