تبیان، دستیار زندگی
ر شماره های قبل گفتیم كه روح الله (پدرمهدی) در خیابان شوش و در نزدیكی محل كارش سكنی گزید. مهدی در مردادماه 1356 چشم به جهان گشود. او از ابتدا علاقه وافری به فوتبال داشت ولی در واقع رشته اصلی اش هندبال بود. در زمینه تحصیلی نیز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگینامه داستانی مهدی مهدوی كیا


در شماره های قبل گفتیم كه روح الله (پدرمهدی) در خیابان شوش و در نزدیكی محل كارش سكنی گزید. مهدی در مردادماه 1356 چشم به جهان گشود. او از ابتدا علاقه وافری به فوتبال داشت ولی در واقع رشته اصلی اش هندبال بود. در زمینه تحصیلی نیز همیشه جزء بهترینها بود. بالاخره روزی رسید كه او ناچار شد از بین هندبال و فوتبال یكی را انتخاب كند. او به خاطر خانواده اش كه طرفدار تیم فوتبال پرسپولیس بودند فوتبال را برگزید و سرانجام روزی به تیم محبوبش رسید، البته او قبل از پیروزی در تمامی رده های سنی باشگاه  بانك ملی مدارج ترقی را یكایك طی كرده بود. اولین حضور رسمی و بین المللی او جام نوجوانان وردربرمن و در ادامه حضور در رقابتهای جوانان آسیا و مقدماتی المپیك آتلانتا(امیدها) بود. در لیگ 74 تیم پیروزی با برتری مقابل سایپا نشان داد كه برای قهرمانی چیزی كم ندارد و مهدی نیز با بازیهای خوبش ثابت كرد كه مدیران پیروزی با خرید وی چه مهره با ارزشی با بدست آورده اند. مهدی از ابتدا حاشیه را دوست نداشت.

و حالا دنباله ماجرا...

كیهان ورزشی: مهدی باعث امیدواری اهالی فوتبال شده است.

مجله كیهان ورزشی در روز شنبه دهم تیرماه 74 ضمن مصاحبه با مهدوی كیا می نویسد: یكی از معدود چهره هایی كه در چند سال اخیر در فوتبال كشورمان چهره كرده و باعث امیدواری اهالی فوتبال شده مهدی مهدوی كیا است. بازیكن 18 ساله تیم پیروزی و سابقه بانك ملی در ورود به تیم پرطرفدار پایتخت بخت این را یافت تا به عنوان بازیكنی ثابت راهی میدان شود. او هنوز نتوانسته است تمامی هنر خود را در زمین مسابقه به نمایش بگذارد و تا روزهای بهتر فاصله بسیار دارد. مهدوی كیا نیز مانند بسیاری از فوتبالیست های برجسته كشورمان دست پرورده باشگاهی سازنده به نام بانك ملی است، باشگاهی كه بازیكنان پرشماری را ساخته و تحویل تیمهای ملی ایران در گروههای سنی مختلف داده است. مهدوی كیا اگر چه در اوج سالها جوانی است اما به خوبی دریافته كه ورزش منهای اخلاق و جوانمردی هیچ جایگاهی در میان مردم كشورمان ندارد. مهدی در مصاحبه به خبرنگار مجله كیهان ورزشی به 40 سؤال مطرح شده با آرامش و متانت خاصی پاسخ داد. برخی از سئوالات مطرح و جوابهای داده شده را عیناً برایتان نقل می كنم:

زندگی را تعریف كن و بگو هدف از زندگی چیست؟

زندگی امید به آینده و هدف از زندگی كامل شدن و رسیدن به سعادت است.

نقش پول در ورزش فوتبال چیست؟

ورزشكار برای هزینه های زندگی نیاز به پول دارد. پول باید به حدی باشد كه ورزشكار با خیال آسوده ورزش كند و دغدغه ای نداشته باشد.

