تبیان، دستیار زندگی
ما با برادران اهل سنت در اصل ظهور مهدی(عج)اختلاف نداریم و این که ایشان از ولد امام حسین علیه السلام است دراین هم اتفاق نظر است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام مهدی در قرآن کریم

(2)

مهدی

آیت الله معرفت

اشاره:

مباحث مقدماتی بحث حاضر که به خامه وزین و محققانه استاد عالیقدر آیت الله معرفت(ره) نگارش یافته است در مقاله گذشته از نظر و محضرتان گذشت. در نوشتار حاضر استاد به بررسی تحلیلی اولین آیه از آیات ظهور (قصص/6) و ترسیم سیمای امام زمان علیه السلام از منظر قرآن کریم می پردازد.

بررسى آیات ظهور

آیه اوّل

«وَنُرِیدُ أَنْ نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمْ الْورِثِینَ * و نمكن لهم فى الارض...» (1)

این آیه درباره بنى اسرائیل و در قصه حضرت موسى‏علیه السلام و فرعون است. پس این آیه، از لحاظ تنزیل و از لحاظ ظهر، به داستان بنى‏اسرائیل در زمان حضرت موسى‏علیه السلام و فرعون مربوط است.

یك اصل

اما در این آیه یك اصلى مطرح شده است و آن این كه، اراده ازلى الاهى بر این تعلق گرفته كه مستكبرین ریشه كن شوند و مستضعفین و عباداللَّه الصالحین، وارثین ارض و حاكمین در زمین باشند؛ آن هم در پهناى زمین. آیه این اصل را مطرح مى‏كند.

پس محتوا و مفهوم عام آیه به خصوصِ زمان حضرت موسى‏علیه السلام و بنى اسرائیل مربوط نیست. آنچه در آن زمان تحقق یافت، گوشه و جلوه‏اى از این اراده ازلى الاهى بود كه باید مستضعفین بر مستكبرین پیروز گردند و مستضعفین وارث زمین گردند. اما آیا آن اراده ازلى به‏طور كامل تحقق یافت؟ نه.

این‏جا خداوند به‏طور حتم فرموده است «نُرِیدُ» این اراده باید تحقق پیدا كند. در زمان حضرت رسول (ص) و همچنین در فتراتى از زمان كه از جمله عصر حاضر گوشه و نمودارى از اراده ازلى الاهى تحقق یافت؛ اما این وعده الاهى حتماً باید به‏طور شمول محقق شود و همه جهان را فرا گیرد. قطعاً این اراده باید تحقق پیدا كند و این اراده جز با ظهور حضرت حجت(عج) امكان‏پذیر نیست.

در حدیث مفضل بن عمر مى‏گوید:

«سمعت اباعبداللَّه‏ علیه السلام یقول ان رسول‏اللَّه‏صلى الله علیه وآله نظر الى على و الحسن و الحسین (علیهم السلام) و بكى‏ و قال انتم المستضعفون بعدى، قال المفضل قلت ما معنى ذلك؟ قال علیه السلام، معناه انكم الائمة بعدى، ان‏اللَّه عزوجل یقول «و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین»(2) قال‏علیه السلام و هذه الآیة جاریة فینا الى یوم القیامة.»(3)

این اراده ازلى حق تعالى همیشه جریان دارد یعنى گهگاه نمود پیدا مى‏كند تا تحقق نهایى.

حضرت على‏علیه السلام در نهج البلاغه مى‏فرماید:

«لَتعْطِفَنَّ الدنیا علینا بعدَ شِماسِها عَطْفَ الضَروس عَلى وَلَدِها.» (4) .

یعنى: این دنیا كه امروزه از ما رو گردان است روزى به ما رو خواهد آورد همانند ناقه‏اى كه به فرزندش از روى علاقه، روى مى‏آورد.

آن وقت حضرت این آیه را تلاوت فرمود:

«وَنُرِیدُ أَنْ نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمْ الْورِثِینَ.» (5)

ابن ابى‏الحدید در شرح این خطبه مى‏گوید:

«و الامامیة تزعم ان ذلك وعد منه بالامام الغائب الذى یملك الارض فى آخر الزمان و اصحابنا یقولون انه و عد بامام یملك الارض و یستولى على الممالك)» (6)

ببینید تا این جا بین ما و علماى اهل سنت فرقى نیست در این‏كه این آیه حتماً به دست یكى از فرزندان حضرت زهراعلیها السلام تحقق خواهد یافت و به‏طور شمولى بر تمام زمین مستولى خواهد شد و همه مستكبران را نابود خواهد كرد و صالحین وارث زمین خواهند گردید.

ابن ابى‏الحدید مى‏گوید ما هم قبول داریم شیعه هم قبول دارد. با این تفاوت كه اهل سنت مى‏گوید ضرورت ندارد كه آن امام فعلاً حیات داشته باشد بلكه  به وقت خودش متولد خواهد شد و این كار را انجام خواهد داد؛

«...لا یلزم ان یكون موجودا بل یكفى فى صحة هذا الكلام ان یخلق فى آخر الوقت....» (7)

پس ما با برادران اهل سنت در اصل ظهور مهدى(عج) اختلاف نداریم و این‏كه از وُلد امام حسین‏علیه السلام است، این هم اتفاق نظر است.

