مرتضی سرهنگی گفت: زهرا حسینی با نوشتن كتاب "دا" جنگ خود را كامل كرد. چون سربازی كه خاطرات جنگش را می‌نویسد تا ابد زنده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرتضي سرهنگي:

   سربازي كه خاطرات جنگش را مي‌نويسد تا ابد زنده است

حضور مرتضی سرهنگی، مدیر مركز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری، سیده زهرا حسینی راوی كتاب و سیده اعظم حسینی، نویسنده و تدوین كننده كتاب

 

مرتضي سرهنگي گفت: زهرا حسيني با نوشتن كتاب "دا" جنگ خود را كامل كرد. چون سربازي كه خاطرات جنگش را مي‌نويسد تا ابد زنده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) نشست خبري كتاب "دا" با حضور مرتضي سرهنگي، مدير مركز مطالعات و تحقيقات فرهنگ و ادب پايداري، سيده زهرا حسيني راوي كتاب و سيده اعظم حسيني، نويسنده و تدوين كننده كتاب "دا" و مسوول واحد بانوان دفتر ادبيات و هنر مقاومت، پيش از ظهر امروز در سالن كنفراس حوزه هنري برگزار شد.

مرتضي سرهنگي در اين نشست و در باره كتاب "دا" گفت: اين كتاب روايتي از روزهاي مقاومت 33 روزه در خرمشهر است.

وي ادامه داد: در مقدمه كتاب با زندگي و خاستگاه راوي آشنا مي‌شويم. خانم سيده زهرا حسيني در زمان شروع جنگ و اشغال خرمشهر 17 سال داشت و اين نشان دهنده آن است كه در جنگ‌هاي دفاعي پيران، جوانان، ‌مردان، زنان و كودكان حضور دارند و هر كس با هر چه كه در دست دارد ،از شهر و كشور خود دفاع مي‌كند. در جنگ تحميلي همه مردم ما ناگهان سرباز شدند و دشمن اين را پيش‌بيني نكرده بود. پيروزي‌هاي ما هم به خاطر حضور امواج انساني به دست آمد.

سرهنگي خاطر نشان كرد: حضور مردم براي دشمن شكننده بود و اگر صدام شكست خورد، از مادران و زناني كه فرزندان، برادران، پدران و همسران خود را به جبهه‌ها راهي مي‌كردند شكست خورد. زهرا حسيني با نوشتن كتاب "دا" جنگ خود را كامل كرد. چون سربازي كه خاطرات جنگش را مي‌نويسد تا ابد زنده است.

اين نويسنده و محقق درباره ويژگي‌هاي جمع‌آوري و ثبت خاطرات اظهار داشت: خاطره داراي سه عنصراصلي راوي، زمان و مكان است و براي تدوين يك خاطره بايد اين سه محرك اصلي با هم هماهنگ باشند. ‌خاطره ضد موزه است و هميشه در حال حركت تا به نقطه‌هاي نامكشوف ذهن راوي دست پيدا كند.

وي ادامه داد: دفتر ادبيات و هنر مقاومت خاطرات جنگ را از زبان يك سرباز روايت مي‌كند نه از زبان نويسنده يا مورخ. بنابراين آن سرباز بايد هدايت كيفي و كمي شود تا بتواند از تمام گوشه‌هاي خاطرات گذشته خود بگويد. ارائه آثار و خاطرات از اين دفتر دير بازده است، چون بر روي مستندات و كيفيت آثار تمركز دارد.

زهرا حسيني خاطره‌گو و راوي كتاب"دا" در ادامه اين نشست خبري گفت: ما وارد جنگ نشديم. بلكه جنگ ناخواسته وارد زندگي ما شد. زندگي‌اي كه با وجود تمام سختي‌ها، شيرين و لذت‌‌بخش بود.

وي خاطر نشان كرد: جوانان و خانواده‌هاي ما هشت سال در جنگ مقاومت كردند تا به پيروزي رسيدند. اما در برهه‌اي از زمان ما متهم به جنگ‌طلب بودن شديم. من بعد از بيست سال سكوت در برابر كساني كه اصرار داشتند خاطرات خود را از آن دوران بازگو كنم،‌ احساس كردم اين سكوت به ضرر آن روزهاست. مي‌خواستم ثابت كنم كه ما جنگ طلب نبوديم و فقط دفاع كرديم.

