تبیان، دستیار زندگی
جلسه قرعه کشی و هماهنگی رقابتهای بسکتبال لیگ برتر باشگاههای ایران روزسه شنبه 26شهریور با حضور مسئولین فدراسیون بسکتبال، مدیران و سرمربیان تیمهای لیگ برتری در ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش تبیان ازمراسم قرعه کشی  لیگ برتر بسکتبال

لیگ برتر بسکتبال سال86 -صباباتری مهرام

2 آبان؛ رقابتهای لیگ برتر بسکتبال استارت می خورد

جلسه قرعه کشی و هماهنگی رقابتهای بسکتبال لیگ برتر باشگاههای ایران روزسه شنبه 26شهریور با حضور مسئولین فدراسیون بسکتبال، مدیران و سرمربیان تیمهای لیگ برتری در تالار کنفرانس سالن بسکتبال آزادی تهران برگزار شد.

به گزارش گروه ورزشی تبیان ؛ در این مراسم و بعد از بحث و بررسی در جلسه ای 4 ساعته تیمهای لیگ برتری با وضعیت خود در رقابتهای امسال به خوبی آشنا شدند. در نشست روز سه شنبه نمایندگان، مدیران و سرمربیان 15 باشگاه یعنی مهرام (امیر محمد گنجی، حمیدرضا صمدزاده و مصطفی هاشمی) ، صبا باتری قم (سرتیپ کریم ملاحی و مهران شاهین طبع)، ذوب آهن اصفهان ، پتروشیمی بندر امام (صفرنژادی و کسایی پور) ، بیم مازندران( سعیدیان و لهونی) ، آرارات (سلوخانی، آقا کوچکی)، هیات بسکتبال شهر کرد (شمسی پور و مهدیان)، دانشگاه آزاد (گل محمدی)، شهرداری گرگان (کریمی وایزدپناه) ، هیات بسکتبال سیرجان (کاظمی) ، شهرداری لنگرود (مهدی پور و مرادی)، تراکتور سازی سنندج (سلطان پور و احمدی)، ابومسلم خراسان (ولی پور) ، لوله a.s شیراز (فقها زاده) و خلیج همیشه فارس بندرعباس (روشن ضمیر) حضور داشتند و در خصوص نحوه برگزاری رقابتهای لیگ برتر باشگاههای ایران و شرایط آن به بحث و گفت و گو پرداختند.

جلسه قرعه کشی لیگ برتر بسکتبال1387

در ابتدای  «محمود مشحون» رئیس فدراسیون بسکتبال به حاضرین خوش آمد گفت و مدیران باشگاهها را سهیم در موفقیتهای کسب شده در بسکتبال دانست. وی در ادامه 3 فاکتور را برای حضور تیمها در لیگ برتر ضروری خواند و افزود: رعایت و اجرای رفتار و شئونات اسلامی و مورد تایید جامعه، داشتن کادر فنی بسیار قوی و توانمند و توان مالی باشگاهها برای ادامه حضور در رقابتها را از جمله این موارد خواند. در این میان رئیس فدراسیون بسکتبال چند روزی به مسئولین باشگاهها فرصت داد تا اگر توان حضور در مسابقات لیگ برتر امسال را ندارند، از حضور در بازیها انصراف دهند.

مسابقات لیگ برتر امسال از 2 آبانماه با حضور حداقل 15 تیم در یک گروه به صورت رفت و برگشت برگزار خواهد شد که مرحله نخست این بازیها تا پایان سال جاری دنبال می شود و تیمها از 20 فروردین سال آینده مرحله «play off»، نیمه نهایی و نهایی بازیها را برگزار خواهند کرد

در ادامه این جلسه "حسن نوربخش" رییس کمیته داوران ومسابقات فدراسیون بسکتبال اعلام کرد که مسابقات لیگ برتر امسال از 2 آبانماه با حضور حداقل 15 تیم در یک گروه به صورت رفت و برگشت برگزار خواهد شد که مرحله نخست این بازیها تا پایان سال جاری دنبال می شود و تیمها از 20 فروردین سال آینده مرحله «play off»، نیمه نهایی و نهایی بازیها را برگزار خواهند کرد. در مرحله دوم بازیها «play off» تیمهای آخر جدول یعنی پانزدهم، چهاردهم و سیزدهم به طور مستقیم به رقابتهای لیگ دسته اول سقوط خواهند کرد و تیمهای نهم، دهم، یازدهم ودوازدهم نیز برای تعیین 2 تیم دیگر سقوط کنند به رقابتهای لیگ دسته اول به صورت 9 با 12 و 10 با 11 با هم رقابت خواهند کرد. همچنین 8 تیم برتر این بازیها در مرحله حساس «play off»  به صورت 2 از3 (1 با 8، 2 با 7، 3 با 6 و 4 با 5) دیدارهای خود را برگزار می کنند تا چهره 4 تیم مرحله نیمه نهایی بازیها مشخص شود. گفتنی است که مرحله نیمه نهایی و پایانی مسابقات لیگ برتر باشگاههای ایران به صورت 3 از 5 برگزار خواهد شد.

