تبیان، دستیار زندگی
كنگره بین المللی استاد شهریار كنگره بین المللی استاد شهریار در ایران و تركیه برگزار می شود سفیر جدید تركیه در ایران كه برای بازدید از اماكن تاریخی و فرهنگی و همچنین آشنایی با پتانسیل های اقتصادی آذربایجان شرقی به تبریز سفر ك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 28 تیر 1383

كنگره بین المللی استاد شهریار

كنگره بین المللیاستاد شهریاردر ایران و تركیه برگزار می شود

سفیر جدید تركیه در ایران كه برای بازدید از اماكن تاریخی و فرهنگی و همچنین آشنایی با پتانسیل های اقتصادی آذربایجان شرقی به تبریز سفر كرده بود با دكتر محمد علی سبحان اللهی استاندار آذربایجان شرقی دیدار و گفت وگو كرد.

بوزكورت اران سفیر تركیه در تهران در این دیدار گفت: قبل از آغاز مأموریت در ایران، سفیر كشورش در یونسكو سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد بوده و آشنایی لازم با پیشینه درخشان فرهنگی و تاریخی ایران را دارد. وی گفت: طبق هماهنگی های به عمل آمده بین مسئولان فرهنگی دو كشور كنگره بزرگاستادشهریاردر ایران و تركیه به طور مشترك برگزار خواهد شد. به گفته وی، هم اكنون در دانشگاه های تركیه ۱۱ كرسی زبان و ادبیات فارسی دایر شده است و طبق قراردادهای منعقده بین مقامات دانشگاهی دو كشور رشته زبان و ادبیات تركی استانبولی در دانشگاه تبریز نیز دایر خواهد شد.

دكتر محمد علی سبحان اللهی، استاندار آذربایجان شرقی در این دیدار با اشاره به روابط حسنه دو كشور همسایه در طول تاریخ و همكاری های نزدیك در سازمان كنفرانس اسلامی و اكو گفت: استان آذربایجان شرقی آماده همه نوع همكاری متقابل با تركیه است.

وی افزود:  بیشترین دانشجویان ایرانی مقیم تركیه را آذری های ایران تشكیل می دهند و در طول تاریخ نیز تجار تبریزی و استانبولی رابطه نزدیكی با هم داشته اند.

وی آمادگی دانشگاه تبریز، را برای ایجاد رشته زبان و ادبیات تركی استانبولی اعلام كرد و گفت: با ایجاد این رشته در دانشگاه تبریز دانشجویان می توانند به منابع علمی به زبان استانبولی دسترسی داشته باشند.

سفیر تركیه در ایران و هیأت همراه در سفر به تبریز از مقبره الشعرا و بازار تبریز بازدید و با تجار و بازرگانان تبریزی نیز مذاكراتی انجام داد.