تبیان، دستیار زندگی
نخستین دوئل مک­کین و باراک اوباما دو نامزد دموکرات­ها و جمهوریخواهان در چارچوب رقابت­های انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا در حالی برگزار شد که محور گفت و گوهای دو طرف بر روی مسئله هسته­ای ایران، جنگ عراق و بحران مالی ایالات متحده امریکا متمرکز بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوئل بر سر ایران
اوباما و مک کین

نخستین دوئل مک­کین و باراک اوباما دو نامزد دموکرات­ها و جمهوریخواهان در چارچوب رقابت­های انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا در حالی برگزار شد که محور گفت و گوهای دو طرف بر روی مسئله هسته­ای ایران، جنگ عراق و بحران مالی ایالات متحده امریکا متمرکز بود. می­­توان گفت مهمترین موضوع در بحث دیپلماسی میان دو طرف همان بحث هسته­ای ایران و جنگ عراق بود که نزدیک به دو سوم مدت زمان مناظره دو طرف را به خود اختصاص داد.

مک­کین که در این مناظره تلاش می­کرد، سابقه دیپلماتیک و سیاسی خود را به رخ اوباما بکشد و او را در مسائلی نظیر چگونگی مذاکره با ایران، عرصه دیپلماسی خارجی و مسئله روسیه به چالش بکشد، دائما به باراک اوباما یادآور می­شد که وی طراح مذاکره مستقیم با محمود احمدی­نژاد رئیس جمهوری ایران بوده و تجربه کافی در برخورد با مسائل دیپلماسی و سیاست خارجی را ندارد و این می­تواند تهدید بسیار بزرگی برای امریکا باشد.

در مقابل باراک اوباما مخالفت صریحش بر سر جنگ با عراق از روز اول را به رخ مک­کین ­می­کشید و دائما می­گفت، وی از معدود افرادی بوده که از روز اول بر سر جنگ با عراق مخالفت داشته و آن را بی­نتیجه می‌دانسته است. در برابر این اظهارات مک­کین تلاش می­کرد وانمود کند که امریکا را در عراق پیروز توصیف کند و به عنوان نخستین فرد جمهوریخواه از عبارت امریکا پیروز جنگ عراق است، استفاده کرد. اوباما تلاش می­کرد، پاسخ دهد که جنگ عراق نتیجه­ای در بر نداشته است.

مک­کین در این مناظره گفت: «من فکر نمى‌کنم که اوباما شناخت و تجربه‌ کافى و ضرورى را براى احراز پست ریاست جمهورى آمریکا در اختیار داشته باشد.»

این در حالى است که بر خلاف آن سناتور اوباما در این برنامه تلویزیونى بارها جمله‌ سناتور مک کین، حق دارد را ابراز داشت و ناظران این تاکید وی را یکى از نقاط ضعفش در این مناظره دانستند. گرچه هیچ کدام از مفسران نتوانستند پیروز این مناظره را معرفی کنند.

نخستین دوئل مک­کین و باراک اوباما دو نامزد دموکرات­ها و جمهوریخواهان در چارچوب رقابت­های انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا در حالی برگزار شد که محور گفت و گوهای دو طرف بر روی مسئله هسته­ای ایران، جنگ عراق و بحران مالی ایالات متحده امریکا متمرکز بود.

اوباما درباره سیاست­های اقتصادی جورج بوش گفت: «بحران اقتصادى آمریکا سندى روشن براى سیاست اقتصادى ناکارآمد و غلط جورج بوش یعنى کسى که سناتور مک کین از وى حمایت مى‌کند، است. ما نمى‌توانیم یک چهار سال دیگر نیز روند مشابهى را پیش بگیریم.»

اما با این حال در ادامه اوباما تاکید کرد، مک کین در طول هفته‌هاى گذشته اظهار داشته بود که اقتصاد آمریکا از پایه و اساس دچار اشکال است، اما این اظهارات به هیچ وجه درست نیست.

در مقابل این انتقاد، مک­کین گفت: «بارها به سناى آمریکا در مورد خطر بروز بحران اقتصادى اخطار داده‌ام. در پى تلاش‌هاى نمایندگان سنا براى ‌حل این مشکل امشب شرایط بهترى دارم. موضوع بر سر انسان‌هایى است که شغل‌شان دچار خطر شده، قادر به پرداخت حساب‌هاى خود نیستند و در آستانه‌ از دست دادن خانه و کاشانه‌ خود هستند. ما کارهاى بسیار زیادى براى انجام دادن داریم.»

