تبیان، دستیار زندگی
نتایج بدست آمده از جستجوگر آب در مریخ نشین فونیکس نتایج منتاقضی از وجود یا عدم وجود آب در مریخ را بدست آوره است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب در مریخ : بله یا خیر ؟!

نتایج بدست آمده از جستجوگر آب در مریخ نشین فونیکس نتایج منتاقضی از وجود یا عدم وجود آب در مریخ را بدست آوره است.

نتایج بدست آمده از حسگر متصل به چنگال کاوشگر فونیکس نشان داده است که رطوبت در هوای نزدیک کاوشگر و چنگال کم و زیاد می شود، جالب این است زمانیکه فونیکس چنگال خود را به خاک فرو برده است ، اندازه گیری های آن نشان میدهد خاک بطور حیران کننده ای کاملأ خشک است.

به گفته آرون زنت دانشمند ارشد این کاوشگر " وقتیکه آب در هوا تبخیر می شود، هر سطحی که در برابر آن هوا قرار میگیرد حتمأ ملکول های آب سرگردان در فضا را به خود جذب می کنند، حتی اگر حرارت زیر صفر باشد". با اینکه فونیکس ابزار های دیگری برای یافتن اینکه یخ آب در آن محل در گذشته ذوب شده یا نه ،اما این حسگر رسانایی مهمترین ابزار برای بررسی رطوبت در خاک امروزی می باشد.

سوزنها اندازه گیری رطوبت در خاک مریخ

نتایج اولیه از فروبردن چنگال چهار سوزنی کاوشگر به خاک در روز چهار شنبه و پنجشنبه با نتایج فروبردن این ابزار در سه ماه گذشته از زمان فرود آمدن فونیکس در این سرزمین، مطابقت دارد. زنت می گوید " هیچ نشانه ای از وجود پوسته نازک رطوبت یا نم وجود ندارد و این خود برای ما معماست".

در زیر خاک لایه منجمد در زمین، ملکول های یخ نبسته آب بر روی ذرات خاک می تواند به قدر کافی ضخیم شوند تا حیات میکروبی را حمایت کنند. یکی از اهداف برای ساختن کاوشگر رسانایی و فرستادن آن به مریخ بررسی این بود که آیا لایه منجمد خاک قطبی مریخ دارای لایه نازک آب یخ نبسته است یا خیر. با اندازه گیری اینکه جریان برق چگونه از طریق خاک از یک سوزن به سوزن دیگر کاوشگر انتقال می یابد، فونیکس می تواند لایه نازک آب را با ضخامت بیش از یک ملکول حس کند.

مجموعه آزمایشات دیگر  فونیکس شامل اندازه گیری خاکی لایه یخ زده، دلیل یافتن لایه نازک رطوبت در خاک را می دهد. دیگری , اندازه گیری  توسط خود کاوشگر رسانایی از رطوبت در زمانی است که کاوشگر در هوا قرار دارد. زنت می گوید " انتقال رطوبت نسبی از دمای نزدیک صفر به 100 درجه در هر شبانه روز، نشان می دهد رطوبت زیادی در خاک بالا و پائین می رود".

جای چنگک آزمایش

دوم، خود فونیکس تائید نموده که لایه سختی از آب یخ به ضخامت 5 سانتی متر در زیر سطح نهفته. همچنان، در زمان انتقال خاک با بیل نصب شده در بازوی روبوتیک فونیکس و بررسی خاک مختل شده نشان می دهد، زمانی که بیل زده می شود، چسپندگی در توده خاک زیاد می باشد و زمانیکه خاک بیل زده شده به مدت یک یا دو روز در برابر هوا قرار می گیرد، چسبندگی در توده خاک کم می شود. یک توضیح ممکن برای این رصد ها می تواند وجود لایه نازک رطوبت در محل باشد.

تیم فونیکس در حال طرح ریزی پلان برای تغییر آزمایشات در فروبردن کاوشگر رسانایی به خاک مریخ است. تا کنون چهار بار فرو بردن چنگال به سطح خاک با موفقیت همراه بوده است. تغییرات برنامه ریزی شده، نخست برای برداشتن خاک با بیل است تا چنگال های فرو رفته بتوانند به لایه یخ زیر سطح برسند.

زنت با باور کامل می گوید " در آنجا حتمأ یک مقدار آب یخ نبسته به ذرات خاک بالای یخ چسپیده است. شاید مقدار آن برای کشف کردن کافی نباشد، اما تا کنون که آزمایشات ما تمام نشده".

ترجمه:

یونس بخشی

به نقل از:

http://www.parssky.com/