تبیان، دستیار زندگی
1- همیشه ویندوز را از پایه نصب كنید : ارتقاء از نسخه قبلی ویندوز آسانتر و سریعتر می باشد اما دیر یازود شما بهای این راه میان بر را با مشكلاتی نظیر عدم پایداری ویندوز خواهید پرداخت پس بهتر است وقت بیشتری گذاشته تا از مشكلات ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


دوازده گام جهت بهبود پایداری ویندوز

1- همیشه ویندوز را از پایه نصب كنید :

ارتقاء از نسخه قبلی ویندوز آسانتر و سریعتر می باشد اما دیر یازود شما بهای این راه میان بر را با مشكلاتی نظیر عدم پایداری ویندوز خواهید پرداخت پس بهتر است وقت بیشتری گذاشته تا از مشكلات بعدی نجات پیدا كنید.

2-

در مورد خرید سخت افزار مرغوب خساست به خرج ندهید :

كارآیی سیستم شما به كیفیت اجزاء و قطعاتی است كه در آن به كار رفته است با پرداخت مبلغ اندكی بیشتر می توانید تفاوتمحسوسی در پایداری سیستم خود بیابید از خریدRAM ،منبع تغذیه ، دیسك سخت، سی دی رام ، كارت گرافیك ، كارت شبكه و سایر قطعات با ماركهای ناشناخته خودداری كنید این قانون در مورد ادوات جانبی نظیر پرینتر ، اسكنر ، موس نیز صدق می كند. راه اندازهای سیستمی كه بد نوشته شده باشند یا نرم افزارهائی كه به صورت عمومی نوشته شده و خاص یك سیستم نمی باشند ، باعث خرابی شما خواهند شد برای ویندوزهائی نظیر 2000 وxp قبل از خرید مطمئن شوید كه سخت افزار شما در لیست سازگاری سخت افزاری مایكروسافت موجود باشد .

3-

راه اندازهای سیستمی قدیمی را در ویندوزهای جدید استفاده نكنید :

هنگامیكه سیستم جدیدی را می خرید نگهداری پرینترها و اسكنرهای قدیمی وسوسه انگیز به نظر می رسند در صورتیكه سازنده سخت افزار راه انداز جدیدی را ارائه نكرده باشد ریسك نصب راه انداز قدیمی را انجام ندهید حتی اگر سخت افزار موجود با آن كار كند می توانید در اینترنت بدنبال راه اندازهای جدید بگردید و یا از راه اندازهای خود ویندوز استفاده كنید این تجربه شخصی من است كه سازندگان سخت افزار معمولا جهت محصولات گرانقیمت خود راه انداز جدید ارائه كرده و برای محصولات ارزان قیمت راه انداز جدیدی ارائه نمی دهند .

4-

قبل از نصب نرم افزار جدید آن را ارزیابی كنید :

تا جائی كه امكان دارد فقط نرم افزارهاینوشته شده برای سیستم عامل خودتان را استفاده كنید. ویندوز 2000 وxp دارای شیوه سازگاری برای پشتیبانی نرم افزارهای سیستم عامل های پیشین هستند اما من توصیه می كنم هر زمانی كه توانستید نرم افزارهای خود را به روز كنید. از نرم افزارهای قدیمی كه تاثیر مستقیم روی سخت افزارهائی نظیر دیسك سخت ، اسكنر و غیره دارند استفاده نكنید همچنین هنگام دریافت نرم افزارهائی از قبیل اشتراك افزارها ،محافظ صفحه نمایشها ، بازیها و غیره احتیاط كنید. اگرچه امتحان نرم افزارهای اشتراك افزار و رایگان لذت بخش به نظر می رسند اما اكثر آنها بسیار ضعیف نوشته شده اند و سیستم عامل را دچار مشكل می سازند . فقط از سایتهای قابل اطمینان نرم افزار بگیرید نرم افزارهایی كه ضعیف نوشته می شوند سبب مشكلاتزیادی می شوند. مثلا درست از روی كامپیوتری كه نصب شده اند برداشته نمی شوند و یا ممكن است در رجیستری سیستم عامل تغییراتی ایجاد كنند كه باعث كاهش كارآئی سیستم عامل شما شوند اگر دوست دارید نرم افزارهای مذكور و یا نرم افزارهای نسخه بتا را تست كنید از نرم افزارهایی مانندVMWAREیاVirtual Pc جهت شبیه سازی محیط ویندوز استفاده كنید.

5-

تنظیمات خارج از قاعده را روی سیستم خود انجام ندهید :

هنگامیكه كاربران در كار با سیستمهایشان ماهر تر می شوند وسوسه دستكاری در تنظیمات سیستم عامل نظیر دستكاری در رجیستری آنها را تهدید می كند این تنظیمات ممكن است به ظاهر كارآیی سیستم شما را اندكی بالا ببرد اما در حقیقت باعث به دردسر افتادن شما می شود.