زهرا حسيني با تاكيد بر حضور و نقش پررنگ زنان و مادران در جنگ گفت: اگر آن مادران نبودند جنگ هرگز پيروز نمي‌شد و اين نشان دهنده فداكاري، ‌ايثار و ازخودگذشتگي آن‌ها بود كه جوانان خود را راهي جبهه‌ها مي‌كردند. ما نيز بايد حرمت خون شهدا را حفظ كنيم.

وي درباره سختگيري خانواده‌ها و ممانعت‌ براي حضور زنان در شهري كه در حال اشغال بود، اظهار داشت: حضور دشمن در تمام گوشه‌هاي شهر به چشم مي‌خورد و به همين دليل امكان اسارت زياد بود. اما با وجود تمام سختي‌ها ما پذيرفته بوديم كه بمانيم تا شايد حضورمان مفيد و مهم باشد.

راوي كتاب "دا" درباره عنوان كتاب خاطر نشان كرد: "دا" به زبان لري وكردي يعني مادر و من به خاطر نقش مهمي كه مادرم در زندگيم داشت و درد‌ها و سختي‌هاي بسياري را متحمل شد و به پاس قدرداني از مادران شهدا اين كتاب را "دا" ناميدم.

وي تصريح كرد: پيشنهاد مصاحبه از سوي دفتر ادبيات و هنر مقاومت مطرح شد و من بعد از اطمينان نسبت به ثبت خاطراتم از سوي اين دفتر، شروع به همكاري كردم. كار از اردبيهشت سال 1380 آغاز شد و  7 سال به طول انجاميد. علت طولاني شدن كار به خاطر فشار‌هاي روحي و رواني بود كه با يادآوري آن خاطرات بر من وارد مي‌شد. در حال حاضر هم قصد دارم همسرم را متقاعد كنم خاطراتش را از 12 سال حضور در مناطق جنگي بازگو كند.

سيده اعظم حسيني، ‌مدير واحد بانوان دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري و نويسنده و تدوين كننده كتاب"دا" نيز در اين نشست گفت: دفتر ادبيات و هنر مقاومت تا‌كنون درحوزه خاطرات زنان از جنگ و خرمشهر فعاليت‌هاي بسياري داشته، اما خاطرات خانم زهرا حسيني به دليل نوع روايت و حوصله‌اي كه راوي به خرج دادند و همه جزئيات را بيان كردند، ويژگي‌هاي خاصي دارد.

وي درباره روند تكميل اثر خاطر نشان كرد: تدوين كار در همان زمان مصاحبه شكل مي‌گرفت. چون مستند و واقعي بود. بيشترين سختي زماني خود را نشان داد كه قرار شد هر روايت در جاي خود قرار بگيرد تا روايت‌ها در مجموع به لحاظ تاريخي و اسنادي، واقعيت‌هاي جنگ را بيان كنند.

مسوول واحد بانوان دفتر ادبيات و هنر مقاومت درباره ثبت خاطرات زنان در زمينه وقايع 33 روزه مقاومت در خرمشهر تصريح كرد: پيش از اين دفتر ادبيات و هنر مقاومت كتاب‌هايي چون: "پوتين‌هاي مريم" خاطرات مريم امجدي، " خانه‌ام همين جاست" خاطرات افسانه قاضي ‌زاده، " پاييز 59" خاطرات زهره ستوده و " يكشنبه آخر" خاطرات معصومه رامهرمزي را منتشر كرده است.

وي در پايان گفت: كتاب"دا" در 5 بخش، 40فصل و 800 صفحه تدوين شده و به لحاظ موضوعي و زماني فصل‌ها از هم تفكيك شده‌اند. خاطرات ‌تا فصل 14  به صورت روز‌شمار نقل شده‌اند و از فصل 14 به بعد اين نظم به روايت كلي خاطرات تبديل شده است.

نشست خبري كتاب "دا" با حضور مرتضي سرهنگي، مدير مركز مطالعات و تحقيقات فرهنگ و ادب پايداري، سيده زهرا حسيني راوي كتاب و سيده اعظم حسيني، نويسنده و تدوين كننده كتاب "دا" و مسوول واحد بانوان دفتر ادبيات و هنر مقاومت، پيش از ظهر امروز در سالن كنفراس حوزه هنري برگزار شد