تبیان، دستیار زندگی
هر چه شور و عشق‌تان در زندگی و زندگی مشتركتان بیشتر باشد، روابط زناشویی‌تان نیز گرم‌تر و پربارتر می‌شود. این واقع بینانه نیست كه انتظار داشته باشید یك نفر بتواند تمامی خواسته‌های شما را برآورده سازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عشق ،کالا یا احساس؟

احساسات ، نیازها و آسیب پذیری های همسران

انسان موجودی است شدیدا نیازمند عشق و محبت، نیازمند دوست داشتن و دوست داشته شدن.با وجود این، بسیاری از مردم حتی نمی‌دانند كه روابط سالم، چگونه روابطی است. در این مقاله  سعی شده ، قوانین اساسی مربوط به روابط زناشویی راتنظیم كنیم. آنچه در زیر می‌خوانید به هیچ‌وجه فهرست كامل و جامعی نیست، بلكه نقطه شروعی برای این كار است. این فهرست را در جایی بچسبانید تا همواره در معرض دیدتان باشد. در این باره، ما شما را امتحان نمی‌كنیم، بلكه زندگی این كار را می‌كند.

در انتخاب همسر دقیق و عاقلانه رفتار كنید:

بنا به دلایل بسیار ما مورد توجه دیگرانیم. آنان ما را به یاد یكی از پیشینیانمان می‌اندازند و با دادن هدایای بسیار باعث می‌شوند احساس كنیم كه آدم‌های مهمی هستیم. شما در ارزیابی دوستانتان به شخصیت، خصوصیات، ارزش‌ها، مناعت‌طبع، ارتباط بین حرف تا عمل‌شان و نیز روابط آنها با دیگران توجه می‌كنید. پس همین نكات و نکات دیگری را هم در انتخاب همسر در نظر بگیرید.

نظر همسرتان را درباره داشتن روابط با دوستان و خویشاوندان بدانید:

آدم‌های مختلف درباره روابط شان با دیگران، باورها و نظرات متفاوت و گاه متضادی دارند. مواظب باشید دل به مهر كسانی ندهید كه در روابطشان صداقت ندارند. چنین افرادی حتی اگر در روابط سالمی قرار گیرند ، این عدم‌صداقت و راستی را به وجود می‌آورند.

خواسته‌هایتان را به روشنی بیان كنید:

زندگی مشترك یك بازی كه بر پایه حدس و گمان باشد ، نیست. بسیاری از مردم، اعم از مرد و زن از بیان صریح خواسته‌های خود بیم دارند و در نتیجه بر آن ها سرپوش می‌گذارند و نتیجه ی این پنهان‌كاری، نومید شدن از رسیدن به خواسته‌هایشان و خشم گرفتن بر همسری است كه از برآورده كردن خواسته‌های ناگفته آنان كوتاهی كرده است.

ایجاد روابط صمیمی با همسر، بدون صداقت و درستی در گفتار و كردار امكان‌پذیر نیست. به یاد داشته باشید كه همسرتان فكرخوان شما نیست، یعنی علم غیب پی بردن به درون و افكار شما را ندارد.

به‌خود و همسرتان به چشم یك تیم دو نفره بنگرید:

یعنی اینكه هر دوی شما، انسان‌های منحصر به فردی هستید با نگرش‌ها و توان مندی‌های متفاوت و همین تفاوت‌ها بیانگر ارزشمند بودن شما به‌عنوان یك تیم است.

تفاوت‌های نظری‌تان را كنترل كنید:

رمز داشتن روابط موفق در زندگی مشترك، درست برخورد كردن با اختلاف‌نظرها یا به بیان دیگر مدیریت درست این اختلاف‌نظرهاست. اختلاف نظرهای زن و شوهرها، به روابط بین آنها آسیب نمی‌زند. به هنگام بروز اختلاف، كلمات و عبارات ناشایست به كار نبرید. زن و شوهرها باید یاد بگیرند چگونه بر احساسات منفی بر آمده از این اختلافات غلبه كنند و بروز چنین احساساتی در مواقعی كه در كشمكش هستند ، تقریبا اجتناب‌ناپذیر است. البته، پیشگیری از بروز اختلافات، حسن تدبیر به حساب نمی‌آید. مثلا اگر همسرتان كاری را انجام می‌دهد كه شما دلیل آن را نمی‌دانید یا اصلا دوست ندارید آن كار را بكند ، از او بخواهید دلیلش را برایتان معلوم كند.

یادتان باشد: به جای حدس و گمان زدن، با همسرتان گفت‌وگو‌ و موضوع را بررسی كنید.

مسائل را به موقع حل كنید:

اجازه ندهید وجودتان انباشته از خشم شود. تقریبا هر اشتباه یا مشكلی كه در روابط زناشویی روی می‌دهد می‌تواند به احساسات دو طرف آسیب برساند ، آن ها را رودرروی هم قرار دهد و در نتیجه آنها را از هم دور و یا حتی دشمن كند.

