تبیان، دستیار زندگی
اگر کسی مواد تعارف کرد باید چکار کنیم؟ اگر دوستانم زیاد اصرار کردند چه؟ میشه یکبار مصرف کنم دیگه نکنم؟ کجا باشم؟ کجا نباشم؟ بالاخره مواد یعنی چی؟ لذت یا خطر؟ بالاخره به کی حرفامو بزنم؟ نقش اعتقادات و پایبندی های دینی در پیشگیری از اعتیاد چقدر است؟ دو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بر خلاف جریان آب شنا کن

مهارتها و روشهای امتناع از مواد اعتیاد آور

اعتیاد چگونه؟

همه ما کم و بیش اعتیاد را می شناسیم. حتماً شما هم در این باره چیزهایی از طریق رادیو، تلویزیون و دیگر رسانه های جمعی شنیده اید و یا در بین بستگان و آشنایان کسی را سراغ دارید. حالا اگر دوست دارید دانش خود را درباره اعتیاد بیشتر کنید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را که فقط ده دقیقه از وقتتان را می گیرد بخونید. ما فکر می کنیم ارزشش را داشته باشد.

پس اول اینو بخون

اگر کسی مواد تعارف کرد باید چکار کنیم؟  اگر دوستانم زیاد اصرار کردند چه؟ میشه یکبار مصرف کنم دیگه نکنم؟ کجا باشم؟ کجا نباشم؟ بالاخره مواد یعنی چی؟ لذت یا خطر؟  بالاخره به کی حرفامو بزنم؟  نقش اعتقادات و پایبندی های دینی در پیشگیری از اعتیاد چقدر است؟ دو باور نادرست! از کی بپرسم؟

اگر کسی مواد تعارف کرد باید چکار کنم؟

ما ایرانیها به خاطر فرهنگ سنتی خودمان، رد کردن تعارف دیگران یا به اصطلاح رد کردن دست دیگران را یک کار ناپسند می دانیم. جوانانی که درست فکر می کنند، هر تعارفی را که مخالف با سلامت خودشان ببینند به راحتی رد می کنند و قاطع و محکم به اون نه می گویند. این که ما بتوانیم به دوست خود نه بگوییم، یک هنر است. باید این را قبول کنیم که نه گفتن میتواند به ما در خیلی جا ها کمک کند. پس باید این مهارت را در خودمان تقویت کنیم. از همین امروز رو در بایستی رو کنار بگذارید و این تمرین رو آغاز کنید: به هر کسی که به تو مواد تعارف کرد قاطع و محکم بگو نه!!!!!!!

اعتیاد: وابستگی یا نیاز به مصرف هر روز مواد اعتیاد آور

اگر دوستانم زیاد اصرار کردن چی؟

فشار گروه همسالان یکی از مسائل اساسی در امر اعتیاد جوانان به مواد است. شاید شما توصیه های معلم، مربی، پدر یا مادرتان را قبول نکنید اما امکان دارد به راحتی حرف های حتی نادرست دوست نزدیکتان را بپذیرید. به این خاطر که دوستان،  همسن و سال خود شما هستند. تاثیر افرادی که به شکل شما لباس می پوشند، مثل شما رفتار می کنند و همسن شما هستند روی شما بیشتر است. اکثر معتادان، اولین بار مواد را از دست دوستانشان گرفتند ، پس شما هم باید این آمادگی را داشته باشید که اگر روزی یکی از دوستان نزدیک به شما مواد تعارف کرد، بدون رو در بایستی جوابهایی را برای اصرار بیش از حد دوستان آماده کنید. (پیشاپیش به این جمله ها فکر کنید: خیلی کیف داره، شنگول می شی، سرحال می شی، بی خیال می شی... و اگر یک کم تردید کنی به تو می گویند: بچه ننه هستی! ترسویی! اول تجربه کن بعد بدش را بگو. هنوز مرد نشدی! ببین برای فلانی و فلانی اتفاقی نیفتاد و ...).

میشه یکبار مصرف کنم ، دیگه نکنم؟

هیچکس در دنیا نمی تواند به شما چنین اطمینان بدهد که یکبار مصرف مواد، شما را معتاد نخواهد کرد. اکثر جوانها، اول با این طرز تفکر که تفننی مصرف می کنیم، می خواهیم آزمایش کنیم، کنجکاویم بدونیم چیه؟ مصرف مواد را شروع کردند. هیچکس هم با مصرف روزهای اول و دوم،‌ فکر نمی کرد معتاد شود. اصلاً معتادی را دیده اید که به خاطر معتاد شدن، مصرف مواد را شروع کرده باشد؟ سوال دیگر این که پس این همه معتاد از کجا آمدند؟

شاید تنها یکبار امتحان کردن مواد به اعتیاد منجرشود. آیا علاقه دارید، پریدن از ساختمان بیست طبقه و یا دست زدن به سیم های برق را یکبار هم که شده در زندگیتان امتحان کنید؟ پس به این مسئله فکر کنید بعد به این جمله عمل کنید.

مواد اعتیاد آور را حتی برای یکبار هم امتحان نکن.

مواد اعتیاد آور : شامل همه موادی است که روی مغز تاثیر گذاشته و باعث هیجان، افسردگی، رفتار غیر طبیعی و یا گیجی می شود و مصرف مکرر آن وابستگی ایجاد می نماید.