اگر یك میلیون تومان از آسمان ببارد چه كارش می كنی؟

از این شانس ها نداریم! اما اگر رسید سعی می كنم مشكلات اطرافیانم را حل كنم.

در ورزش چه چیزی از شكست ورزشی دردناكتر است؟

شكست اخلاقی.

قهرمان محبوب

تاریخی شما كیست؟امام حسین(ع)

بزرگترین ورزشكار تاریخ ایران؟

مرحوم غلامرضا تختی

اولین گلی كه زدی؟

اولین گل رسمی و باشگاهی خودم را در سال 70 به نوجوانان پیروزی زدم و سؤالات دیگر...

روز ششم تیرماه 74 تیم ملی امید ایران در دیداری دوستانه به مصاف تیم ملی ارمنستان رفت. مهدی در این بازی به علت مصدومیت از به كارگرفته نشد تا اینكه در دقیقه 57 مربی تصمیم به آوردن مهدی گرفت، او از این لحظه در خط حمله حضور داشت. تیم امید ایران با حساب دو بر یك حریف را شكست تا با روحیه ای مضاعف پای به مسابقات مقدماتی المپیك بگذارد. دراین زمان مهدی دوران پرمشغله ای را سپری می كرد. حضور در تمرینات تیم ملی، حضور در تمرینات و مسابقات باشگاهی از یك طرف و امتحانات پایان سال از طرف دیگر اعصاب او را بهم ریخته بودند.

لیگ(74) فوتبال ایران به روزهای حساس و سرنوشت ساز خود نزدیك می شد كه باشگاه پیروزی پس از نتایج ضعیف در هفته های نخست دست به تعویض كادر فنی خود زد و استانكوكروات را جانشین گده آلمانی كرد.

همه تیمها در پی كسب امتیازات لازم برای روزهای مبادای خود بودند. از جمله تیم ته جدولی شهرداری تبریز كه در تهران دست به كار بزرگی زد. دیدار شهرداری و پیروزی تهران تا دقیقه آخر با یك گل به سود میهمان تبریزی در جریان بود كه یاران پیروزی در این زمان گل مساوی را به حریف تحمیل كردند. این نتیجه برای سرخ پوشان پیروزی كه رؤیای قهرمانی را در سر می پروراندند خیلی جالب نبود. مهدی كه روز قبل از این بازی امتحان ریاضیات داشت در این دیدار از ابتدا در میدان حاضر نبود و ازدقیقه 68 به جای قاسم عطایی به بازی گرفته شد. مهدی در دیدار بعدی تیمش(مقابل برق شیراز) نیز به عنوان بازیكن جانشین به میدان آمد، دیداری كه با یك گل به سود پیروزی تهران به پایان رسید. روز سیزدهم مردادماه تیم پیروزی در ورزشگاه آزادی به مصاف سپاهان اصفهان رفت. مهدی در این دیدار از ابتدا تا پایان در كنار علی دایی در خط حمله بازی كرد، او در این مسابقه بارها با فرارها و پاس های تند و تیزش مدافعان حریف را به زحمت انداخت. این مسابقه یك بر یك مساوی شد و گل پیروزی در دقیقه 42 روی پاس خوب مهدوی كیا و ضربه شیرمحمدی شكل گرفت. این اولین باری بود كه مهدی در موقعیت گلزنی قرار می گرفت ولی با از خودگذشتگی توپ را به همبازیانش پاس می داد تا آنها كه احتمالا در موقعیت بهترین قرار داشتند گلزنی كنند سه روز بعد تیم پیروزی كه در جام حذفی بی انگیزه بود با تركیبی از یاران جوانان، امید و بزرگسالان خود به دیدار آرارات تهران رفت و در دیداری كه نتیجه اش در پایان وقتهای معمول بازی یك بر یك بود، گل طلایی(دقیقه 112) ارامنه باعث كنار رفتن پیروزی از جام حذفی كشور شد. از بین نفرات اصلی تیم فقط مهدوی كیا، براتپوری و نكیسا در این دیدار به میدان رفتند.

