تبیان، دستیار زندگی
ازدواج ، مایه آرامش فكرى و روحى جوان و احساس شخصیت و اعتماد به نفس مى شود و او را از بى عارى و بیكارى و بى برنامگى و ناامیدى مى رهاند و جلوى برخى گناهان را مى گیرد و موجب صیانت روحى و اخلاقى جوان مى شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج كنید تا پولدار شوید!

5 تاثیر مثبت در ازدواج

پول

زندگى ، تلاشى براى رویاندن بذر وجود و شكوفاندن غنچه فطرت در مزرعه حیات است .

آرامش روح ، در زندگى آمیخته به معنویت و خداجویى است .

زندگى هشیاران ، اندیشه درباره سرمایه و سود ماندگار و نتیجه اخروى است ، سرمایه شان امید و ایمان و سودشان ، آرامش روح و روان است .

زندگى غافلان به دو بخش تقسیم مى شود: نیمه اول به امید نیمه دوم ، نیمه دوم به حسرت نیمه اول !

آیا حیف نیست كه زندگى بگذرد ، بى آنكه به بلوغ انسانى برسیم ؟

ازدواج ، سازنده و رشد دهنده است و روح تعاون و احساس مسئولیت را بر مى انگیزد وخداوند به  اقدام كنندگان به ازدواج ، وعده ی توسعه رزق می دهد . در این مقاله قصد داریم با آوردن مقدمه ای كوتاه ، به تاثیرات مثبت ازدواج ، كه راهی جهت رسیدن به بلوغ انسانی است اشاره كنیم :

1- آرامش :

ازدواج ، مایه ی آرامش فكرى و روحى جوان و احساس شخصیت و اعتماد به نفس مى شود و او را از بى عارى و بیكارى و بى برنامگى و ناامیدى مى رهاند و جلوى برخى گناهان را مى گیرد و موجب صیانت روحى و اخلاقى جوان مى شود. پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله ) نیز فرموده است :

من تزوج فقد احرز نصف دینه فلیتق الله فى النصف الباقى (1) :

هر كس ازدواج كند ، نیمى از دین خود را نگه داشته است ، پس در نیمه باقى مانده ، از خداوند پروا كند و تقوا بورزد.

وقتى اصل ازدواج تا این حد مهم ، كارساز ، گناه سوز ، مصلحت آفرین و مفسده زداست ، كمك به آن نیز اهمیت مى یابد و براى پدر و مادر، تلاش در این راه و فراهم كردن مقدمات و زمینه ی آن ، یك تكلیف محسوب مى شود و زدودن موانع و برطرف كردن دشواری هاى ازدواج ، و ترویج آسان سازى ازدواج و آسان گیرى در این زمینه به عنوان یك فرهنگ عمومى ، وظیفه به شمار مى آید.

كسى كه از بیم فقر و تنگدستى ازدواج نكند ، به خداوند بدگمان شده است ، خدایى كه فرماید: اگر فقیر باشند ، خدا از فضل خویش ‍ آنان را بى نیاز و غنى مى سازد.

2- تلاش معاش :

ایجاد بستر مناسب و انگیزه ی قوى تر براى تامین معاش و در آمد ، از آثار مثبت دیگر ازدواج است . گرچه نباید بى حساب و بدون سنجش دست به ازدواج زد و لازم است كه شرایط اقتصادى و توانایی هاى مالى هم لحاظ شود ، ولى وعده ی خداوند را نیز نباید فراموش كرد كه قول داده است تنگدستى را به غنا تبدیل كند و جایى براى بیم از فقر باقى نگذارد. پس ایجاد روحیه ی توكل و اعتماد به لطف الهى ، بعد مثبت دیگرى از تشكیل خانواده است .

خداوند متعال ، ضمن دستور به ازدواج با دختران و جوانان شایسته و صالح مى فرماید:

ان یكونوا فقراء یغنهم الله من فضله و الله واسع علیم (2):

چنانچه تنگدست و فقیر باشند ، خداوند آنان را از فضل خویش بى نیاز و توانگر مى سازد ، خداوند وسعت بخش و داناست .

از پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله ) روایت است كه فرمود:

من ترك التزویج مخافه العیلة (الفقر) فقد ساء ظنه بالله عزوجل ان الله عزوجل یقول : ان یكونوا فقراء یغنهم الله من فضله (3) :

كسى كه از بیم فقر و تنگدستى ازدواج نكند ، به خداوند بدگمان شده است ، خدایى كه فرماید: اگر فقیر باشند ، خدا از فضل خویش ‍ آنان را بى نیاز و غنى مى سازد.

در حدیث رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) نیز توصیه شده كه ازدواج كنید ، زیرا كه براى شما روزى آورتر است:

اتخذوا الاهل فانه ارزق لكم .(4)

ازدواج

3- احساس مسئولیت :

كسى كه ازدواج نكرده است ، خود را آزاد حس مى كند و مسؤول نمى شناسد. در نتیجه ، استعدادها و خلاقیت هاى انسانى او هم بروز نمى كند. اما با ازدواج ، بار اداره ی زندگى را بر دوش مى كشد. این تعهد و احساس مسئولیت ، سازنده است . كلا هر نوع مسئولیت پذیرى ، انسان را به تلاش و آشكار ساختن استعداد و توانایى خویش وا مى دارد.

4- برنامه ریزى :

از سوى دیگر، حسابگرى ، نظم ، برنامه ریزى و به تعبیر روایات ، تقدیر معیشت لازمه به دوش كشیدن تعهد اداره یك زندگى مشترك و تامین همسر و فرزندان و تربیت شایسته اولاد است .

از آنجا كه تربیت نسلى با ایمان ، مؤدب ، سالم و موفق ، براى خود انسان نیز مایه ی آبرو و حیثیت اجتماعى است ، این رسالت سنگین نیز به نوع دیگرى توانایی هاى شخص را به مرحله ی ظهور و بروز مى رساند.

5- حق شناسى :

ازدواج ، سبب مى شود كه حقوق متقابل میان دو انسان پدید آید. این سازنده است . ارتباط هاى خانوادگى و پیوندهاى فامیلى ، دامنه این حقوق و وظایف اخلاقى و اجتماعى را گسترده تر مى سازد و سامان بخش روابط انسانى مى گردد.

كمك به ازدواج جوانان و تشكیل خانواده ، كمك به ساخته شدن انسان هاى مسئولیت پذیر ، مدیر و صالح است و یكى از راه هاى عمده و موفق مبارزه با گناه در جامعه ، تسهیل ازدواج است .

این، هم تكلیف والدین و افراد خیر و توانمند را سنگین مى سازد ، هم روشنگر راهى براى آنانى است كه در اندیشه صلاح و سلامت قشر جوان جامعه اند ، هم وظیفه خود جوانان را در این زمینه روشن مى كند. با تقویت و ترویج و تسهیل این سنت نبوى ، بهتر مى توان با منكرات مقابله كرد و سدى در برابر هجوم فساد فرهنگى بیگانه پدید آورد.

پی نوشت ها :

1- بحار الانوار، ج 100، (ص ) 219.

2- نور، آیه 32.

3- وسائل الشیعه ، ج 14، ص 24.

4- همان .

منبع : تلخیص شده از كتاب " الفباى زندگى (آشنایى با اصول و عوامل تحكیم خانواده ) "

نویسنده : جواد محدثى

مقالات مرتبط :

اندر فواید ازدواج!

«موانع ازدواج دختران و پسران» از دید خود آنها چیست؟

ازدواج مهارت می خواهد!

تأخیر سنی ازدواج در میان جوانان

ازدواج را آسان بگیرید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.