تبیان، دستیار زندگی
فریدون عموزاده خلیلی گفت: باید برای نشر كتاب‌های دینی از جدیدترین و جذاب‌ترین شیوه‌ها در ارائه موضوع استفاده‌‌ كرد و از زاوایای نادیده به پردازش مطالب پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عمو زاده خلیلی: در چاپ كتابهاي ديني نيازمند سختگيري بيشتري هستيم

عمو زاده خلیلی: در چاپ كتابهای دینی نیازمند سختگیری بیشتری هستیم

فریدون عموزاده خلیلی گفت: بايد براي نشر كتاب‌هاي ديني از جديدترين و جذاب‌ترين شيوه‌ها در ارائه موضوع استفاده‌‌ كرد و از زاواياي ناديده به پردازش مطالب پرداخت.

فريدون عموزاده خليلي نويسنده كودك و نوجوان در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، تاكيد كرد: ‌در حال حاضر براي توليد كتاب‌هاي ديني حمايت هاي زيادي از سوي نهادهاي دولتي و غير دولتي وجود دارد و فعالان عرصه توليد و ترويج اين آثار، امكان استفاده از تمامي امكانات رسانه‌اي رسمي و غير رسمي را براي معرفي آثارشان دارند؛ با اين همه، وضعيت توليد و ميزان رجوع مخاطبان به اين كتاب‌ها راضي‌كننده نيست.

وي افزود: افرادي كه از وضعيت توليد كتاب‌هاي ديني احساس رضايت مي‌كنند بايد توضيح دهند كه اساسا اين رضايتمندي بر مبناي چيست و به چه ميزان براي خوانندگان آنها نيز همين رضايت خاطر به وجود آمده و چقدر منش و سلوك افراد معرفي شده در اين كتابها در وجود مخاطبان اثر گذاشته و آنها را ديندارتر كرده است.

عموزاده خليلي افزود: موفقيت يك كتاب در رجوع مخاطبان به آن نعيين مي‌شود و آمارهاي چشم‌گيز خريد از سوي ارگانها به معني موفقيت اثر نيست.

اين نويسنده تاكيد كرد: مسئولان فرهنگي نبايد خرسند شوند كه منابع مالي زيادي براي توليد اينگونه كتابها داشته و آن را تماما خرج كرده‌اند بلكه بايد نگرشي محتوايي و كيفي براي بررسي اين آثار وجود داشته باشد. وقتي بودجه‌اي را براي توليد كتابهاي ديني صرف مي كنيم بايد اين زحمت را نيز به خودمان بدهيم كه بسياري از كارهاي توليد شده را بازبيني كرده و حداقل هايي را براي بالا بردن كيفيت كار خود در نظر بگيريم.

عموزاده خليلي معتقد است اگر حد پايين كيفيت براي قابل عرضه بودن كتابهايي با موضوعات عادي 80 از 100 باشد، براي موضوعات و كتابهاي ديني بايد اين حد 95 از 100 در نظر گرفته شود و سخت‌گيري‌ها بايد به مراتب بالاتر روند.

وي گفت: يك اثر مطلوب ديني به ويژه براي كودكان، بايد همراه با پاكي و شفافيت و به دور از آميختگي با خرافات و تحجر باشد و در نگارش و تصوير سازي آن جذابترين تكنيكهاي خواندني و شنيدني و بصري به كار رفته باشد.

اين نويسنده همچنين تاكيد كرد: وقتي در بحث اقتصاد نشر، ناشري با حمايت‌هاي مراكز دولتي در خريد كتاب‌هاي موضوعي و مناسبتي برخورد مي كند، زمان زيادي را براي بالا بردن كيفيت كار صرف نخواهد كرد و نتيجه آن نيز عدم جذب مخاطبان در خريد مستقيم كتاب است.