امیر امینی بازیکن تیم ملی

کاوه ،پردیس و راه آهن نیامدند، لوله a.s و بندرعباس لیگ برتری شدند

در جلسه قرعه کشی و هماهنگی رقابتهای بسکتبال لیگ برتر باشگاههای ایران تیمهای کاوه تهران، پردیس متحد قزوین و راه آهن حضور نداشتند و به همین دلیل از حضور در رقابتهای لیگ برتر در سال جاری محروم شدند. از سوی دیگر به دلیل استقبال بسیار خوب 2 تیم لوله a.s شیراز و خلیج همیشه فارس بندرعباس برای حضور در رقابتهای لیگ برتر باشگاههای ایران، این 2 تیم جواز حضور در مسابقات امسال را به دست آورند.

آخرین زمان نقل و انتقالات و تحویل مدارک

مسئولین فدراسیون بسکتبال آخرین زمان نقل وانتقالات را روزدوشنبه 15مهرساعت 16 بعدازظهر اعلام کردند و تیمها تا روز چهارشنبه 24 مهر ساعت 18 فرصت دارند تا مدارک حداقل 10 بازیکن خود را به همراه کادر فنی برای صدور کارت حضور در مسابقه به کمیته مسابقات وداوران فدراسیون بسکتبال تحویل دهند.همچنین در مسابقات امسال نیز هیچ بازیکنی حق ندارد بدون داشتن کارت مسابقه گام به میدان بگذارد. در ضمن تیمها تا 20 فروردین سال 88 یعنی آغاز مرحله دوم «play off» بازیها فرصت دارند تا اسامی 8 بازیکن باقیمانده را به فدراسیون بسکتبال معرفی کنند.

رقابتهای جوانان آسیا در تهران

یک تیم نوجوانان در کنار تیم بزرگسالان

تیمهای حاضر در رقابتهای لیگ برتر باشگاههای ایران موظف هستند در کنار تیم بزرگسالان خود یک تیم در رده سنی نوجوانان نیز داشته باشند ، در این خصوص تیمهای می توانند از بازیکنان متولد 11/10/1371 به بالا در ترکیب تیم خود استفاده کنند.

تیم جوانان در قالب تیم خلیج همیشه فارس

فدراسیون بسکتبال به نماینده تیمهای حاضر پیشنهاد داد که تیم بسکتبال جوانان ایران که امسال به مقام قهرمانی آسیا رسید، در قالب تیم خلیج همیشه فارس، نماینده هرمزگان در مسابقات لیگ برتر شرکت کند و به این ترتیب برای حضور در مسابقات جام جهانی جوانان در سال 2009 که در نیوزیلند برگزار می شود، آماده شود. در صورت توافق مسئولین فدراسیون و استان هرمزگان تیم جوانان به همراه 2 بازیکن خارجی در این مسابقات شرکت خواهد کرد. البته قطعیت یافتن این قضیه منوط به موافقت همه تیمهای شرکت کننده است. از سوی دیگر فدراسیون تاکید کرد که اگر بنا باشد بازیکنان تیم بسکتبال جوانان ایران بین باشگاهها تقسیم شوند، باید به آنها اجازه بازی داده شود و این طور نباشد که نیمکت نشین شوند.

رقابتهای جوانان آسیا در تهران

اعمال قوانین جدید در لیگ برتر بسکتبال

مسابقات امسال لیگ برتر بسکتبال با چند تغییر در قوانین برگزار خواهد شد. قوانین جدید بسکتبال که از ابتدای سال 2008 در کل جهان در حال اجرا است ، به شرح زیر اعلام شد:

* اگر یک پای بازیکن در خط دفاع و پای دیگر او در خط حمله باشد، خطای نیمه محسوب نمی شود و فقط در صورتی که بازیکن کاملاً از خط رد شود، خطای نیمه است. همچنین اگر بازیکن توپ را در زمین حمله بگیرد و سپس به زمین دفاع بیاید، خطای نیمه محسوب می شود.

