تبیان، دستیار زندگی
ماه 1383 راز مارمولك ‌بازی پرستویی روزنامه «شرق» در گزارشی به سراغ جلال بیگدلی، بدل پرویز پرستویی در فیلم «مارمولك» رفته و گفت‌وگویی با او ترتیب داده است. بیگدلی در مورد ارائه پیشنهاد بازی در این فیلم می‌گوید: «یك روز آقاى نو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 28 تیر ماه 1383

راز مارمولك ‌بازی پرستویی

روزنامه «شرق» در گزارشی به سراغ جلال بیگدلی، بدلپرویز پرستوییدرفیلم «مارمولك» رفته و گفت‌وگویی با او ترتیب داده است. بیگدلی در مورد ارائه پیشنهاد بازی در این فیلم می‌گوید: «یك روز آقاى نوروزبیگى تماس گرفت و از من براى شركت در پروژه «مارمولك» دعوت به همكارى كرد. گفت در این فیلم باید به جاى پرویز پرستویى از دیوار بالا بروى. رفتم و لوكیشن را دیدم. به حاجى نوروزبیگى گفتم این دیوار مشكل دارد. دیوار حالتL داشت و نمى‌شد بدون میخ یا راپل از آن بالا رفت.

روز بعد كه آمدم سر لوكیشن، كمال تبریزى ازمن پرسید: تو مى‌توانى از این دیوار بروى بالا؟ گفتم هرچه فكر مى‌كنم بدون میخ نمى‌شود. گفت نه میخ و نه خاكبردارى، باید بدون هیچ كمكى بروى بالا. گفتم نمی‌شود. گفت باید بشود، اگر نشود كل فیلمنامه را باید تغییر بدهیم؛ شخصیت«مارمولك»روى این صحنه می‌چرخد».

وی در ادامه می‌افزاید: «به حاجى گفتم حداقل زمان را زیاد كنید. مثلاً بین 25 تا 45 ثانیه فرصت بدهید تا من از دیوار بالا بروم. كمال تبریزى با این درخواست هم مخالفت كرد. گفت مارمولك باید سریع باشد. نظر كارگردان روى 12 تا 17 ثانیه بود. خلاصه دوربین را كاشتند و كار شروع شد.

دفعه اول 35 ثانیه طول كشید. دفعه دوم آمدم كار را بهتر كنم، شد 45 ثانیه باور كنید هر بار كه از دیوار بالا می‌رفتم به خودم لعنت می‌فرستادم و می‌گفتم كاش این كار را قبول نمی‌كردم. خیلى خسته شده بودم. انگار پنجه هایم یخ زده بودند و دیگر كار نمی كردند. خلاصه دم دمای غروب، دفعه سوم یا چهارم بود كه از دیواربالا میرفتم و ركورد به 19 ثانیه رسید. بعد دفعه پنجم به 17 قانیه رسید و كار تمام شد».

بدل پرسویی در مورد بالا رفتن از دیوار زندان ادامه می دهد: « رفتم و دبوار زندادن را دیدم. قطر ستونی كه باید از آن بالا می رفتم 80 سانت بود. دست هایم به زحمت دو طرف ستون قفل می شد.

باز هم كمال تبریزی گفت كه بدون هیچ كمكی از دیوار بالا بروم. حالا كه از دیوار خانه بالا رفته بودم اصلاً دوست نداشتم كم بیاورم. رفتم دو هفته تمرین كردم و بالاخره از دیوار زندان هم بالا رفتم. اما در كل،حاجی به من كلك زد. بعد از پایان كار بود مه فهمیدم برای گرفتن صحنه های بالا رفتن مارمولك از دیوار، رفته بودند سراغ فدراسیون صخره نوردی كه بچه های تیم ملی صخره نوردی گفته بودند ممكن نیست كسی بتواند از این دیوار بدون كمك بالا برود.اگر می دانستم كه این كار را كرده اند، به هیچ قیمتی پروژه را قبول نمی كردم»

ماجرا به اینجا كه می‌رسد، ناچار می‌شویم كمی ‌از داستان «مارمولك» فاصله بگیریم و درد دل هاى یك بدلكار را بنویسیم. بخوانید و از این پس صحنه‌هاى اكشن فیلم‌ها را با دقت نگاه كنید. «متأسفانه درسینماى ایرانبه بدلكار توجه نمی‌شود. مثلاً فیلم«سیزده گربه روى شیروانى»، جایزه اكشن را برد اما چه كسى می‌داند كه در این صحنه‌هاى اكشن، جلال بیگدلى نقش اصلى را ایفا كرده؟ در جشنواره‌ها به تمام عوامل فیلم جایزه می‌دهند، غیر از بدلكار. از این گذشته آخر هر پروژه‌اى هم بازیگر اصلى می‌گوید تمام كارها را خودم انجام داده‌ام. در سریال«ولایت عشق»،من بدل تمام بازیگرها بودم و 3 ماه تنهایى جنگیدم.

در «خواب و بیدار» هم به جاى «ناتاشا» تمام صحنه‌هاى اكشن و خطرناك را بازى كردم. اما چه فایده؟ ما انتظار نداریم كه مثل تمام دنیا بازیگرهاى اصلى در مصاحبه‌هایشان از بدلكار خود تشكر كنند، اما حداقل نگویند كه بدلكار نداشته‌اند. من خیلى ناراحت شدم، وقتى كه مصاحبه‌هاى لادن طباطبایى و مریلا زارعى را خواندم. آنها ادعا كرده‌اند كه تمام صحنه‌هاى خطرناك را خودشان بازى می‌كنند. این در شرایطى بود كه من و یكى از همكارانم براى ایفاى نقش آنها، 8 دفعه از كوه پرت شدیم».

گفتنی است كه بیگدلی، 31 ساله، از آغاز فعالیت حرفه‌ای‌اش در بدلكاری، در فیلم‌ها و سریال‌های مطرحی مانند«ولایت عشق»، «شیخ مفید»، «شب آفتابی»،«هم‌نفس»و... بازی كرده است و از همه جالب‌تر آنكه او در سریال «خواب و بیدار»، بدل ناتاشا ـ با بازی رویا نونهالی ـ بوده است.