تیم ملی امید3- پیروزی تهران1

این دیدار دوستانه به منظور آمادگی تیم امید برگزار شد و عواید حاصل از فروش بلیط آن برای دانش آموزان بی بضاعت(جشن عاطفه ها) اختصاص یافت. مهدی كه در این روز در برابر باشگاه محبوبش بازی می كرد، نود دقیقه در خط حمله امیدها به كار گرفته شد.

روز سیزدهم مهرماه، امید ایران با نتیجه 4 بر صفر میهمانش تیم ملی امید تركمنستان را در هم كوبید تا در صورت كسب یك نتیجه مساوی از دیدار با امارات به دور بعدی صعود كند. مهدی در این بازی نمایش دلپذیری را از خود به نمایش گذارد او در نیمه اول(دقیقه 28) پاس گل خوبی را برای ادموند بزیك ساخته و در نیمه دوم (دقیقه 47) خودش بر روی یك توپ برگشتنی مبادرت به گلزنی كرد. روز 22 مهر تیم امید به منظور آمادگی جهت دیدار با امارات در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم ملی بزرگسالان سنگاپور رفت. سنگاپوری ها كه دو بازی قبلی خود را به تیمهای استقلال و پیروزی باخته بودند در این روز یك بازی منسجم را ارائه كردند تا ضعفهای تیم امید ایران بیش از پیش و قبل از دیدار سرنوشت ساز با امارات نمایان شود. افسوس كه درصدد برطرف كردن این ضعفها برنیامدیم تا از المپیك آتلانتا فاصله بگیریم. دیدار امید با سنگاپور یك بر یك مساوی شد و مهدی با پیراهن شماره (16) نود دقیقه برای تیم ملی، بازی كرد.

كیهان ورزشی

برای دفاع كردن رفته بودیم! اما بلد نبودیم

اواخر مهرماه بود(29) كه تیم امید ایران برای برگزاری آخرین دیدار خود در مرحله مقدماتی المپیك آتلانتا راهی ابوظبی امارات شد. تیم ما فقط یك نتیجه مساوی لازم داشت تا راهی دور دوم شود اما بازی ضعیف، ناهماهنگ و بدون برنامه بازیكنان ما باعث شد در پایان شكست یك بر صفر برای ایران منظور شود تا بار دیگر از قافله المپیكی ها جا بمانیم. مهدی در این دیدار هم یار ثابت بود اما با روزهای خوش فاصله داشت، شاید ناهماهنگی در مجموعه تیم باعث شده بود تا او را هم ضعیف ببینیم. مهدی در كل بازی اسیر مدافع شماره(4) اماراتی ها بود. پس از مسابقه كیهان ورزشی تیتر زد: برای دفاع كردن رفته بودیم! اما بلد نبودیم.

حضور كمرنگ در لیگ

پس از حذف بحث برانگیز تیم امید، مهدی تمام تمركز خود را معطوف باشگاهش پیروزی كرد. ولی هر چه در اول فصل به او میدان می دادند اما در اواخر سال كمتر او را در میدان حاضر می دیدیم. شاید حذف تیم امید و مشغله های تحصیلی باعث این نیمكت نشینی شده بودند. روز هشتم دیماه 74 بازی برگشت استقلال و پیروزی برگزار شد و تلا ش دو تیم نتیجه ای بهتر از صفر- صفر در برنداشت. مهدی در این دیدار هم غایب بود، او خیلی ناراحت بود زیرا در دو مسابقه تیمش علیه رقیب غایب بود. اما روز بیست و چهارم آذر مهدی در غیاب علی دایی از ابتدا در كنار مرتضی كرمانی مقدم قرار گرفت تا خط آتش پیروزی در مقابل جنوب اهواز تشكیل شود، مهدی 54 دقیقه مزه حضور در میدان را چشید و تیمش این بازی را با 3 گل فتح كرد تا در جاده قهرمانی قرار بگیرد. پس از چند برد پیاپی از سوی تیمشان و كسب نتایج ضعیف از سوی رقبا سرانجام پیروزی تهران پس از 20 سال قهرمانی در لیگ سراسری ایران را تجربه كرد.