* زمانی که بازیکن مهاجم تحت هر شرایطی دست خود را از آرنج و بغل باز کند، خطای تکنیکال فول گرفته می شود.

* در ضد حمله وقتی که بازیکن حرکت می کند و هیچ مدافعی او را تعقیب نمی کند، اگر به نقطه ای رسید که مدافع از پشت سر به او نزدیک شود و به هر شکلی برای بازیکن مهاجم مزاحمت ایجاد کند، فول غیر ورزشی گرفته می شود.

اگر در زمان پنالتی بازیکنان تیم حریف با ایجاد سر و صدا شأن مسابقه را پایین بیاورند در مرحله اول به مربی تیم اخطار داده می شود و در صورت تکرار برای مربی فول فنی گرفته می شود

* اگر بازیکن با توپ به زمین بخورد و یا روی زمین سر بخورد، حتی اگر 2 متر باشد رانینگ گرفته نمی شود. (در گذشته این عمل رانینگ محسوب می شد) اگر دست بازیکن مدافع به هر طریقی از زیر وارد تور شود تا مانع از گل شدن توپ گردد، توپ گل حلقه محسوب می شود.

* هیچ بازیکنی نباید حتی اگر به عنوان بازیکن ذخیره باشد، از تی شرت استفاده کند. (در گذشته با اجازه پزشکان بازیکن می توانست این کار را انجام دهد.)

* همچنین در صورتی که بازیکن برای شارژ گرفتن خود را به زمین بزند تکنیکال فول خواهد گرفت.

* اگر در زمان پنالتی بازیکنان تیم حریف با ایجاد سر و صدا شأن مسابقه را پایین بیاورند در مرحله اول به مربی تیم اخطار داده می شود و در صورت تکرار برای مربی فول فنی گرفته می شود.

لیگ برتر بسکتبال سال85

24 بازیکن به عنوان سهمیه ملی معرفی شدند

پس از پایان نشست مشترك مسوولان فدراسیون بسكتبال و مربیان حاضر در مسابقات لیگ برتر چگونگی استفاده از بازیكنان ملی‌پوش در باشگاهها مشخص شد. براین اساس و طبق پیشنهاد ارایه شده مقرر شد كه هر باشگاه بتواند از 3 بازیكن ملی‌پوش برای شركت در رقابتهای لیگ امسال استفاده كند. از طرفی به باشگاههای سازنده فرصت داده شد تا بدلیل اینكه سال گذشته حداقل 4 بازیكن را به تیم ملی بسكتبال معرفی كردند، بتوانند تمامی بازیكنان خود را در رقابتهای امسال نیز در اختیار داشته باشند.

مهدی كامرانی، علی باهران، جواد داوری، امیر امینی، آرن داوودی، سعید داور پناه، ایمان زندی، حامد آفاق، صمد نیكخواه بهرامی ،محمدرضا اكبری، حامد سهراب نژاد، پویا تاجیك، هومن رضایی، اوشین ساهاكیان، بابك پاك نژاد، حامد حدادی، اصغر كاردوست،‌ جابر روزبهانی، علی دورقی و موسی نبی پور، علیرضا هنردوست، فرید زرقی، سامان ویسی و بابك نظافت 24 بازیكنی هستند كه به عنوان نفرات ملی‌پوش به باشگاهها معرفی شده‌اند.

اعزام یک تیم به تورنمنت حلب درسوریه

درجلسه مذکوراعلام شد که نماینده بسكتبال ایران، تركیه،‌ مصر، الریاضی لبنان، زین اردن و الجلای سوریه در یك تورنمنت به مصاف هم می روند که این بازیها از روز 18  آبان به مدت 5 روز در شهر حلب سوریه برگزار خواهد شد.

به گفته مسوولین فدراسیون بسکتبال این مسابقات در 3 مرحله انجام می‌شود. در پایان مرحله اول كه به میزبانی حلب برگزار خواهد شد یك تیم حذف شده و به فاصله‌ 20 روز بعد، مرحله دوم بین 4 تیم باقی مانده به صورت دوره ای برگزار خواهد شد.

تیم مهرام به عنوان قهرمان سال گذشته لیگ برتر قرار است آمادگی خود را برای حضور در این مسابقات تا 2 روز آینده به صورت رسمی اعلام نماید و در غیر این صورت با توجه به انصراف تیم صبا باتری قم (نایب قهرمان سال گذشته‌ لیگ برتر) از حضور در این مسابقات یکی از تیمهای ذوب آهن، پتروشیمی بندر امام و شهرداری گرگان به این بازیها اعزام خواهند شد.