کجا باشم؟ کجا نباشم؟

هر قدر هم در نه گفتن ماهر باشید و در مقابل فشار دوستانتان مقاومت کنید، باز یک جمع دوستانه یا شما را به سمت خود می کشد و یا از نظر روحی و روانی  تحت فشار قرار می دهد. شما باید بر خلاف جریان آب شنا کنید و این کار سخت و دشواریست و نیاز به انرژی زیادی دارد. پس بهتر است با علم به این که اکثر معتادان، اولین بار مواد را درهمین جمعها و میهمانی های دوستانه تجربه کرده اند، این مکان های آلوده را هر چه سریعتر ترک کنید . اگر از قبل با خبر شدید که در آن مهمانی خاص چه خبر است، اصلاً آنجا نروید و اگر نمی دانستید و رفتید آنجا را ترک کنید .

بالاخره مواد یعنی چه؟ لذت یا خطر؟

چون عوارض سوء مصرف مواد به سرعت ظاهر نمی شود، در آغاز بعضی ها تصور می کنند که مصرف مواد خطرناک نیست. اما باید بدانیم که مواد اعتیاد آور یک سم کشنده تدریجی هستند که به مرور زمان اثرشان را نشان می دهند.

بعضی ها برای فروش مواد و یا توجیه مصرفشان به خاصیت های فراوان آن اشاره می کنند. در صورتیکه مواد مخدر دقیقاً اثری معکوس دارند و چون اطلاعات علمی همه جوانان در این مورد کافی نیست، به طور قطع به اشتباه می افتند. به طور مثال آیا می دانید که هر بار مصرف حشیش یا ماری جوانا یا گراس ، هزاران سلول مغزی را که هیچوقت جایگزین نمی شوند از بین می برد؟ پس توصیه می کنیم حتماً مقالات اعتیاد را ، از همین مجموعه مطالعه کنید.

سوء مصرف مواد: بدین معناست که اگر چه فرد نسبت به مواد اعتیاد ندارد، ولی آن را مصرف می کند و در مقایسه با وابستگی حالات خفیف تری نشان می دهد.

بالاخره با چه کسی حرف بزنم؟

تحقیقات نشان داده، نوجوانانی که راحتتر با پدر و مادرشان صحبت و درد دل می کنند، کمتر به آسیب های اجتماعی ، انحرافات و مشکلات اخلاقی دچار می شوند. پس به حرف های پدر و مادرتان اعتماد کنید. ارتباطتان را با پدر و مادر محکم کنید. مسائل را با آن ها در میان بگذارید و از آن ها راهنمایی بخواهید. پدر ها و مادر ها بهترین های روی زمین هستند.

نقش اعتقادات و پایبندی های مذهبی در پیشگیری از اعتیاد چقدر است؟

تحقیقات در بسیاری از کشور های دنیا نشان داده، کسانی که اعتقادات و پایبندی های مذهبی عمیق تری دارند از خطر مصرف مواد بیشتر در امان هستند. بنابراین اعتقادات و پایبندی های مذهبی خودتان را تقویت کنید.

دو باور نادرست

دو مورد را باید حتما بدانید، چرا که نوجوانان و جوانان به آن زیاد توجه نمی کنند. اول این که همه فکر می کنند کسی که مواد را به جوانها معرفی می کند، قیافه ای خاص و متفاوت با بقیه دارد و حرکات و رفتار عجیبی از خود نشان می دهد. در صورتیکه بیشتر معتادان بوسیله دوستان و آشنایان نزدیک خود به مواد آلوده شدند. پس انتظار چهره های عجیب و غریب  نداشته باشید. بلکه به جای آن دوستان و نزدیکانتان را دقیقاً بشناسید. دوم این که هیچ شخص معتادی در ابتدا تمایلی به اعتیاد نداشت.  همه فکر می کنند با بقیه فرق دارند و هر وقت که خواستند می توانند ترک کنند، اما این طرز تفکر به اعتیاد منتهی می شود. جوان به خودش می گوید که من معتاد نمی شوم، والدینش هم می گویند فرزند ما اصلا اهل این مسائل نیست. اما اگر سری به مراکز درمانی اعتیاد و یا مراکز نگهداری معتادان بزنید، می بینید که چه افرادی با چه خصوصیاتی گرفتار این بلا شده اند. (قهرمان بسکتبال، نفر ممتاز المپیاد و ... ) همه این ها را گفتیم تا بگوییم:

تو هم در معرض خطر هستی!

از کی بپرسم؟

برای دستیابی به اطلاعات تخصصی و صحیح، چه باید کرد؟ بعضی از جوانان از نعمت داشتن والدین محروم هستند. بعضی ها هم به علت حجب و حیا و یا احساس فاصله و یا نداشتن روابط صمیمانه، نمی توانند مسائل و سوالات خود را با پدر و مادر مطرح کنند، به همین خاطر با دوستانشان مشورت می کنند و یا حرف خود را پیش خود نگه می دارند. وقتی با کسی درد و دل نکنید، اضطراب و بیماریهای روحی شدت پیدا می کنند و خطر گرایش به مصرف مواد اعتیاد آور افزایش پیدا می کند، پس اول با پدر یا مادر صحبت کنید و اگر به هر دلیل امکان نداشت، از مشاور مدرسه، مشاوران سایت یا مشاوره حضوری مراکز مشاوره و یا مشاوره تلفنی با صدای مشاور به شماره 148 سوال کنید، چون باید بدانید که اطلاعات دوست ، بیشتر ازشما نیست .

هنگام سختی، محنت و ناراحتی با پدر و مادر و یا یک بزرگتر قابل اعتماد و یا یک مشاور، مشورت کن.

منبع: جوان سالم

مقالات مرتبط

کراک بیاد به بازار، تریاک میشه...

پیامد های پزشکی اعتیاد چه چیزهایی هستند

اعتیاد یک بیماری درمان پذیر

چطور به مواد بگوییم نه

سربه زیر نباشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.