6-

همیشه از برق اضطراری استفاده كنید :

بسیاری از مردم فكر می كنند كه یك كامپیوتر 800 هزارتومانی را فقط باید به دو شاخه برق بزنند و آن را روشن كنند . در مورد حفاظت كامپیوتر خود در برابر تغییرات ولتاژ ، خساست به خرج ندهید . بجای اینكه یك محافظ برق معمولی برای كامپیوتر خود بخرید من توصیه می كنم از یك سیستم برق اضطراری(UPS) استفاده كنید كه علاوه بر قدرت محافظت بالاتر و تعدیل ولتاژ در صورت بروز اشكال میتواند تا مدت كوتاهی كامپیوتر شما را روشن نگاه دارد و شما فرصت دارید اقدامات لازم را انجام دهید .

7-

سیستم خود را از لحاظ نرم افزاری به روز نگاه دارید :

بروزرسانی ویندوز راه آسانی جهت استفاده از آخرین اصلاحیه های ویندوز است . زمانیكه من این وصله ها را نصب می كنم حدود یك یا دو هفته صبر می كنم تا ببینم كه این وصله ها مشكلات را حل می كند یا باعث مشكلات جدیدی می شود چون این وصله ها مانند سرویس پك ها با دقت زیاد تست نمی شوند و غالبا" در مدت زمان كوتاهی عرضه می شوند .

8-

رجیستری سیستم عامل خود را كاملا" تمیز نگاه دارید:

مایكروسافت در ویندوز 98 از ابزاری بنامRegCleanاستفاده می كرد كه كل رجیستری را جستجو كرده ، مشكلات آن را یافته و آنها را برطرف می كرد . در حال حاضر من از ابزاری بنامRegVac استفاه می كنم كه معمولا ماهی یك بار از آن استفاده كرده و كلیه مشكلات رجیستری سیستم من را برطرف می سازد .

9-

با نرم افزارهای جاسوسی مقابله كنید  :

نرم افزارهای جاسوسی برنامه هایی هستند كه استفاده های شما از كامپیوترتان را كنترل و ضبط كرده بدون اینكه شما كوچكترین اطلاعی از این موضوع داشته باشید . معمولا" كاربران با نصب برخی از نرم افزارها و یا بازدید از بعضی از سایتها به این نرم افزارهای جاسوسی آلوده می شوند . بعضی از این نرم افزارهای جاسوسی سایت خود را بعنوان سایت خانگی شما قرار می دهند ، برخی باعث نمایش صفحات تبلیغاتی بدون اجازه شما می شوند و برخی دیگر اطلاعات شخصی شما را جمع آوری كرده و به آدرسهای مشخص شده می فرستند .

10-

سیستم خود را امن سازید :

در سالهای اخیر بحث ضد ویروسها ، دیواره های آتش ، رمز نگاری و دیگر راهكارهای امنیتی تبدیل به موضوع مهم و قابل توجهی شده است ولی با این حال هنوز هم هزاران سیستم نا امن وجود دارد . ضدویروسها نیاز به این دارند كه همواره بروز باشند ، كاربرانی كه از اینترنت استفاده می كنند احتیاج به دیواره آتش دارند ، شبكه های بی سیم باید رمزنگاری شوند ، تنظیمات امنیتی مرورگر شما باید افزایش یابد و پیوستهای نامه های الكترونیكی ناشناس هرگز باز نشود .

11-

از نام كاربری Administrator

برای كارهای روزانه خود استفاده نكنید :

اگر چه استفاده از نام كاربریAdministrator ممكن است به ظاهر اشكالی نداشته باشد ولی باعث به وجود آمدن مشكلاتی برایسیستم شما خواهد شد چرا كه هر برنامه ای با نام كاربری Administrator قادر به انجام كارهایی است كه ممكن است امنیت سیستم شما را به مخاطره بیندازد پس از حسابAdministrator برای انجام كارهای روزمره استفاده نكنید و از دستورRun As برای اجرای برنامه هایی كه احتیاج به حقوق دسترسیAdministrator دارند استفاده كنید .

12-

محیطی سالم برای كامپیوتر خود فراهم كنید :

در سالهای اولیه استفاده از كامپیوترها ، ما آنها را بسیار ناز پرورده بار آوردیم. استفاده از روشهای تصفیه هوا ، اتاقهای عاری از گردوغبار ، كفپوشهای ضدغبار ، همه و همه بیانگر این موضوع است . امروزه ما روشی خلاف روش اولیه را در پیش گرفته ایم . ایستگاههای كاری و سرورها غالبا" در زیر میزها قرار داده شده اند یعنی درست جائیكه به علت بسته بودن محیط و عدم تهویه مناسب عمر قطعات كاهش می یابد . منابع تغذیه معمولا" پیش از سایر قطعات خراب می شوند بدنبال آن دیسكهای سخت دچار مشكل می شوند . در برخی سیستمها بالا رفتن بیش از حد دمایCPU باعث خاموش شدن سیستم شده و اگر همین طور ادامه یابد ممكن است منجر به سوختنCPU شود . میدانهای مغناطیسی قوی به اطلاعاتی كه بر روی دیسك سخت شما ذخیره شده است صدمه می زند . به هر حال با رعایت نكات فوق شما می توانید خرابیهای سخت افزاری را به حداقل برسانید .

برگرفته از www.sgnec.net