گوش كنید ، صادقانه گوش كنید :

بدون هیچ داوری، به نگرانی‌ها و گله‌های همسرتان گوش دهید. بیشتر وقت‌ها، فقط و فقط داشتن كسی كه به حرف‌ها و درددل‌های ما گوش كند ، تنها چیزی است كه برای حل مسائل‌مان نیاز داریم. درك یكدیگر در زندگی مشترك، حیاتی است.

سعی كنید به مسائل دنیای پیرامون خود از منظر چشم همسرتان نگاه كنید ، دنیا را فقط از دریچه چشم خودتان نبینید.

برای حفظ روابط صمیمانه با همسرتان، كوشا باشید:

یكرنگی و یكدلی همین طوری به وجود نمی‌آید. در نبود این یكرنگی و یكدلی، انسان‌ها از هم دور می‌شوند و روابطشان آسیب می‌بیند. داشتن روابط موفق، مستلزم سال‌ها توجهات مستمر است.

هرگز قدرت زیبا جلوه كردن و سر زنده بودن را دست كم نگیرید:

شاید حفظ روابط زناشویی به نظر آسان بیاید اما ایجاد صمیمیت و نزدیكی مشكل است. این كار به صداقت و راستی، صراحت در گفتار ، بیان خود ، در میان گذاشتن نگرانی‌ها و نیز علایق خود ، ترس‌ها ، دلتنگی‌ها و همین طور امید و آرزوها نیاز دارد.

به آینده فكر كنید:

ازدواج توافقی است برای گذراندن آینده باهم. همواره خواسته‌ها و آرزوهایتان را با هم در میان بگذارید تا اطمینان یابید كه هر دوی شما در این مسیر باهم هستید. خواسته‌ها و آرزوهای خود را همواره به روز در آورید.

‌به همسرتان وابسته نباشید:

وابستگی خوب است اما نه اینكه برای هر كاری یا هر خواسته‌ای كاملا متكی به همسرتان باشید. این وابستگی یا متكی بودن محض، چیزی جز نارضایتی برای هر دوی شما به ارمغان نخواهد آورد. همه ما تا حدی به دوستان، مشاوران یا به همسران خود متكی هستیم. این امر، هم در زنان و هم در مردان وجود دارد.

وقار و اعتماد به نفس خودتان را حفظ كنید:

وقتی خودتان را دوست داشته باشید ، دوست داشتنی بودن شما برای طرف مقابل نیز آسان‌تر می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند كه انسان هر چه پركارتر باشد ، اعتماد به نفس‌اش نیز بیشتر می‌شود. داشتن كارهای هدفمند همواره مهم‌ترین راه كسب اعتماد به نفس، تجربه‌اندوزی و تقویت خودشناسی بوده است.

روابط‌تان را با ایجاد علایق و دلبستگی‌هایی در بیرون از زندگی مشترك تان پربار‌تر كنید:

هر چه شور و عشق‌تان در زندگی و زندگی مشتركتان بیشتر باشد ، روابط زناشویی‌تان نیز گرم‌تر و پربارتر می‌شود. این واقع بینانه نیست كه انتظار داشته باشید یك نفر بتواند تمامی خواسته‌های شما را برآورده سازد.

انرژی خود را حفظ كنید ، سالم و با نشاط بمانید:

قبول كنید كه تمامی زندگی‌های مشترك، افت‌و‌خیز‌های خودشان را دارند و همیشه حوادث زندگی بر وفق مراد نیست، اما همكاری و همفكری در مواقع سختی، روابط زناشویی را محكم تر می‌كند.

عشق كالایی نیست كه داشته باشید یا نداشته باشید. عشق احساسی است با فرازو نشیب‌هایش و این بستگی به نحوه برخورد شما دارد.

عشق را مطلق تصور نكنید:

عشق كالایی نیست كه داشته باشید یا نداشته باشید. عشق احساسی است با فرازونشیب‌هایش و این بستگی به نحوه برخورد شما دارد. و در پایان لازم به یادآوری است كه اگر شیوه‌های نوین برقراری ارتباط را یاد بگیرید ، آن‌گاه امواج این احساس زیبا دوباره به سوی شما روان خواهند شد ، حتی دلپذیر‌تر از قبل خواهند بود.

منبع : برگرفته از سایت مشاوره وزارت نفت

مقالات مرتبط :

خانواده عمیق ترین مفهوم عشق

توافق بدون رنجش

مرگ عواطف،بین همسران

بعد از انتخاب، عاشقانه باش

شیرین ترین جهاد ،محبت به همسر  

احساس ،چاشنی لازم زناشویی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.