تبیان، دستیار زندگی
نخستین نسخه دیجیتالی جامع احادیث اهل بیت(ع) با ترجمه فارسی از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي منتشر كرد؛

نخستين نسخه ديجيتالي جامع احاديث اهل بيت با ترجمه فارسي

 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی  ، نخستین نسخه دیجیتالی جامع احادیث اهل بیت

نخستين نسخه ديجيتالي جامع احاديث اهل بيت(ع) با ترجمه فارسي از سوي مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري رسا، نخستين نسخه ديجيتالي جامع احاديث اهل بيت(ع) با ترجمه فارسي دربردارنده متن و ترجمه کامل 233 عنوان کتاب در 381 جلد از منابع روايي همچون بحار الانوار در 42 جلد، اصول كافي، روضه كافي، من لايحضره الفقيه، ارشاد و امالي شيخ مفيد، خصال و امالي شيخ صدوق، تحف العقول، لهوف، ثواب الاعمال، توحيد مفضل، مكارم الاخلاق، غيبت نعماني و كمال الدين است.

اين نرم افزار در قالب کتابخانه ديجيتالي نور طراحي شده و از قابليت هاي متنوع و مفيدي برخودار است.

کتابخانه، مهم ترين بخش اين برنامه است که اطلاعات آن در قالب قسمت هاي متنوعي از جمله نمايش، جستجو، متن و ترجمه، آيات در کتب، قرآن و لغت نامه است.

در بخش نمايش اين نرم افزار متن و ترجمه كامل 233 عنوان كتاب در 381 جلد از منابع روايي در موضوعات مختلف مانند عقايد، تفسير، فقه، اخلاق، تاريخ، دعا، طب، فضائل و مناقب قابل مشاهده است. در اين بخش تمام عناوين و سر فصل هاي كتب برنامه از طريق فهرست گزينشي و درختي عرضه شده است و از طريق انتخاب کتاب، جلد، صفحه و فهرست درختي مي توان به متن کتاب ها و فصل هاي آن دسترسي پيدا کرد.

امکان انتخاب عنوان کتاب و جلد و صفحه آن از راه هاي مختلف در بخش نمايش فراهم است. کاربر در صورت نياز مي تواتد دامنه كتب و مجلدات را از طريق قابليت دامنه محدود نمايد. همچنين مي توان به سادگي ميان متون عربي و فارسي ارتباط دوسويه برقرار کرد.

امكان جستجو در بيش از 28 هزار عنوان باب از طريق فهرست گزينشي به صورت موضوعي از ديگر قابليت‌هاي اين نرم افزار است. افزون بر آن امکان جستجو در متن و فهرست كتب براي محقق فراهم است.

در بخش متن و ترجمه، امکان ارتباط بين کتاب ها و ترجمه آنها با استفاده از گزينه «انتخاب ترجمه» فراهم است.

آيات در كتب از ديگر بخش هاي موجود در برنامه گنجينه روايات نور به شمار مي آيد که محقق مي تواند با باز کردن اين صفحه، بين آيات و کتب روايي ارتباط برقرار کند. افزون بر آن مي توان از طريق اين گزينه به آيات متن كتب برنامه همراه با نشاني و نمايش متن مربوط به آن دسترسي پيدا کرد.

بخش قرآن اين برنامه داراي دو قسمت نمايش و جستجو است. در قسمت نمايش، کاربر مي تواند به متن کامل قرآن کريم با رسم الخط عثمان طه دسترسي داشته باشد و در قسمت جستجو نيز قابليت پژوهش در الفاظ قرآن کريم به روش هاي گوناگون براي پژوهش‌گر فراهم است. از ويژگي‌هاي اين بخش كاوش در آيات قرآن كريم به وسيله ريشه و مشتق كلمات است.

ارايه متن كامل 10 دوره لغت نامه عربي و فارسي در 62 جلد به نام‌هاي التحقيق في كلمات القرآن الكريم، قاموس قرآن، المفردات في غريب القرآن، كتاب العين، لسان العرب، مجمع البحرين، فرهنگ ابجدي ( عربي- فارسي)، ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، مصباح المنير، النهاية في غريب الحديث و الأثر از ديگر ويژ‌گي‌هاي اين نرم‌افزار است.

از ديگر بخش هاي اين نرم افزار وجود امکانات پژوهشي مانند امكان رنگي كردن متن مورد نظر، قابليت نمايه زني بر متن، حاشيه نويسي، علامت گذاري، انتقال مطالب به دفترچه يادداشت، امكان چاپ متن کتاب‌ها در اندازه هاي مختلف و قابليت دستيابي به هفت نوع قلم و هفت نوع صفحه كليد رايج براي سهولت در انجام تحقيق و امكان حذف نمايه ها، نشانه ها، حاشيه ها و محل هاي رنگي شده در قسمت تحقيقات است.

افزون بر موارد مطرح شده، امكان تغيير زبان برنامه به فارسي، عربي و انگليسي نيز براي پژوهشگر ميسر است