تبیان، دستیار زندگی
دبیر علمی جشنواره ربع قرن کتاب دفاع‌مقدس در دومین نشست داوران این جشنواره گفت: کتاب‌های منتخب این جشنواره، باید داری قابلیت ترجمه به چند زبان زنده دنیا مانند عربی، انگلیسی و فرانسه و سلامت نثر باشند. همچنین این آثار باید در حوزه خود جریان‌سازی كرده و نقطه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معیارهای انتخاب آثار برتر ربع قرن کتاب دفاع‌مقدس اعلام شد

حسین زنجانی ـ دبیر اجرایی جشنواره ربع قرن کتاب دفاع‌مقدس

دبیر علمی جشنواره ربع قرن کتاب دفاع‌مقدس در دومين نشست داوران اين جشنواره گفت: کتاب‌های منتخب این جشنواره، باید داري قابلیت ترجمه به چند زبان زنده دنیا مانند عربی، انگلیسی و فرانسه و سلامت نثر باشند. همچنين اين آثار بايد در حوزه خود جریان‌سازي كرده و نقطه عطفی در بین آثار محسوب شوند

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) دومين نشست داوران جشنواره ربع قرن كتاب دفاع مقدس، عصر 26 شهريور ماه، با حضور داوران جشنواره ربع قرن، جايزه كتاب سال و هفدهمين كنگره سراسري شعر دفاع‌مقدس در سالن جلسات سراي اهل قلم برگزار شد.

حسین زنجانی ـ دبیر اجرایی جشنواره ربع قرن کتاب دفاع‌مقدس ـ با خوشامدگویی به میهمانان و تشریح روند پیشرفت این جشنواره اظهار داشت: پس از انعقاد قرارداد بین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته جمع‌آوری آثار، کمیته علمی و گروه‌های داوری تشکیل و بیشتر آثار منتشر شده در 25 سال اخیر و در کتابخانه‌های جنگ حوزه هنری، فرهنگ ایثار و شهادت و کتابخانه جامع بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس شناسایی شدند.

وی با اشاره به انتشار حدود 6 هزار عنوان کتاب با محوریت دفاع‌مقدس در 25 سال گذشته، تاکید کرد: دبیرخانه جشنواره ربع قرن کتاب دفاع‌مقدس، حدود 5 هزار عنوان از این آثار را جمع‌آوری کرده و بقیه کتاب‌ها هم تا آغاز داوری گروه‌های شش‌گانه شناسایی و آرشیو جامع جشنواره ربع قرن کتاب دفاع‌مقدس تکمیل خواهد شد.

دبیر اجرایی این جشنواره ، آمار تفکیکی کتاب‌های شناسایی شده توسط دبیرخانه جشنواره ربع قرن کتاب دفاع‌مقدس را این گونه اعلام کرد: در حوزه‌های خاطره 2هزار و هفتصد عنوان، داستان 470 عنوان، شعر 680 اثر، زندگی‌نامه داستانی 330 عنوان، زندگی‌نامه غیرداستانی 220 عنوان، کودک و نوجوان 130 اثر و هنر و تحقیق و پژوهش‌هاي نظامي هر کدام 200 عنوان کتاب با موضوع 8 سال دفاع‌مقدس شناسایی شده اند.

حسین زنجانی در پایان، از اتمام قضاوت 12 گروه داوری دوازدهمين جایزه کتاب سال دفاع‌مقدس خبر داد و گفت: نظرات داوران این جایزه، در قالب مقاله منتشر و در مراسم اهدای جایزه کتاب سال دفاع‌مقدس به مدعوین اهدا خواهد شد.

در ادامه این نشست، دکتر محمدرضا سنگری ـ دبیر علمی جشنواره ربع قرن کتاب دفاع‌مقدس ـ مراحل اولیه آغاز این جشنواره ادبی را دشوار دانست و خاطرنشان کرد: شناسایی و جمع‌آوری کتاب‌های کمیاب و آثار منتشر شده در شهرستان‌ها امکان‌پذیر نبود. اما با تلاش دبیرخانه جشنواره ربع قرن کتاب دفاع‌مقدس حدود 5 هزار عنوان کتاب با تفکیک موضوعی و از هر عنوان 6 جلد در اختیار داریم و با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، زمینه مطالعه و استفاده از این منابع را برای محققان ایجاد خواهیم کرد.

