تبیان، دستیار زندگی
این" "چت" یا گفتگوی اینترنتی از جمله ابزارهایی است كه امروزه با پیشرفت تكنولوژی و ظهور مقوله ای با عنوان فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان سایر پدیده های نوظهور این قرن با سرعت تمام خود نمایی می كند. این جزء كوچك اما پرطرفد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


"چت" ، دنیای مجازی جوانان "آن لاین"


"چت" یا گفتگوی اینترنتی از جمله ابزارهایی است كه امروزه با پیشرفت تكنولوژی و ظهور مقوله ای با عنوان فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان سایر پدیده های نوظهور این قرن با سرعت تمام خود نمایی می كند.
این جزء كوچك اما پرطرفدار از دنیای مجازی اینترنت، با شكستن حد و مرزها و از بین بردن فاصله ها، آنچنان در میان وسایل ارتباطی جای خود را باز كرده كه نه تنها جوانان بلكه همه افراد از هر گروه سنی را به خود جذب كرده و هر روز با گسترش روز افزون اینترنت بیشتر از روزهای گذشته مزایای استفاده از آن برای همگان مشخص می شود.
تحقیقات نشان می دهد جوانان به دلیل جذب سریع و وابستگی به وسایل ارتباطی جدید در مقایسه با سایر اقشار جامعه بیشتر وارد این دنیای مجازی می شوند و همین امر توجه مسوولان، اندیشمندان و محققان را به خود جلب كرده است.
زیرا آنان نگرانند با عدم بسترسازی صحیح و ارایه آموزش های لازم و ایجاد فرهنگ مناسب در خصوص استفاده صحیح از این ابزار، جوانان كه به عنوان قشر آسیب پذیر در معرض بسیاری از خطرات و آسیب ها قرار دارند به دلیل استفاده افراطی از مقوله چت، با برخی خطرات جبران ناپذیر مواجه شوند.
نگرانی ها در این زمینه ممكن است به دلیل تهدیدهای اخلاقی باشد كه جوانان با آن مواجه می شوند، بنابراین باید مراقب بود و همانطور كه این گروه به خوبی آموزش های مختلف بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی را می آموزند و نشان داده اند كه توانایی مواجهه صحیح با بسیاری از مسایل روز را دارند در این زمینه نیز آموزش های فرهنگی مناسب ببینند.
اگر چه آمار دقیقی از میزان گرایش و تعداد افراد استفاده كننده از چت وجود ندارد اما گفته ها و شنیده ها حاكی از آن است كه تعداد زیادی از جوانان ایرانی در مقایسه با جوانان سایر كشورها و به نسبت پوشش اینترنتی در كشور به گفتگوی اینترنتی یا همان چت روی آورده اند.
اما هنوز دقیقا معلوم نیست جوان ایرانی كه سرشار از هوش و خلاقیت است تا چه حد توانسته از این پدیده به نحو مطلوبی استفاده كند و از آن همچون دیگر ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت پیشبرد اهداف خویش بهره ببرد.
یك استاد دانشگاه در این باره گفت: تكنولوژی های جدید ارتباطی، دنیای مجازی و بحث اینترنت موضوعی است كه بیش از 10 سال پیش در كشورهای پیشرفته و از حدود 5 سال پیش در ایران جای خود را باز كرده است.
دكتر علی گرانمایه پور" در گفت و گو با خبرنگار "سینا" افزود: نباید به مقوله چت به عنوان موضوعی قبیح و زشت نگریست زیرا این مقوله تیز همانند سایر وسایل ارتباطی، كاركرد مثبت و منفی را با هم دارد.
وی با اشاره به اینكه دنیای مجازی اینترنت مقتضیات خاص خود را دارد و این امر سبب می شود تا بسیاری از جوانان را به خود جذب كند، اظهار داشت: جوان ایرانی برای گذران اوقات فراغت نیاز به اسباب و آلات تفریح دارد كه از جمله این وسایل سرگرمی در عصر حاضر "چت" و اینترنت است.
وی در خصوص دلایل استقبال جوانان از گفتگوهای اینترنتی گفت: چون در دنیای مجازی اینترنت، فرد از نظر حقوقی و حقیقی ناشناس باقی می ماند، برای فرد جوان جالب و جذاب است تا در این فضا به بحث و گفتگو و تبادل نظر بپردازد.
گرانمایه پور با اشاره به اینكه در این محیط مجازی برخی مسایل غیراخلاقی نیز وجود دارد، ادامه داد: تا زمانی كه خانواده ها به جوانان خود نحوه استفاده صحیح از این وسیله را آموزش ندهند، نمی توان از آثار مخرب وسایل ارتباط جمعی كاست.
وی تصریح كرد: متاسفانه در جامعه ما هر زمان كه ابزار جدید ارتباطی فراگیر می شود، قبل از اینكه به فكر آموزش استفاده صحیح از آن باشیم، ایجاد محدودیت در راه استفاده از آن را آغاز می كنیم در حالیكه تمامی ابزارها فی النفسه نه خوب هستند و نه بد.
این مدرس علوم ارتباطات خاطر نشان كرد: جوانان بخاطر تعریف نشدن برخی فضاهای تفریحی، سلیقه ها و علایق خود، به فضای مجازی چت روی می آورند.
