تبیان، دستیار زندگی
- آیا می‌دانید چرا پرندگان با منقارشان به پرهای خود نوک می‌زنند؟ پرندگان با این کار، پرهای خود را تمیز و ضد آب نگه می‌دارند تا نرم و صاف و پاکیزه باقی بمانند. تمیز کردن یا آرایش از زمانی که پر جوجه‌ها از زیر‌پوست بیرون می‌آید شروع می‌شود. پرندگان جوان ز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا، چرا چگونه؟

پرنده

- آیا می‌دانید چرا پرندگان با منقارشان به پرهای خود نوک می‌زنند؟

پرندگان با این کار، پرهای خود را تمیز و ضد آب نگه می‌دارند تا نرم و صاف و پاکیزه باقی بمانند.

تمیز کردن یا آرایش از زمانی که پر جوجه‌ها از زیر‌پوست بیرون می‌آید شروع می‌شود. پرندگان جوان زمان زیادی را صرف نوک زدن به پرهای خود و خارج کردن آنها از زیر‌پوست می‌کنند. پرندگان بزرگسال هم به این رفتار ادامه می‌دهند و از غده‌ی ترشح کننده‌ی روغن که در منقارهایشان قرار دارد، روغن بر می‌دارند و روی پرهایشان می‌مالند. این روغن باعث نرم و محکم شدن پرها  می‌شود.

ماه و گل

- آیا می‌دانید چرا حشرات به سوی نور جذب می‌شوند؟

به نظر می‌رسد که حشرات، نور مصنوعی لامپ‌ها را با نور ماه اشتباه می‌گیرند. آنها از نور ماه برای پیدا کردن مسیر خود استفاده می‌کنند. نورهای مصنوعی  مثل نور لامپ‌ها آنها را گمراه و گیج می‌کند و باعث می‌شود که حس جهت‌یابی خود را از دست بدهند. افرادی که مجموعه‌ی حشرات را برای کلکسیون جمع‌آوری می‌کنند، از این ضعف حشرات بیشتری استفاده را می‌برند.

از آنجا که حشرات نمی‌توانند نور قرمز را ببینند، دانشمندان از لامپ‌هایی که نور قرمز دارند برای مشاهده‌ی طرز غذا خوردن و زندگی حشرات استفاده می‌کنند.

آب

آیا می‌دانید چرا احساس تشنگی می‌کنیم؟

بدن تمام موجودات زنده از آب تشکیل شده است. وقتی فعالیت می‌کنیم یا حتی نفس می‌کشیم، بدنمان مقداری از آب خود را از دست می‌دهد. این آب باید جبران شود. وقتی مغز تشخیص می‌دهد که بدنمان مقداری آب را از دست داده، علائمی به دهان و گلو می‌فرستد تا احساس خشکی کند و ما احساس تشنگی می‌کنیم. بدن یک انسان بالغ حدود پنج لیتر خون دارد که سه لیتر از آن، آب است. افراد بزرگسال روزانه حدود دو لیتر آب می‌نوشند. یک لیتر دیگر را هم بدن از غذایی که خورده می‌شود تامین می‌کند. سبزیجات، تخم‌مرغ و حتی گوشت، حاوی مقداری آب است. تمام سلول‌های بدن به آب وابسته هستند.

خون

- آیا می‌دانید که خون همیشه قرمز نیست؟

خون از دو بخش اصلی تشکیل شده است. یک بخش، مایع زردرنگی است که پلاسما نام دارد. بخش دیگر جامد است که شامل سلول‌های سفید و قرمز شناور در پلاسما می‌باشد. این سلول‌ها گلبول نامیده می‌شوند. گلبول‌های قرمز، رنگ قرمز خود را از ماده‌ای به نام هموگلوبین که اکسیژن حمل می‌کند، به دست می‌آورند. وقتی خون به طرف بافت‌های بدن می‌رود، اکسیژن حمل می‌کند و رنگش قرمز است. وقتی خون به طرف بافت‌های بدن می‌رود، اکسیژن حمل می‌کند و رنگش قرمز است. وقتی خون از باقت‌ها بر می‌گردد. رنگش آبی بنفش است. زیرا سلول‌های قرمز، اکسیژن خود را به بافت‌ها داده‌اند و دیگر رنگ ندارند.

خواب

- آیا می‌دانید چرا ما خواب می‌بینیم؟

در زمان‌های قدیم مردم عقیده‌ داشتند که رویاها، پیام‌هایی از جهان دیگر هستند. بعضی از افراد می‌گویند که آنها خواب چیزهایی را می‌بینند که در زمان بیداری، آنها را انجام نداده‌اند. ما آرزوهایی را که در زمان بیداری نمی‌توانیم به آنها برسیم. و یا حوادثی را که در طول روز اتفاق افتاده، در خواب می‌بینیم که به تازگی آنها را دیده‌ایم یا با آنها صحبت کرده‌ایم. احساساتی که در رویاها بروز می‌کند، چیزی است که از قبل در ذهن‌مان وجود داشته است. آنچه که در خواب می‌بینیم بستگی به موقعیت ذهن و بدن ما دارد. وقتی سالم و خوشحال هستیم رویاهامان با وقتی که مریض و غمگین هستیم فرق دارد.

به نقل از سروش کودک

ترجمه‌ی: منیژه نصراللهی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.