تبیان، دستیار زندگی
حلقه ی زحل در واقع مجموعه ای حلقه های بسیار است. این حلقه ها با اسامی و حروف مختلف شناخته می شوند. فضاپیمای کاسینی اخیرا این تصویر را از حلقه G زحل ثبت کرده است که یک کمان درخشان از ماده را نشان می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمای نزدیک از حلقه ی زحل

حلقه ی زحل در واقع مجموعه ای حلقه های بسیار است. این حلقه ها با اسامی و حروف مختلف شناخته می شوند.

حلقه ی g

فضاپیمای کاسینی اخیرا این تصویر را از حلقه G زحل ثبت کرده است که یک کمان درخشان از ماده را نشان می دهد. این فضاپیما همچنین تصاویری از اقمار میماس و کالیپسو گرفته است که در زیر می بینید.

در تصویر فوق که در فاصله ی 1.2 میلیون کیلومتری زحل گرفته شده ، درخشندگی پراکنده شده ی سمت چپ تصویر ، طبیعت گسترده ی این حلقه ی کمرنگ و تیره را نشان می دهد. این در واقع منظره ای است که نور خورشید به حلقه ها تابیده است.در طول زمان نور دهی این تصویر ، حلقه بر خلاف جهت ستارگان زمینه حرکت کرده است و همین منجر به ثبت رد ستارگان شده است.

نمای نزدیک از حلقه ی زحل

دانشمندان و مهندسان ماموریت کاسینی در حال آماده سازی این فضاپیما برای نزدیک شدن به قمر انسلادوس در 9 اکتبر می باشند. از هفت هدف از پیش تعیین شده ، این دومین باری است که کاسینی به دیدار انسلادوس می رود و قصد دارد ذرات و سطح آن را مورد بررسی و اندازه گیری قرار دهد.

دانشمندان فضاپیمای کاسینی تصور می کنند ، کمان درخشان حلقه G حاوی ذرات یخی نسبتا بزرگ می باشد که توسط نیروی گرانشی و مداری قمر میماس در این مکان قرار گرفته است.برخورد خرده شهابسنگ ها با ذرات بزرگ ، ذرات کوچکتر و غباری را ایجاد می کند که موجب درخشندگی این کمان می شود.پلاسمای موجود در میدان مغناطیسی عظیم این سیاره به سمت این کمان به طور پیوسته حرکت می کند و با بیرون کشیدن مواد عالی ، موجب ایجاد حلقه ی G می شود.

این ها تصاویر گرفته شده از قمر میماس ، کالیپسو و حلقه های زحل می باشند:

حلقه و قمر        حلقه و قمر

ترجمه:

فائزه چقاجردی

منبع:

http://www.universetoday.com/

به نقل از:

http://www.parssky.com/