تبیان، دستیار زندگی
شما به عنوان پدر یا مادر همبازی فرزندتان نیز هستید ، ‌این مسئله خصوصا تا یكسالگی كه كودك فرصت چندانی برای تقابل با دیگر كودكان ندارد صدق می كند . هر بازی شما با فرزندتان قدرت جادویی دارد و به عنوان یک درس برای آموختن به او ارزشمند است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدی بگیرید!

اهمیت بازی در کودکان

بازی

شما به عنوان پدر یا مادر همبازی فرزندتان نیز هستید ، ‌این مسئله خصوصا تا یكسالگی كه كودك فرصت چندانی برای تقابل با دیگر كودكان ندارد صدق می كند . هر بازی شما با فرزندتان قدرت جادویی دارد و به عنوان یک درس برای آموختن به او ارزشمند است . بنابراین زمانی را كه صرف بازی با كودكتان می کنید او با اشتیاق در حال فراگیری و كسب توانایی هاست . اهمیت بازی برای فرزندتان را دست كم نگیرید ، بازی، سرگرمی همیشگی اوست كه نیاز به تمركز و صرف انرژی بسیار بالایی دارد ، چرا كه هر لحظه موضوعات نوینی به کودک آموخته می شود . اگر كودك از بازی با والدینش به عنوان هم بازی لذت ببرد این آموزه ها ساده تر و جذاب تر نیز می شوند  .

چرا بازی اهمیت دارد ؟‌

كودك شما دنیای اطرافش را در بازی هایش جستجو می كند .

بازی كودكتان را به هیجان و شوق وا می دارد و بهترین راه بهره گیری از لحظه های اوست .

بازی تنها راه آموزش به كودكان در سالهای نخستین زندگی است .

بازی بخش تكاملی از رشد جسمی و فكری كودك است  .

بهره گیری از فرصت ها

ضرورتی ندارد كه بازی بر اساس قواعد و قوانین انجام شود ولی برخی قواعد بازی می تواند نتایج خوبی داشته باشد. سعی كنید تا هر روز ، حداقل ساعتی از كل ساعت های بازی روزانه اش را با هردوی شما بگذراند. اختصاص 15 دقیقه  زمان به بازی با كودكتان پیش از شروع کار روزانه می تواند بسیار موثر است.

بازی، سرگرمی همیشگی اوست كه نیاز به تمركز و صرف انرژی بسیار بالایی دارد ، چرا كه هر لحظه موضوعات نوینی به کودک آموخته می شود .

ترغیب در رشد و پیشرفت

كودكان از همان لحظه آغاز تولد درصدد یافتن توانایی ها هستند . در مراحل خاصی از رشد ذهنی و جسمی فرزندتان ،  نقطه عطف فكری و فیزیكی آنها پدیدار می گردد . بر این اساس ، این زمان مساعدترین فرصت برای شماست كه او را با بازی هایی كه او را در شكوفایی توانایی خاصی ترغیب می كند ، آشنا نمایید. بنابراین خود را مجاب به ایجاد تنوع در بازی با كودكتان كنید ،برای مثال ، بازی های فیزیكی در ایجاد جنب و جوش و تحرك موثرند ؛ آواز خواندن به رشد تكلم كودكان كمك می كند و بازی با اسباب بازی ها ، همچون خانه چینی ها به افزایش مهارتهای آنها كمك می كند .

نقش مادر

به خاطر داشته باشید لازم نیست كه بازی حتما با اسباب بازی ها انجام شود بلکه بودن با شما برای كودكتان لذت بخش است .

چه كارهایی می توانید انجام دهید :

این موضوع را جزء عادات خود قرار دهید كه وقتی به خانه باز می گردید سریع كودكتان را بلند كنید و او را در آغوش داشته باشید .

در خوشحالی خود از دیدن او اغراق نشان دهید ، با او حرف بزنید ، و ارتباط چشمی برقرار نمایید ، زیاد بخندید ، مقداری شوخی كنید و از وجود یكدیگر لذت ببرید .

سعی کنید هر روز عصر  حدود 10 الی 15 دقیقه بدون وقفه با كودكتان بازی كنید  .

در كنار هم مقالات و كتاب ها را بخوانید طوری كه هر دو آرامش بیابید . عنوان ها را برایش بخوانید و تصاویر را به او نشان دهید تا او را با خود همراه كنید .

اگر واقعا خسته هستید ، هر دو با هم دوش بگیرید . تماس پوست مرطوب شما با هم برای هر دوی شما خوب و مفید است .

برای ساعتی در روز

كودكی كه برای ساعتی از روز در راس توجهات والدینش قرار میگیرد ، احترام به خویشتن و اعتماد به نفس را فرامی گیرد و به انسانی بخشنده ، با محبت و كودكی سازگار تبدیل خواهد شد. در واقع زمانی را كه با كودكتان سپری می كنید نباید به صورت یكسره و پشت سرهم باشد، كودك شما برای این مدت تمركز زیادی نخواهد داشت ، می توانید زمان با او بودن را به دوره های کوتاه تر  به میزان زمانی كه فرزندتان مورد توجه كامل شما باشد با او بگذرانید .

بازی

تعطیلات آخر هفته

كار را با خود به خانه نبرید ، به این ترتیب شما می توانید بدون دلهره و نگرانی اوقاتتان را با كودكتان بگذرانید . سعی كنید حداقل آخرهفته ها همراه خانواده بیرون بروید . اگر یک برنامه هفتگی را تا مدتی زیادی كه برایتان مقدور است ادامه دهید، کودک یاد می گیرد كه هر چیزی در زمان خاصی اتفاق می افتد .

صبح ها

اگر كودك صبح ها زود از خواب بیدار می شوند . از این زمان برای با هم بودن استفاده كنید . اگر وقت بازی با او را ندارید ،  زمانی كه لباسش را به او می پوشانید با او صحبت كنید ، و صبحانه را در كنار او نشسته و صرف كنید. 

عصرها

به علت كار كردن در تمام روز ، مسلما  بعد از ظهرها خسته هستید . سعی كنید تا برنامه ای به عنوان روال معمول برای زمانی كه به خانه برمی گردید ترتیب دهید . زیرا همانگونه كه باید برای فرزندتان زمانی را صرف كنید ، مهم است كه هر دوی شما به عنوان همسر وقتتان را با یكدیگر بگذرانید .

سر ساعت محل كار خود را ترك كنید

سعی كنید تا به موقع كار خود را تمام كنید . از این كه همسرتان از فرزندتان نگهداری می كند سوء‌استفاده نكنید . یك ساعت اضافه در عصر گاه  برای همسرتان كه تمام روز مشغول نگهداری از كودكتان بوده زمان زیادی است .

منبع:   www.articlealley.com         

ترجمه: فهیمه کهتری- خانواده و زندگی

مقالات مرتبط

کار  اصلی کودک، بازی

گل بازی گاهی وسیله انتقام

گل بازی آزادی عمل می آورد

انواع بازی کودکان

ارزش بازی کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.