تبیان، دستیار زندگی
ن تورنمنتی كه معرفی اش را بر عهده دارد سرگرم كننده صمیمی و رنگارنگ است. بی بی هم خوش بین است هم موقعیت شناس، یك شخصیت كه سریع فكر می كند، سریعتر واكنش نشان می دهد و تا رسیدن به آنچه كه می خواهد دست از كار نمی كشد. او روح جمعی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بِی بِی، میمون شوخ چین!


بی بی همچون تورنمنتی كه معرفی اش را بر عهده دارد سرگرم كننده صمیمی و رنگارنگ است.

بی بی هم خوش بین است هم موقعیت شناس، یك شخصیت كه سریع فكر می كند، سریعتر واكنش نشان می دهد و تا رسیدن به آنچه كه می خواهد دست از كار نمی كشد. او روح جمعی قابل توجهی دارد و با آغوش باز از همراهی دیگران استقبال می كند. همه این خصوصیات شما را به یاد یك بازیكن فوتبال نمی اندازد؟!

مثل هر میمون دیگری بی بی نیز بسیار خونگرم و دوست داشتنی است و با زندگی همانطوری رفتار می كند كه باید رفتار كند با انرژی تمام، با عزم و اراده فراوان، با كنجكاوی ویژه یك میمون، حس كشف ناشناخته ها و البته رعایت عدل و انصاف! بی بی و ماهیت جام آسیایی چین2004 به وجود آمدند تا موفقیت اسپانسرهای رسمی، هواداران واقعی، رسانه ها و خبرنگاران را در این رویداد شگفت انگیز تضمین كنند.

به عنوان میزبان مهمترین رویداد فوتبال در آسیا چین نماد یك اژدها را معرفی می كند، نمادی كه در خود سنت و خواست یك ملت را در دنیا ترسیم كرده است.

قدرت، تحرك، انرژی، شجاعت و تمركز همگی خصوصیاتی هستند كه روح یك اژدها را تسخیر كرده اند. این آن مجموعه ای است كه هر تیم ملی راه یافته به دور نهایی این رقابت ها با خود به همراه آورده است.

طرح این نماد، اژدهای مذكور را در تلاش برای احاطه یك توپ آتشین ترسیم می كند و این همان رؤیایی است كه هر كدام از تیم های آسیایی به دنبالش هستند، كسب جام معتبر قهرمانی!

شكل داور این نماد یك اعتقاد كهن را زنده می كند كه تعادل، هماهنگی استمرار و عزم و اراده مسیر منتهی به موفقیت را می سازند، چه در داخل میدان و چه در خارج میدان!

شهرهای میزبان رقابت های جام ملت های آسیا 2004

یانگ تسه از وسط جام ملت ها می گذرد

پكن(بیجینگ)

با بیش از 12 میلیون نفر جمعیت پایتخت جمهوری چین كه بستر فرهنگی این كشور طی هزاره پیش بوده با سرعتی قابل توجه رو به توسعه است.

اكنون علاوه بر اماكن تاریخی شهر ممنوعه دیوار بزرگ چین میدان تیان آنمن و قصر تابستانی باید نام استادیوم كارگران پكن را نیز یك قلب تپنده برای این شهر بزرگ نامید، قلب تپنده ورزش!

استادیوم خانگی تیم های بیجینگ گوان و لیائونینگ بودائو، با گنجایشی معادل 66 هزار نفر بزرگترین ورزشگاه این كشور پهناور محسوب می شود. نوع آرایش صندلی ها در این استادیوم كه در سال 1959 ساخته شده امكان وجود دیدی مناسب از تمام زوایا را به تماشاچی می دهد.

چنگ دو

سیچوان پرجمعیت ترین استان چین، با مركزیت" چنگ دو" تاریخی رنگارنگ و قدمتی بیش از 2000 سال دارد.

تقابل مناظر طبیعی چشم نواز و اماكن تاریخی ارزشمند با آسمان خراش های مجموعه ورزشی سیچوان نشان از تبدیل سریع این شهر به یك مقر چند ملیتی و مدرن دارد. این ورزشگاه به طور حتم با بهترین استادیوم های دنیا رقابت خواهد كرد.

طی بازسازی ورزشگاه 40 هزار نفری سیچوان امنیت در اولویت برنامه ها قرار گرفت، به طوری كه مسیرهای ورودی و خروجی جدیدی برای جلوگیری از ازدحام جمعیت ساخته شد. همچنین علاوه بر ساخت یك سالن مخصوص بازیكنان، اتاق كنفرانس و جایگاه ویژه خبرنگاران نیز تحت بازسازی قرار گرفته است.

جینان

جینان مركز استان شاندونگ، با بیش از3 هزار كیلومتر ساحل و جمعیتی 49/5 میلیون نفر شهرتی گسترده به خاطر محصولات كشاورزی از جمله سیب یانتالی، هندوانه دژو و گلابی لای یانگ دارد.

با تاریخی درخشان كه قدمت آن به 2600 سال پیش برمی گردد، جینان توسط شورای ملی این كشور به عنوان یكی از مهمترین شهرهای تاریخی- فرهنگی چین معرفی شده است. علاوه بر محصولات كشاورزی می توان از سفال سیاه لانگ شان و صنایع سنگی چوانگ كینگ به عنوان مشخصه های این شهر نام برد.

ورزشگاه شاندونگ با گنجایشی معادل 43 هزار نفر خانه تیم شاندونگ لولنگ محسوب می شود.

