تبیان، دستیار زندگی
در این قسمت دانش آموزان با کار کردن روی مدل مجموعه، رابطه ی میان کسرها را کشف می کنند. این دروس به دانش آموز کمک می کند با بازی کار با کسر ها و مقایسه آن ها مفاهیم پایه ی کسرها را درک کند. این سلسله دروس، مدل مجموعه را برای دانش آموز نمایش می دهد و فرصت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرگرمی با کسرها

ریاضی

در این قسمت دانش آموزان با کار کردن روی مدل مجموعه، رابطه ی میان کسرها را کشف می کنند. این دروس به دانش آموز کمک می کند با بازی کار با کسر ها و مقایسه آن ها مفاهیم پایه ی کسرها را درک کند.

این سلسله دروس، مدل مجموعه را برای دانش آموز نمایش می دهد و فرصتی فراهم می نماید تا دانش آموزان در طی چند برنامه ی کاربردی مفاهیم بیشتری از این مدل را یاد بگیرند.

وقتی دانش آموزان با مدل های کسری متنوعی کار می کند، توانایی حل مساله و پاسخگویی در آن ها بالا میرود و یافته های آن ها از کسرها و ارتباط میان آن ها توسعه می یابد.

دروس مستقل

درس1: شیرینی پزی با یک دوجین تخم مرغ

در این درس، دانش آموزان این امکان را پیدا می کنند که کسرها را به عنوان جزئی از یک مجموعه آزمایش کنند. همچنین این درس به آن ها کمک می کند تا با کار بر روی روابط میان کسرهایی که به عنوان بخشی از یک مجموعه ی دوازده تایی توصیف می شوند، به تقویت مهارت های حل مسأله و استدلال بپردارند.

درس2: شیرینی پزی با 18 تا تخم مرغ

در این درس، دانش آموزان به آزمودن کسرها به عنوان جزئی از یک مجموعه ادامه خواهند داد. این درس به آن ها در پرورش مهارت های حل مسأله و استدلال کمک می کند. در این بخش، از کسرها برای توضیح دادن جزئی از یک مجموعه 18 تایی استفاده می کنند.

درس3: کسرهای تخم مرغی مساوی

در این درس، دانش آموزان با استفاده از 12 تخم مرغ در یک شانه، کسرهای مساوی می سازند و از کاغذهای از پیش بریده شده به عنوان یک مدل فیزیکی برای نمایش دادن کسرهای مختلفی از مجموعه تخم مرغ ها استفاده خواهند کرد. ( مانند  ، ،  و ... ) دانش آموزان روابط بین کسرهای مساوی را بررسی خواهند کرد.

درس4: نمودارهای کسری

این در س فرصت دیگری در اختیار دانش آموزان قرار می دهد تا با استفاده از مجموعه مدل، کسرها را یاد بگیرند. این درس با مفاهیم دیگر ریاضی از قبیل تحلیل داده ها و آمار ارتباط دارد.

درس 5: جستجوی کسرها در دنیای واقعی

در این درس دانش آموزان با استفاده از مجموعه ای از اشیای غیر همسان، به تشخیص کسرها در متن زندگی واقعی می پردازند. همچنین مهارت های حل مسأله و قوه استدلال آن ها در جریان تفکر درباره مجموعه ها و چگونگی خلق مجموعه های جدید براساس ویژگی های معینی از کسرها، تقویت خواهد شد.

درس 6: ویژگی های کلاس ما

در این درس،  ابتدا دانش آموزان در کلاس خود به جمع آوری داده ها در کلاس می پردازند و پس از تحلیل داده ها از نتایج آن به عنوان کسرهایی که کلاس را توصیف می کنند، استفاده خواهند کرد. بدین ترتیب به دلیل تمرکز این درس بر تحلیل داده ها، دانش آموزان باید برای تکمیل این درس از دانش آمار و رسم نمودارها نیز استفاده کنند.

درس 7: قطعه هایی با چهار ویژگی

درس های پیش بر استفاده از مدل مجموعه ای با اعضای کاملاً هم اندازه و هم شکل متمرکز شده بود. دانش آموزان نیاز دارند با مجموعه هایی کار کنند که اعضای آن ها متفاوت " به نظر برسند ". ما در دنیای واقعی، اغلب با کسرهایی برخورد می کنیم که عضوهای مجموعه ی آن کاملاً یکسان نیستند،به عنوان مثال گروهی از مردم را در نظر بگیرید که برخی از آن ها بچه و برخی بزرگسالان، برخی زن و برخی مرد  هستند و شما می توانید این گروه ها را با استفاده از نشان دادن کسری از گروه که شامل بچه ها یا بزرگسال ها باشد، توضیح دهید!