اوباما با انتقاد از مک کین اظهار داشت که وى از منافع و اهدافى سخن مى‌گوید که میلیون‌ها دلار هزینه در بر دارد.

در این برنامه تلویزیونى مک کین از متوقف شدن هزینه‌ها در همه زمینه‌ها غیر از تدارکات دفاعى و کمک به سربازان سابق و پرداخت حق بیمارى در چارچوب برنامه خدمات اجتماعى سخن گفت در حالى که اوباما با بیهوده خواندن این پیشنهادات گفت: «پیشنهادهای مک کین همچون پیشنهاد‌هاى پزشکى است که براى مداواى بیماران خود به جاى چاقوى کوچک جراحى از تبر استفاده کند!»

اوباما و مک کین

در مورد سیاست اوباما درباره عراق نیز، کهنه سرباز جنگ ویتنام با رویکردى تهاجمى نسبت به برنامه‌هاى وی گفت: «برنامه‌ اوباما براى خروج ارتش آمریکا از عراق طى 16 ماه خطرناک است. ما در عراق به پیشرفت‌هایى رسیده‌ایم که اوباما آن‌ها را قبول ندارد و به رسمیت نمى‌شناسد. من مى‌ترسم، سناتور اوباما هنوز تفاوت استراتژى‌ و تاکتیک را نمى‌داند.»

اوباما نیز با اتخاذ رویکردى ضعیف در قبال این انتقادات و سرزنش‌هاى مک کین بار دیگر ضمن تقویت موضع‌ قبلى خود گفت: «راه‌انداختن این جنگ به عقیده من هم چنان یک اشتباه بود، اشتباهى که منجر به ناپایدارى و آسیب رساندن به وضعیت امنیتى در افغانستان نیز شد.»

دو نامزد اصلى انتخابات آمریکا هم‌چنین در جریان نخستین مناظره خود که از تلویزیون‌هاى سراسرى آمریکا پخش شد به شدت نسبت به خطر برنامه اتمى ایران به خصوص تهدید آن براى اسراییل هشدار دادند.

مک کین در این مناظره که در دانشگاه مى‌سى‌سى‌پى برگزار شد، این ادعا را مطرح کرد که مجهز شدن ایران به سلاح اتمى خطر بالقوه ایجاد یک هولوکاست دوم علیه یهودیان اسراییل را به دنبال دارد و به رقابت تسلیحاتى در منطقه دامن مى زند. این باعث خواهد شد سایر کشورهاى منطقه نیز براى به دست آوردن سلاح‌هاى اتمى تحت فشار قرار بگیرند. ما مى توانیم تحریم‌هاى جدى و دردناکى بر ایران تحمیل کنیم، که به نظر من مى تواند اثر مثبتى داشته باشد.

دو نامزد اصلى انتخابات آمریکا هم‌چنین در جریان نخستین مناظره خود که از تلویزیون‌هاى سراسرى آمریکا پخش شد به شدت نسبت به خطر برنامه اتمى ایران به خصوص تهدید آن براى اسراییل هشدار دادند.

باراک اوباما، نامزد دموکرات‌ها نیز گفت که او در مورد ابعاد تهدید ایران با جان مک کین موافق است، اما مخالفت او با به کارگیرى دیپلماسى مقابل تهران و سایر دشمنان آمریکا را قبول ندارد. اوباما تاکید کرد که ایران در اثر جنگ عراق قوى تر شده است.

اوباما نگرانى مشابهى را در مورد خطر به راه افتادن رقابت تسلیحاتى در منطقه منعکس کرد و گفت که مسلح شدن ایران به سلاح اتمى با توجه به تهدیدى که متوجه اسراییل مى کند، شرایط بازى را عوض خواهد کرد.

اما اوباما با این حال افزود: من با سناتور مک کین موافق نیستم که قادر خواهیم بود تحریم‌هایى که لازم است را بدون مقدارى همکارى با کشورهایى مانند روسیه و چین اعمال کنیم. ما همچنین باید درگیر یک دیپلماسى شدید و مستقیم با ایران شویم.

این اظهارات در حالى ابراز شد که ایران بارها اتهامات دایر بر دنبال کردن یک برنامه‌ى اتمى براى مقاصد نظامى را رد کرده است.

منبع : دیپلماسی ایرانی