چوانگ كینگ

این شهر با جمعیتی معادل 4/30 میلیون نفر، پرجمعیت ترین شهر دنیا به شمار می رود. نماد تمدن چوانگ كینگ تاریخ 30 هزار ساله این شهر است. عبور رودخانه بزرگ یانگ تسه از میان این شهر عامل تبدیل آن به یكی از شلوغ ترین شهرهای بندری چین است. هر چند كشاورزی منبع اصلی درآمد این شهر طی تاریخ بوده اكنون با هجوم سرمایه گزاران خارجی، چوانگ كینگ از نظر صنعتی نیز در حال توسعه است.

مجموعه ورزشی المپیك چوانگ كینگ با گنجایشی معادل 60 هزار نفر خانه تیم چوانگ كینگ لیفان است.

14 داور و 14 كمك داور برای جام ملت ها


مسعود مرادی داور بین المللی كشورمان به عنوان تنها نماینده داوری ایران در جام ملت های آسیا قضاوت خواهد كرد.

كنفدراسیون فوتبال آسیا، اسامی 14 داور و 14 كمك داور، به منظور قضاوت در مرحله نهایی مسابقات فوتبال جام ملت های آسیا(27 تیر الی 17 مرداد) در چین را اعلام كرد كه در میان 28 داور و كمك داور اعلام شده، تنها نام مسعود مرادی به عنوان داور ایرانی به چشم می خورد. 28 داور نام برده شده 23 تیر به فاصله چهار روز تا آغاز مسابقات وارد پكن خواهند شد.

داوران:

رحمان الدلاور(بحرین)، كامل الفدی سعد(كویت)، تلات نجیم(لبنان)، محمد كوسه(سوریه)، ناصر الحمدان(عربستان)، فرید علی محمد المرزوقی(امارات)، جون لو(چین)، تورو كامیكاوا(ژاپن)، جون چوی كوان(كره)، صالح سوب خیدین(مالزی)، شمس المائیدن(سنگاپور)، چای وات كانسوتا(تایلند)، مسعود مرادی(ایران) و رائشان هیوماتور( ازبكستان).

كمك داوران:

رحمان محبوب(بنگلادش)، چاندرا جیت(سری لانكا)، شنكر كومال سواران(هند)، محمد سعید(مالدیو)، كوان ترونگ(ویتنام)، مونن آریس سوتومو(هند)، یوتاك لی(هنگ كنگ)، تای جون لیو(چین)، علی الخلیفه(قطر)، فاتح عربی(اردن)، الاحمدالقسمی(عمان)، فیاض البشار(فلسطین)، عباس خلیل ابراهیم(عراق) و البردیف(تركمنستان)

جامداران جام ملتها


1956- میزبان هنگ كنگ

1- كره جنوبی

2- رژیم اشغالگرقدس

3- هنگ كنگ

1964- میزبان رژیم اشغالگر

1- رژیم اشغالگر

2- هندوستان

3- كره جنوبی

1968- میزبان ایران

1- ایران

2- برمه

3- رژیم اشغالگر

1972- میزبان تایلند

1- ایران

2- كره جنوبی

3- تایلند

1976- میزبان ایران

1- ایران

2- كویت

3- چین

1980- میزبان كویت

1- كویت

2- كره جنوبی

3- ایران

1984- سنگاپور

1- عربستان

2- چین

3- كویت

1988- میزبان قطر

1- عربستان

2- كره جنوبی

3- ایران

1992- میزبان ژاپن

1- ژاپن

2- عربستان

3- چین

1996- میزبان امارات

1- عربستان

2- امارات

3- ایران

2000- میزبان لبنان

1- ژاپن

2- عربستان

3- كره جنوبی

مربیان ایران در جام ملتهای آسیا


1960- مسترمساروش

1964- ؟

1968- محمود بیاتی

1972- پرویز دهداری

1976- حشمت مهاجرانی

1980- حسن حبیبی

1984- یاوری و ابراهیمی

1988- پرویز دهداری

1992- علی پروین

1996- محمد مایلی كهن

2000- جلال طالبی

2004- برانكو ایوانكوویچ

گلزنان فوتبال ایران در مسابقات جام ملت های آسیا

1960 تا 2000



این جدول بدون احتساب گلزنان دور مقدماتی این دوره تنظیم شده است.

29 گل (18گل در مقدماتی)

علی دایی

1-

13 گل (9گل در مقدماتی)

كریم باقری

2-

12 گل (9گل در مقدماتی)

ناصر محمد خانی

3-

9 گل (6گل درمقدماتی)

حمید علیدوستی

4-

7 گل

حسین كلانی

5-

7 گل

بهتاش فریبا

6-

6 گل (3گل درمقدماتی)

فرشاد پیوس

7-

5 گل (در مقدماتی)

مرحوم عباس حجری

8-

علی جباری

9-

5 گل (4گل در مقدماتی)

كریم باوی

10-

5 گل (3گل در مقدماتی)

حمید استیلی

11-

4 گل (دور مقدماتی)

مرحوم پرویز دهداری

12-

4 گل

همایون بهزادی

13-

3 گل

ناصر نورایی

14-

3 گل

حسن روشن

15-

3 گل

غلامحسین مظلومی

16-

3 گل

حسین فركی

17-

3 گل

شاهرخ بیانی

18-

3 گل

صمد مرفاوی

19-