تبیان، دستیار زندگی
ارائه 246 عنوان كتاب در 894 جلد از منابع معتبر به زبان فارسی و عربی، واژه‌نامه مرتبط با پیامبر اكرم(ص) و مباحث جانبی، امكان دسته‌بندی و جمع‌آوری اطلاعات به صورت نمودار درختی و 10 عنوان لغت‌نامه در 62 جلد با قابلیت جستجو از جمله ویژگی‌های لوح فشرده «دانش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به همت مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی:

لوح فشرده «دانشنامه نبوی» با قابليت‌های منحصر به فرد در قم توليد شد

قم ،مر کز کامپیو تری علوم اسلامی ،دانشنامه نبوی

ارائه 246 عنوان كتاب در 894 جلد از منابع معتبر به زبان فارسی و عربی، واژه‌نامه مرتبط با پيامبر اكرم(ص) و مباحث جانبی، امكان دسته‌بندی و جمع‌آوری اطلاعات به صورت نمودار درختی و 10 عنوان لغت‌نامه در 62 جلد با قابليت جستجو از جمله ويژگی‌های لوح فشرده «دانشنامه نبوی» است.

به گزارش  خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در قم، لوح فشرده دانشنامه نبوی حاوی متن246 عنوان كتاب فارسی و عربی در 894 جلد با موضوع پيامبر اكرم(ص) و برخورداری از دامنه‌های متنوع به همت محققان مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی توليد شد.

حجت‌الاسلام «ابن الرضا» مدير اين طرح روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايكنا هدف از توليد اين نرم‌افزار را گردآوری تمام مطالبی كه يك محقق برای انجام پروژه تحقيقی با محوريت پيامبر اعظم(ص) نياز دارد عنوان كرد و گفت: توليد اين نرم‌افزار حاصل تلاش دو ساله محققان و پژوهشگران مركز تحقيقات است.

وی با اشاره به ويژگی‌های اين نرم‌افزار اسلامی ادامه داد: ارائه واژه‌نامه مرتبط با پيامبر اكرم(ص) و مباحث جانبی، امكان دسته‌بندی و جمع‌آوری اطلاعات به صورت نمودار درختی و 10 عنوان لغت‌نامه در 62 جلد با قابليت جستجو از جمله ويژگی‌های اين نرم‌افزار است.

متكفل پروژه دانشنامه نبوی افزود: ارائه آيات و كلمات قرآنی مربوط به پيامبر اعظم(ص) همراه با اتصال به تفسير و شأن نزول آنها، نمايش شجره‌نامه انساب رسول اكرم(ص) و ذريه آن حضرت، متن زيارت‌ها و ادعيه مربوط به حضرت و قابليت ترجمه و پخش صوت و همچنين نمايش و قرائت بيش از 4000 بيت از سروده‌های شاعران به زبان فارسی و عربی از ديگر ويژگی‌های اين نرم‌افزار به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام ابن‌الرضا در بخش ديگری از سخنانش به ارائه توضيحات بيشتری از محتوای نرم‌افزار دانشنامه نبوی پرداخت و گفت: تنها در بخش كتابخانه تخصصی پيامبر(ص) 246عنوان كتاب در 894 جلد از منابع معتبر به زبان فارسی و عربی گنجانده شده است.

وی افزود: ارائه بيش از 6800 كليد واژه، 4100 نمايه و 36 هزار موضوع استخراج شده از سخنان حضرت رسول(ص) برگرفته از كتاب بحارالانوار و نمايش 82 تصوير و 108 نقشه در بخش نگارخانه از ديگر محتويات اين دانشنامه به شمار می‌رود.

اين محقق و پژوهشگر علوم دينی ادامه داد: متن زيارات و ادعيه نبوی به همراه ترجمه و صوت، كتاب‌شناسی حدود چهار هزار و 400 عنوان كتاب، مقاله، دائرة‌المعارف، مجموعه مقالات و پايان‌نامه‌های مرتبط به پيامبر(ص) به همراه تصوير روی جلد آنها در اين نرم افزار اسلامی در اختيار كاربران قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام ابن رضا، پژوهش در متون از طريق فهرست كلمات، جستجوی تركيبی و فهرست‌سازی را از قابليت‌های اين نرم‌افزار دانست و اظهار كرد: تدوين درختواره با بيش از 15 هزار مدخل و 35 هزار فيش از 19 عنوان كتاب در 53 جلد درباره زندگی و سيره فردی و اجتماعی حضرت از قابليت‌های اين نرم‌افزار محسوب می‌شود.

متصدی پروژه ادامه داد: گاه شمار تاريخ زندگانی پيامبر و نمايش رخدادها در بستر زمان با امكان اتصال به متون برنامه، ارتباط واژگان متن با لغت‌نامه‌های برنامه و ارائه اطلاعاتی درباره نسخه‌شناسی، كتاب و مؤلف با قابليت انتقال متن و چاپ از ديگر قابليت‌های دانشنامه است.

ابن رضا، به قابليت‌های پژوهشی اين نرم‌افزار اشاره كرد و افزود: نمايه زنی، حاشيه‌نويسی، علامت‌گذاری و رنگی كردن، يادداشت‌برداری و ذخيره متون با فرمتRtf ، Unicode و يا Ansi و ارسال متن يادداشت شده از طريق پست الكترونيكی از جمله كاربردها و توانايی‌های پژوهشی اين نرم‌افزار است.

وی ادامه داد: جستجو، جايگزينی، درج ساعت، تاريخ، تصوير، مقايسه دو يا چند سند، تغيير سبك نمايش، بزرگنمايی متن، تغيير رابط كاربری به سه زبان؛ فارسی، عربی و انگليسی از ديگر قابليت‌های اين لوح فشرده به شمار می‌رود.

اين محقق و پژوهشگر حوزه علميه قم گفت: نزديك شدن برنامه به استانداردها و ويژگی‌های ويندوز به منظور تسهيل استفاده كاربر از برنامه و انتقال مستقيم متن و فهرست انتخابی از برنامه به محيط MS-Word و برعكس از ديگر قابليت‌های منحصر به فرد نرم‌افزار دانشنامه نبوی است