تفاوت دیدگاه

نقطه فارق بین ما و اهل سنت این است كه شیعه یك فلسفه‏اى دارد و آن فلسفه، وجود واسطه در فیض است. شیعه عقیده‏اش این است كه پیوسته بایستى حجت حق به‏طور حىّ و زنده در روى زمین باشد تا واسطه بركات و فیوضات الاهى براى همه جهانیان باشد. این اصل، پایه مكتب تشیع را تشكیل مى‏دهد.

امام حسین‏علیه السلام هفت زیارت مطلقه و هفت زیارت مخصوصه دارد. زیارت مطلقه اول اصح سنداً است؛ چون از ابن قولویه و سند آن بسیار معتبر است و علامه امینى مقید بود هر وقت به كربلا مشرف مى‏شد، همین زیارت را بخواند. ما مى‏دانیم تمام ادعیه و زیارات مكتب سیّار است؛ یعنى دانشگاهى است كه همیشه شیعه در این دانشگاه تربیت مى‏شود.

اصول معارف، عقاید و زیربناى عقیده اسلامى ناب در همین زیارات و ادعیه به شیعه تعلیم مى‏شود. این‏ها به صورت زیارت و به صورت دعا است؛ اما فى الواقع درس و تربیت است. در این زیارت این جمله را وقتى كه جلوى ضریح امام حسین‏علیه السلام مى‏ایستیم مى‏خوانیم:

«اِرادةُ الرَّبِّ فى مَقادیرِ اُمُورِهِ تَهبِطُ الیكم و تَصدُرُ مِنْ بیُوتِكُمْ...» (8) ؛ یعنى یگانه واسطه فیض به‏طور مطلق و فراگیر شما هستید.

آیا شما كه مقابل ضریح امام حسین‏علیه السلام این جمله را مى‏گویید، توجه دارید؟ این درسى است از عقاید شیعیان.

یا در زیارت رجبیه مى‏خوانیم:

«...انا سائلكم و آملكم فیما الیكم التفویض و علیكم التعویض...» (9) .

این مطالب را ما در مقابل ضرایح ائمه‏علیهم السلام عرض مى‏كنیم. معنایش این است كه ما عقیده خودمان را اظهار مى‏داریم. این عقیده شیعه است. بنابر این اصل و مبناى شیعه، وجود حجت ضرورت دارد. مبناى تشیع ضرورت وجود حجت به عنوان واسطه در فیض است.

ادامه دارد ...

--------------------------------------------------

پی نوشت ها:

1-(قصص /28) : 5-6.( ما مى خواستیم برمستضعفان زمین منت نهیم وآنان را پیشوایان و وارثان روى زمین قرار دهیم. وحكومتشان را درزمین پابرجا سازیم..)

2-سوره قصص (28) آیه 5

3-رى شهرى، محمد :میزان الحكمة، ج2 ح11042، (از حضرت امام صادق (ع) شنیدم كه مى فرمود ، رسول خدا (ص) نظرى به سوى على وحسن وحسین (ع) افكند وگریست و [ سپس] فرمود: شما مستضعفان پس از من هستید .مفضل از امام صادق (ع) پرسید : معناى این سخن چیست؟ امام (ع) فرمود: معنایش آن است كه شما امامان پس ازمن هستید ؛ [زیرا] خداوند عزوجلّ فرموده است«... ونرید...» [بعد] ادامه داد :این آیه تا قیامت درباره ماجارى است ومصداق دارد.

4-عبده ،محمد نهج البلاغه ، دارالمعرفة، بیروت ، كلمات قصار شماره 209

5-قصص (28)5-6.

6-وامامیه گمان مى كنند كه این آیه وعده اى از جانب خدا درباره امام غایبى است كه درآخر الزمان به زمین حكم مى راند، و اصحاب ما(اهل تسنن) مى گویند:این وعده اى است كه به امامى كه بر زمین حكم مى كند وبركشورها مستولى مى شود.

7-ابن ابى الحدید:شرح نهج البلاغه ( لزومى ندارد كه امام درحال حاضر موجود باشد، بلكه درصحیح بودن این كلام همین كفایت مى كند كه درآخر وقت متولد شود..

8-كلینى : الكافى ، ج 4 ص557. (... اراده خداوند درجریان مقادیر امور به سوى شما فرودمى آید واز منازل شما صادر مى شود..

9-قمى ، شیخ عباس : كلیات مفاتیح الجنان ، ص 257، زیارت رجبیه : (... من ازشمامیخواهم وبه شما امید بسته ام درآ،جه به شما تفویض شده وبرشماست عوض دادن..)؛ صدوق :منلایحضره القیه ،ج 2 ص 596

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.