وی تاكید كرد: نباید با مقوله چت به صورت ارزشی برخورد كرد بلكه باید ارزیابی كنیم كه چه تعداد كاربر اینترنت داریم و اینترنت تا چه حد در خدمت آموزش جوانان بوده است.
وی خاطر نشان كرد: اینترنت در رشد فهم جوانان ما و گسترش وسعت دید جوان ایرانی تاثیر بسزایی دارد.
گرانمایه پور اظهار داشت: اینترنت ازدهه 1990 به مقوله ای جدی تبدیل شد بطوریكه
كشور چین در سال 2000 میلادی بر اساس قانون پارلمان خود، دوره های پیش دبستانی را موظف كرد كه از سال 2001 نسبت به آموزش دانش آموزان مقاطع دبستانی و پیش دبستانی اقدام كنند و این مساله جزء موارد درسی آنها قرار گرفت.
به گفته این استاد دانشگاه، وقتی برنامه های مناسب آموزشی به فردی داده می شود، وی احاطه علمی و شخصیتی پیدا می كند و وقتی جوان به این مسایل به خوبی آشنا شود، از شیوه های مفید آن استفاده می كند.
وی با تاكید بر اینكه تعداد دارندگان كامپیوتر در ایران در مقایسه با سایر كشورها بسیار كم است، افزود: با توجه به این محدودیت ها نمی توان راجع به كیفیت استفاده از كامپیوتر زیاد صحبت كرد.
گرانمایه پور گفت: هنوز اینترنت در همه اركان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی كشور، نفوذ لازم را پیدا نكرده و حتی بسیاری از افراد تحصیلكرده كشور هم اطلاعات درستی از آن ندارند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: اگر می خواهیم كه استفاده از اینترنت را به نحو سالم و مفید در میان جوانان كشور گسترش دهیم، باید آموزش نحوه استفاده صحیح از آن را در مقاطع مختلف تحصیلی آغاز كنیم.
گرانمایه پور با اشاره به اینكه هر وسیله ارتباطی كه وارد كشور شده با مسایل مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی روبرو شده است، افزود: با توجه به شرایط زمانی فعلی و نیاز به تكنولوژی نمی توان با "جبر تكنولوژی" مقابله كرد.
وی تصریح گرد: نمی توان جوان را به دلیل عدم استفاده صحیح از تكنولوژی سرزنش كرد زیرا وی اكنون از تكنولوژیی استفاده می كند كه كسی نحوه استفاده صحیح از آن را به او یاد نداده است.
"غلامرضا آذری" دكترای علوم ارتباطات اجتماعی نیز در این باره اظهار داشت: چت از جمله شبكه هایی است كه برای جوانان و به خاطر جوانان بوجود آمده و پایه های اصلی آن را نظریه "تخلیه هیجانی" تشكیل می دهد.
وی افزود: در حال حاضر حدود 70 درصد از جوانان شهرهای بزرگ ایران از چت برای پركردن اوقات فراغت، كامل كردن تمایلات قلبی، نزدیك شدن به آرمان های نه چندان واقعی و جدا شدن از مسایل روزمره استفاده می كنند.
این مدرس دانشگاه تصریح كرد: در بعد فناوری اطلاعات و ارتباطات باید برای رفع مشكلات استفاده از چت، "همگن سازی" صورت گیرد، بطوریكه این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.
وی ادامه داد: فناوری های ارتباطی به این جهت همگن می شوند كه بشر از شخصیت واحدی برخوردار است.
وی تصریح كرد: گزارش ها نشان می دهد كه شبكه های ارتباطی برای افراد شخصیت مجازی می سازد، یعنی تاثیرات مخربی می گذارند كه در ذات این رسانه وجود دارد و این امر در كنار سایر ویژگی هایی است كه این وسیله ارتباطی با خود به همراه می آورد.
آذری افزود: وقتی ابزار ارتباطی وارد می شود، ویژگی هایی را نیز با خود به همراه می آورد كه باید به آن قالب و جهت داد و با نگاه خود آن را مدیریت كرد.
این دكترای علوم ارتباطات اجتماعی یادآور شد: یكسان سازی و حفظ تعادل از جمله مسایلی است كه هنوز در باره آنها، به جوانها آموزش نداده ایم.
آذری افزود: این عدم آموزش سبب می شود تا جوانان كاركرد كافی شاپ و كافی نت را یكسان بدانند.
وی تاكید كرد: باید اطراف و محیط جوان خود را طوری مدیریت و برنامه ریزی كنیم كه با توجه به آینده نگری، چت و كافی نت ها راه درستی را طی كنند و بیشتر برای جوانان مفید باشند.
وی توصیه كرد: باید آموزشگاه هایی راه اندازی شود و اساتید ارتباطات به افراد علاقمند به استفاده از كافی نت ها، نحوه استفاده مناسب را نیز آموزش دهند.
آذری خاطر نشان كرد: آموزش همزمان می تواند برای جوانان زمینه را سازنده و پربار باشد و نگاه آنان را به آینده خود كارآمدتر كند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: می توان از میان خود جوانان، افرادی را گلچین كرد و آنان را مسوول جوان های همسن خود كرد تا آموزش های لازم را از یكدیگر فرا بگیرند كه این امر می تواند بسیار سازنده و كارساز باشد.

برگرفته از خبرگزاری سینا