تبیان، دستیار زندگی
شركت سیسكو (Cisco Systems) یك شركت آمریكایی تولیدكننده تجهیزات شبكه است كه مركز آن در شهر سن‌خوزه در ناحیه معروف به دره سیلیكونی در ایالت كالیفرنیا جای دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدارك معتبر Cisco

قسمت اول

شركت سیسكو (Cisco Systems) یك شركت آمریكایی تولیدكننده تجهیزات شبكه است كه مركز آن در شهر سن‌خوزه در ناحیه معروف به دره سیلیكونی در ایالت كالیفرنیا جای دارد.

این شركت محصولات مربوط به شبكه و ارتباطات را طراحی می‌كند و محصولات خود را با سه نام تجاری: سیسكو، لینك‌سیس(LinkSys) و ساینتیفیك آتلانتا (Scientific Atlanta) به فروش می‌رساند.

در آغاز، سیسكو فقط مسیریاب‌(Router)‌‌های چند پروتكل تولید می‌كرد، ولی امروز محصولات سیسكو را در همه جا از اتاق نشیمن گرفته تا شركت‌های ارایه‌دهنده خدمات شبكه می‌توان پیدا كرد.

cisco

شركت سیسكو هم اكنون با 51,480 كارمند، دارای بازده 48/28 میلیارد دلار در سال 2006 و سود خالص 58/5 میلیارد دلار است. شركت سیسكو در سال‌2003 موفق به دریافت جایزه ریاست جمهوری "ران براون" برای كیفیت عالی در روابط كارمندان و جامعه گردید.

معاون ارشد شركت سیسكو یك ایرانی‌تبار به نام محسن معظمی است. "لن بزاك" و "سندی لرنر" (دارای مدرك لیسانس از دانشگاه ایالتی كالیفرنیا، فوق‌لیسانس اقتصادسنجی از دانشگاه كلرمونت و فوق‌لیسانس علوم كامپیوتر از دانشگاه استنفورد)، زوجی كه در بخش كامپیوتر دانشگاه استنفورد كار می‌كردند، سیسكو را در سال  1984 تاسیس كردند.

بزاك نرم‌افزار مسیریاب‌های چند پروتكل را كه توسط "ویلیام یاگر" (یك كارمند دیگر كه كار را سال‌ها پیش از بزاك آغاز كرد) نوشته شده بود، تكمیل كرد. با وجود این كه سیسكو نخستین شركتی نبوده كه مسیریاب طراحی و تولید می‌كند، اما اولین شركتی بود كه یك مسیریاب چند پروتكل موفق تولید كرده كه اجازه ارتباط میان پروتكل‌های گوناگون شبكه را می‌دهد.

از زمانی كه پروتكل اینترنتIP  به یك استاندارد تبدیل شد، اهمیت مسیریاب‌های چند پروتكل كاهش یافت. امروزه بزرگترین مسیریاب‌های سیسكو برای  هدایت بسته‌های IP و فریم‌هایMPLS  طراحی شده‌اند. در ‌1990 ، شركت به سهامی عام تبدیل شد و سهام آن در بازار بورسNASDAQ  عرضه گردید. بزاك و لرنر با دریافت‌ 170 میلیون دلار از شركت جدا شدند. زمان انفجار اینترنت در 1999، سیسكو شركت سرنت (Cerent)  واقع در كالیفرنیا را به‌قیمت ‌7 میلیارد دلار خرید. این شركت گرانترین خرید سیسكو در آن زمان بود (تنها خرید گرانتر مربوط به ساینتیفیك آتلانتا است). در اواخر مارس2000،  سیسكو با ارزش مالی بالغ بر 500 میلیارد دلار ارزشمندترین شركت جهان به‌شمار می‌آمد و در سال‌2007، با ارزشی بالغ بر‌165میلیارد دلار همچنان یكی از ارزشمندترین شركت‌ها بوده است.

سیسكو با خرید شركت‌های دیگر، توسعه داخلی و همكاری با دیگر شركت‌ها، به بازار بسیاری از دیگر قطعات شبكه (مانند سوییچینگ اترنت (Ethernet)، دسترسی از راه دور، مسیریاب‌های شعبه‌ای، شبكه خودپرداز بانك‌ها (ATMs)، امنیت، دیواره آتش، تلفن اینترنتی و ...) دست یافته است. در سال‌2003، سیسكو شركت خوشنام Linksys، تولیدكننده سخت‌افزار شبكه‌های كامپیوتری را خرید و آن را به برترین تولیدكننده قطعات مربوط به كاربران عادی تبدیل كرد.

cisco

سیسكو و برگزاری دوره‌های شبكه‌ای‌

شركت سیسكو مدارك گوناگونی را در سطوح و شاخه‌های متفاوتی ارایه می‌‌كند. هر كدام از مدارك سیسكو، حوزه خاصی از مفاهیم شبكه‌ای را پوشش می‌دهد. این شرکت برای معرفی بهتر سطوح مدارك خود، هرم‌هایی‌ را ترسیم كرده است كه در راس هر یك از آنها، بالاترین مدرك و در قاعده هرم، مدرك ورودی شركت بیان شده است.

سیسكو و مدارك آن بر پایه استانداردهای عالی و بین‌المللی بنا نهاده شده و بنابراین اخذ هر یك از مدارك سیسكو، چه برای متخصصان و مدیران شبكه و چه برای شركت‌ها و سازمان‌هایی كه قصد استخدام افراد متخصص را دارند، ارزشمند است.

سیسكو به‌منظور تعلیم افراد برای طراحی و نگهداری شبكه‌های كامپیوتری در 150 كشور جهان مراكز آموزشی بر پا كرده ‌است. مدارك شركت سیسكو در سه سطح به دانشجویان عرضه می‌گردد و  گذراندن هر سطح پیش‌نیاز تحصیل در سطوح بالاتر سطح است.

مدارك سطح همكار(Associate)

نخستین گام در شبكه‌های سیسكو با این سطح برداشته می‌شود، همچنین در این سطح یك مدرك موقت، به‌نام مدرك CCNET، برای كسانی كه با مشاغل ساده‌تر ارتباط دارند، در نظر گرفته شده است. مدارك سطح همكار در حقیقت آغاز كار با شبكه است و دانشجویان این دوره‌ها در حقیقت كارآموز به‌شمار می‌آیند.

مدارك حرفه‌ای (Professional)

این سطح از مدارك، مدارك تكمیلی شركت سیسكو است و دارنده این مدارك در رده نیروهای متبحر و ماهر به‌شمار می‌آید.

مدارك تخصصی(Expert)

دستیابی به این سطح از مدارك شركت سیسكو بالاترین مرحله برای متخصصین و افراد حرفه‌ای در شبكه است و افراد پس از اخذ این گواهینامه به عنوان متخصص و استاد شناخته می‌شوند.

منبع: هفته نامه کلیک