تبیان، دستیار زندگی
5000 سال پیش، مصری‌ها الیاف گیاهی به نام پاپیروس را، که شبیه علف بود و کنار رود نیل می‌رویید، کنار یکدیگر می‌چسباندند و با آن نوعی ورقه درست می‌کردند که مانند کاغذهای امروزی، برای نوشتن کاربرد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه موقع کاغذ اختراع شد؟

کاغذ

5000 سال پیش، مصری‌ها الیاف گیاهی  به نام پاپیروس را، که شبیه علف بود و کنار رود نیل می‌رویید، کنار یکدیگر می‌چسباندند و با آن نوعی ورقه درست می‌کردند که مانند کاغذهای امروزی، برای نوشتن کاربرد داشت.

در سال 1000 تا 1200 میلادی نیز استفاده  از حروف‌ چوبی، گلی یا فلزی برای چاپ، در چین ابداع شد

اما کاغذی که ما می‌شناسیم، حدود 2000 سال پیش و در چین اختراع شده است. به‌طور معمول، کاغذ را از چوب تنه درختان تهیه می‌کنند. اما به خاطر حفظ جنگل‌ها و پیشگیری از آلودگی بیشتر زمین، امروزه استفاده از ترکیبات سلولزی گیاهان دیگر، روزنامه‌های باطله و کاغذهای دور ریز در تولید کاغذ رواج دارد، کیفیت برخی کاغذهای بازیافتی کاملاً مشابه کاغذهای دیگر است.

چاپ کاغذ

چاپ اختراع کیست؟

قدیمی‌ترین شیوه چاپ برجسته در قرن نهم میلادی در چین اختراع شد. در آن زمان، به جای کلیشه  چاپ از یک بلوک چوبی استفاده می‌کردند. نشانه‌های نوشتاری به صورت وارونه روی بلوک کنده می‌شد. سپس بلوک را به مرکب آغشته می‌کردند و روی کاغذ می‌فشردند.

اما کاغذی که ما می‌شناسیم، حدود 2000 سال پیش و در چین اختراع شده است. به‌طور معمول، کاغذ را از چوب تنه درختان تهیه می‌کنند. اما به خاطر حفظ جنگل‌ها و پیشگیری از آلودگی بیشتر زمین، امروزه استفاده از ترکیبات سلولزی گیاهان دیگر، روزنامه‌های باطله و کاغذهای دور ریز در تولید کاغذ رواج دارد

در سال 1000 تا 1200 میلادی نیز استفاده  از حروف‌ چوبی، گلی یا فلزی برای چاپ، در چین ابداع شد.

اروپا در قرن 15 میلادی و با اختراع ماشین چاپ گوتنبرگ، با این صنعت آشنا شد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.