تبیان، دستیار زندگی
در كنفرانسی كه آخر هفته گذشته، انجمن قلب آمریكا درباره فشار خون بالا در آتلانتا برگزار كرد، نتایج تحقیقات جالبی درباره فشار خون بالا و راه‌های پیشگیری و درمان آن مطرح شد. یكی از این مطالعات مربوط به كشور ایتالیا بود كه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه‌ترین یافته‌ها درباره فشارخون

در كنفرانسی كه آخر هفته گذشته، انجمن قلب آمریكا درباره فشار خون بالا در آتلانتا برگزار كرد، نتایج تحقیقات جالبی درباره فشار خون بالا و راه‌های پیشگیری و درمان آن مطرح شد.

فشارخون

یكی از این مطالعات مربوط به كشور ایتالیا بود كه توسط دكتر "رزا ماریا برونو" از دانشگاه پیزا ارائه شد. این محقق از بررسی‌های خود نتیجه گرفته بود كه تزریق داخل وریدی ویتامین C ممكن است بتواند فشار خون بالا را با تاثیر بر سیستم عصبی مركزی، كم كند.

محققان 12 بیمار مبتلا به فشار خون بالا(كه به آن ها 3 گرم ویتامین C در طول 5 دقیقه داده شده بود) را بعد از 20 دقیقه بررسی كرده و متوجه شدند كه فشار خون این افراد دست كم 7 درصد کاهش پیدا كرده است.

جالب است بدانید مقدار کاهش فشار خون دیاستولی (مینیمم) بیشتر و حدود 9 درصد بود.

با این وجود دكتر برونو معتقد است هنوز زود است كه نتیجه بگیریم ویتامین C باعث كاهش فشار خون و فعالیت اعصاب سمپاتیك در افراد سالم می‌شود، چرا كه این بررسی فقط در افراد مبتلا به فشار خون بالا انجام شده و فقط یك دوز ویتامین C به بیماران تزریق شده‌‌است.

معلوم نیست مصرف خوراكی این ویتامین در دراز مدت هم بتواند همین اثر را ایجاد كند. پس نمی توان به همین سادگی پای نتایج این بررسی را به درمانگاه‌ها و بالین بیماران كشید.

نمک

بررسی دیگری روز جمعه در این كنفرانس مطرح شد كه برای بیمار و پزشك، جای شبهه باقی نمی ‌گذارد.

این مطالعه نشان داد بیماران مبتلا به فشار خون مقاوم به دارو به رژیم غذایی كم نمك پاسخ می ‌دهند.

با همین رژیم كم نمك، فشار خون سیستولیك (ماكزیمم) این بیماران 6/22 میلیمتر جیوه و فشار (مینیمم) دیاستولی آن ها تا 2/9 میلیمتر جیوه كمتر شد.

این بررسی را دكتر "ادواردو پیمنتا" با همكاران خود در بخش فشار خون و نفرولوژی مؤسسه كاردیولوژی "دانته پازانس" در "سائو پائولو" برزیل انجام داده‌اند.

آنها 13 بیمار مبتلا به فشار خون مقاوم به دارو را كه به ‌طور متوسط 3 نوع داروی ضد‌ فشار خون مصرف می‌كردند، بررسی كرده و مشاهده كردند پس از استفاده از رژیم كم نمك، فشار خون آن ها 9/147 روی 2/85 میلیمتر جیوه است(فشار خون طبیعی 140 روی 90 میلیمتر جیوه است).

دكتر پیمنتا در این باره می ‌گوید: ما انتظار تاثیر رژیم كم نمك بر درمان فشار خون را داشتیم، اما میزان كاهش فشار خون ناشی از این رژیم بسیار بیش از انتظار ما بود.

همچنین این بررسی نشان داد كه محدودیت نمك در رژیم غذایی باعث كاهش احتباس مایعات در بدن شده و عملكرد رگ‌ها را بهبود می‌بخشد كه این دو پدیده هم به نوبه‌خود در کاهش فشار خون نقش دارند. در واقع به بیماران مبتلا به فشار خون توصیه می شود كه در روز بیش از 5/1 گرم نمك مصرف نكنند.

موسیقی

در این دو بررسی تاكید بر راه‌های كاربردی كاهش فشار خون بود، اما سومین بررسی حاكی از این است كه بیماران فشار خونی نیاز به كند كردن حركات، تنفس عمیق، استراحت و آرامش زیاد دارند.

این مطالعه به سرپرستی دكتر "جین تانگ – استادیار" كالج پرستاری دانشگاه "سیاتل" در واشنگتن – انجام شده‌ و نشان می‌دهد كه گوش دادن به موسیقی ‌های آرامش بخش هم می‌تواند فشار خون افراد را 7 تا 9 میلیمتر جیوه كم كند.

دكتر تانگ در این باره می‌ گوید:

این برنامه بسیار ساده است، البته جای مصرف دارو را نمی‌ گیرد، اما می ‌تواند در رساندن فشار خون به یك مقدار ثابت كمك كننده باشد.

بر اساس آمار جدید، تعداد مبتلایان به فشار خون را حدود یك نفر از هر 4 نفرتخمین می ‌زنند و متاسفانه فشار خون دو سوم این افراد كاملا تحت كنترل نیست.

ترجمه: مهشید چایچی

همشهری آنلاین

*مطالب مرتبط:

خوراکی های ضد چربی و فشار خون

رژیم غذایی برای کاهش فشار خون بالا

توصیه های مهم برای کاهش فشار خون

تاثیر میوه ها، حبوبات و... بر فشار خون بالا

نقش تغذیه در پیشگیری و درمان پرفشاری خون

چرا رژیم غذایی; DASH، فشار خون بالا را كاهش می دهد؟

مصرف مواد غذایی گیاهی و لبنیات ، فشار خون بالا را كاهش میدهد

زمستان بیشتر مراقب فشار خونتان باشید

فشارخون بالا عارضه ای كه باید از آن ترسید!

چگونه فشار خون را كنترل كنیم؟

فشار روانی در محیط کار و افزایش فشارخون

تنهایی عامل افزایش فشار خون است

تأثیر نماز بر بیماری فشار خون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.