سند قهرمانی در تبریز امضاء شد

تیم پیروزی در حالیكه یك هفته به پایان رقابتها باقی مانده بود در تبریز با یك گل ماشین سازی را برد تا قهرمانی اش را پیش از موعد مسجل كند. مهدی گرچه در این بازی روی نیمكت بود و اصلا به میدان نیامد ولی بسیار خوشحال بود و در پوست خود نمی گنجید. او خوب می دانست قهرمانی در لیگ چه مزه ای دارد و می تواند ماننده نرده بانی او را به بالا دستها سوق دهد. یك هفته بعد(30دیماه) پیروزی كه قهرمانی اش مشخص شده بود دردیداری تشریفاتی استقلال اهواز را با نتیجه 3 بر 1 برد تا پس از پایان این بازی جشن قهرمانی خود را در ورزشگاه آزادی برپا كند.

انتخاب مایلی كهن

در اواخر سال فدراسیون وقت، یك مربی جوان بنام محمد مایلی كهن را به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان منصوب كرد. انتصابی كه در ابتدا خیلی ها آن را باور نمی كردند. از خصوصیات بارز مایلی كهن بازی دادن به جوانها و ارائه فوتبال هجومی را می توان نام برد. مایلی كهن در اسفندماه اسامی 42 نفر را اعلام كرد. مهدی كه جزء آنها نبود خوب می دانست كه حضورش در تیم ملی منوط به بازی كردن در مسابقات باشگاهی است. و اگر در پیروزی ذخیره باشد اصلا در تیم ملی جایگاهی نخواهد داشت. او روزهایی را در بانك ملی به یاد می آورد كه نوجوان 14 ساله ای بود كه در میان حدود یكهزار نفر شاید هم بیشتر بازیكن كه آمده بودند و تمرین كردند انتخاب شد. پشتكار و تمرینات مستمر او را به اینجا رسانده بود پس او اگر می خواست به جایگاه بهتری دست یابد چاره ای نداشت جز اینكه مدتی سختی بكشد.

موفقیتهای هادی

در این سال مهدی نتایج بانك ملی را دنبال می كرد زیرا محمدهادی برادر و همبازی دوران كودكی اش در بانك ملی همان مسیری را طی می كرد كه مهدی قبلاً طی كرده بود. هادی نیز كه ورزش را از مدرسه و زیرنظر آقای كتابفروش دنبال كرده بود برعكس مهدی، ابتدا هندبال را انتخاب كرد ولی پس از چند مدت با تشویقهای پدر و برادرش مهدی كم كم به فوتبال روی آورد و در سال 72 به نوجوانان بانك ملی و سپس جوانان پیوست. هادی در سال 74 با جوانان بانك ملی نایب قهرمان تهران شد.

سال 75 جهش اصلی مهدوی كیا شروع شد. پس از قهرمانی تیمشان در لیگ 74 پیروزی نماینده ایران در آسیا شد. بنابراین باشگاه با به خدمت گرفتن بازیكنان بزرگی مثل كریم باقری- مهرداد میناوند- ادموند بزیك و همچنین برگزاری اردوهای تداركاتی داخلی و خارجی تصمیم به تقویت تیم نمود تا پس از سالها در عرصه آسیا خوش بدرخشد. پیروزی دراولین حركت خود عازم دیار اصفهان شد تا در جام بین المللی نقش جها شركت كند. تركیب ثابت تیم در این ساز از این قرار بود. عابدزاده، پیروانی، گل محمدی، باقری، میناوند، محرمی، مهدوی كیا، شاهرودی، بزیك، رهبری فرد و سعداوی.