تبیان، دستیار زندگی
مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: گروه تاریخ تشیع در دو مبحث تشیع از دیدگاه تاریخی و مبانی کلامی، تحقیق و پژوهش می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

تحقیق و پژوهش در خصوص شناسایی دوره های مختلف تاریخ شیعه

مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: گروه تاریخ تشیع در دو مبحث تشیع از دیدگاه تاریخی و مبانی کلامی، تحقیق و پژوهش می کند

.

به گزارش مرکز خبر حوزه، مصطفی صادقی با بیان اینکه امروزه کشورهای غربی هزینه های فراوانی را برای شناخت اسلام به خصوص تشیع خرج می کنند افزود: با فعالیتهای این گروه ضمن خودشناسی بیشتر در این عرصه و مقابله با هجمه های دشمنان می توان نیازها و تاریخ واقعی شیعه را در اختیار محققان و پژوهشگران بین الملل قرار داد.

مدیرگروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) در ادامه، نقد کتاب را از عملکردهای مثبت این گروه دانست و توضیح داد: در سال گذشته چندین کتاب شامل: خاستگاه تشیع، مکتب در فرایند تکامل، تاریخ و تشیع ،کتب مستشرقان با موضوع تاریخ شیعه و سهم شیعیان در علوم به نقد کشیده شد.

وی افزود: سه عنوان کتاب جانشینان پیامبر در پرتو شرح نهج البلاغه، مشورت و مشاوران در سنت و سیره پیشوایان  ناظر بر آراء و نظرات ائمه (ع) پیرامون مشورت و روایات و سیری در تاریخ تشیع مازندران به عنوان محل اولین دولت شیعی به همت محققان پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

صادقی یادآور شد: گروه تاریخ تشیع برای سال جاری خود طرح تاریخ تشیع در ماوراء النهر  را در دستور کار قرار داه است که بیش از نیمی از کار آن به پایان رسیده است و امیدواریم تا پایان سال کار تالیف آن به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: طرح های تاریخ تحول اندیشه اعتقادی امامیه که به بررسی بحثهای تاریخی و کلامی و اندیشه امامیه در دوران مختلف می پردازد ، کتاب شناسی تاریخ تشیع ،تعامل شیعیان با اهل سنت  و دولتمندان شیعی در خلافت عباسی نیز در حال بررسی است که به زودی به پایان می رسد