تبیان، دستیار زندگی
کشورهای صاحب سبک در ساخت و تولید خودرو، برای افزایش توانایی دانشجویان در طراحی خود‌رو، اقدام به برگزاری کلاس‌های تخصصی طراحی خودرو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه یک طراح خودرو شویم؟

طراحی خودرو

طراحی و ساخت یک خودرو، نیازمند مهارت‌های متعدی در علوم فنی است. کشورهای صاحب سبک در ساخت و تولید خودرو، برای افزایش توانایی دانشجویان در طراحی خود‌رو، اقدام به برگزاری کلاس‌های تخصصی طراحی خودرو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای می‌کنند. موسسه UMEA در سوئد و کالج سلطنتی هنر (RCA) انگلستان، نمونه‌های بارز تلاش کشورهای صنعتی در ترویج علوم طراحی و ساخت خودرو هستند.

رویای بسیاری از جوانان، طراحی و ساخت خودروهای زیبا است. خودروهایی که سریع‌تر از یک هواپیما باشند! گاهی طرح ساخت خورویی پرنده، سال‌ها ذهن جوانان علاقه‌مند به اتومبیل را به خود مشغول می‌کند اما از کجا باید شروع کرد؟

درک و فهم صحیح معیارهای طراحی خورو، نیازمند سال‌ها تحصیل و تجربه است. در کشورهای صاحب سبک در صنعت خودرو، راهکار جالبی برای برطرف سازی این مشکل مطرح شده و آن آموزش گام به گام طراحی خودرو است. در این آموزشگاه‌ها دانشجویان علاقه‌مند و مستعد خیلی زود  شناسایی می‌شوند و در کارگاه‌ها و دانشگاه‌های تخصصی طراحی خودرو به تحصیل ادامه می‌دهند. پس دانشجو علاوه بر آشنایی با علوم مقدماتی طراحی خودرو در ابتدای جوانی، از تحصیل و آموزش دروس غیر ضروری معاف می‌شود و در نتیجه چرخ نوآوری و ترقی در صنعت خودرو سرعت می‌گیرد.

دانشجویان در آغاز کار با طراحان دوبعدی ایده‌های جدید آشنا می‌شوند. دوره آموزشی طراحی وسایل نقلیه  (Transportation Design)مهارت‌های لازم  برای طراحی اولیه خودرو را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

نمونه‌هایی از طراحی دوبعدی انجام شده در کارگاه طراحی کالج مرکز هنر (Art Canter) پاسادنای کالیفرنیا در شکل به تصویر کشیده شده است. دانشجویان در دوره تخصصی طراحی دوبعدی با معیارهای اولیه طراحی خودرو آشنا می‌شوند.

طرح دو بعدیطرح دو بعدی

مرحله بعدی تبدیل طرح‌های دوبعدی به مدل‌های سه‌بعدی در دنیای واقعی است. دوره تخصصی طراحی خودرو، ضرورت‌های مورد نیاز خودروهای واقعی را آموزش داده و دانشجویان را آماده ساخت مدل‌های سه بعدی می‌کند.

طرح 3 بعدی

دانشجویان پس از آشنایی با معیارها و استانداردهای مقدماتی، با محدودیت‌های طراحی در شاخه‌های مختلف طراحی خودرو آشنا می‌شوند. معیارها و استانداردهای تخصصی ساخت خودروهای سبک خودروهای سنگین، وسایل نقلیه عمومی و ... همگی با هم تفاوت دارند. آگاهی از تفاوت‌ها، درک و فهم عامل اصلی این تفاوت‌ها و آموزش راهکارهای اعمال این اختلاف‌ها، دانشجویان مبتدی را بیش از پیش آماده  طراحی مدل‌های واقعی و کاربرد می‌کند.

از آنجایی که دانشجویان منتخب برای ادامه  تحصیل در علوم طراحی و ساخت خودرو دیگر درگیر دروس غیرکاربردی نیستند، در مدت کوتاهی مهارت‌های لازم  در طراحی و ساخت خورو را بدست می‌آورند. آموزش علوم تخصصی و فنی، آخرین گام رسیدن به اوج آسمان نیلگون و رویایی طراحی خودرو است. اکنون دانشجویی که انتظار می‌رفت ده‌ها سال تحصیل کند تا آماده طراحی شاهکار صنعتی بشر یعنی خودرو شود، در مدت معقولی به مهارت‌های لازم برای طراحی خورو دست یافته است.

گرایش‌های تخصصی طراحی و ساخت شاسی، اتاق، موتور، زنجیره انتقال قدرت و ... آخرین مرحله دوره تخصصی طراحی خورو هستند. دانشجویان پس از تکمیل این دوره که کمتر از دوره آموزش عالی دانشگاه‌ها به طول می‌انجامد، همه مهارت‌های لازم در طراحی بخش مورد علاقه خود از خودرو را بدست می‌آورند و با کوله‌ باری پر از آگاهی و تجربه وارد صنعت خودروی کشورشان می‌شوند و با بکارگیری دانش و کم وسعت ولی عمیق موجب رشد ترقی صنعت خورو در کشور خود می‌گردند. این در حالی است که مهندسان صنایع خودرویی کشورهای در حال توسعه، به دلیل آموزش غیر صحیح، حتی پس از 3 دهه کار در کارگاه‌های ساخت و تولید خورو، قادر به ایجاد تغییر کوچکی در محصولات معدود و غیربومی کشورشان نمی‌شوند. محصولاتی که در کشورهای صاحب سبک در صنعت خودرو، طراحی شده و در کشورهای در حال توسعه، سری‌سازی می‌شوند.

منبع:مجله ماشین