وی با تقسیم‌ 185 داور در قالب 34 گروه داوری، تصریح کرد: 100 فیلمنامه و 100 نمایشنامه، 20 عنوان کتاب عکس، 100اثر گزارشی، 50 عنوان وصیت‌نامه، 300عنوان کتاب جُنگ، 50 اثر ادبی، 200 عنوان داستان و شعر کودک و نوجوان، هر کدام توسط یک گروه داوری و 20 عنوان کتاب اجتماعی ـ تاریخی، 20 عنوان اثر سیاسی، 800 عنوان زندگی‌نامه داستانی، 400 اثر زندگی‌نامه غیرداستانی و 100 عنوان عنوان با محوریت تحقیق و پژوهش‌هاي نظامي، هر كدام در قالب 2 گروه داوری و 600 عنوان داستان، 700 عنوان کتاب شعر و 2هزار عنوان کتاب خاطره هر کدام به وسیله سه گروه داوری مورد قضاوت قرار خواهند گرفت.

دبیر علمی جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس، با اشاره به ملاک‌های انتخاب داوران، آن‌ها را افرادی مجرب، صاحب اندیشه و قلم، منصف و عادل معرفی کرد.

سنگری در ادامه اظهار داشت: داوران جشنواره ربع قرن کتاب دفاع‌مقدس، طی سه مرحله داوری به ریزش کتاب، انتخاب آثار برتر و نتیجه‌گیری اقدام می کنند. مرحله ریزش کتاب، از دوم مهر ماه آغاز و تا 9 آبان سال جاری ادامه دارد. مرحله دوم داوری، دوازدهم آبان ماه شروع می شود و سی ام دی ماه به اتمام می رسد و مرحله نتیجه‌گیری نهایی هم اول بهمن ماه آغاز و نیمه اول اسفند سال جاری به پایان می‌رسد.

وی با برشمردن شاخصه‌های انتخاب اثر برتر ربع قرن کتاب دفاع‌مقدس تاکید کرد: کتاب‌های منتخب این جشنواره، باید قابلیت ترجمه به چند زبان زنده دنیا مانند عربی، انگلیسی و فرانسه را داشته، سلامت نثر را حفظ کرده، در حوزه خود جریان‌ساز بوده و نقطه عطفی در بین آثار همزمان باشند.

محمدرضا سنگری در پایان صحبت‌هایش از انتشار مجموعه مقالاتی با محوریت بررسی آثار مکتوب دفاع‌مقدس در جشنواره ربع قرن خبر داد و گفت: در هر گروه داوری، یک اثر برتر و یک اثر تقدیری انتخاب می‌شوند. البته ممکن است در گروهي، هیچ کتابی در حد اثر برتر انتخاب نشود.

در ادامه دومین نشست داوران جشنواره ربع قرن کتاب دفاع‌مقدس، حسین اسرافیلی و پرویز بیگی حبیب آبادی به شعرخوانی درباره 8 سال دفاع مقدس پرداختند و دکتر محمدرضا ترکی (مسوول گروه ادبیات)، دكتر منوچهر اكبري (مسوول گروه تحقیق و پژوهش‌هاي نظامي ) و نادر قدیانی (مسوول بخش جانبي) گزارشی از فعالیت گروه های داوری خود ارائه دادند.

در پایان این نشست، سردار حمید حسام ـ معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع‌مقدس ـ در جمع داوران و نویسندگان حاضر تاکید کرد: نباید تمام راه‌حل مشکلات و خواسته‌ها را از جشنواره ربع قرن کتاب دفاع‌مقدس انتظار داشت. چون این جشنواره ادبی، تنها فرصت تفکر بيشتر در مورد ضعف‌ها و خلاهاي ادبیات دفاع‌مقدس را ایجاد می‌کند.

دومين نشست داوران جشنواره ربع قرن كتاب دفاع مقدس، عصر 26 شهريور ماه، با حضور داوران جشنواره ربع قرن، جايزه كتاب سال و هفدهمين كنگره سراسري شعر دفاع‌مقدس در سالن جلسات سراي اهل قلم برگزار شد