تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان سنجش از افزایش 10 درصدی ظرفیت برخی رشته های دانشگاههای شهر تهران خبر داد و گفت: این ظرفیت در اختیار همه داوطلبان قرار می گیرد و تمامی داوطلبان می توانند در مهر ماه در مرحله تکمیل ظرفیت شرکت کنند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش 10درصدی ظرفیت دانشگاههای شهر تهرانآرشیو شد

افزایش 10درصدی ظرفیت دانشگاههای شهر تهران

رئیس سازمان سنجش از افزایش 10 درصدی ظرفیت برخی رشته های دانشگاههای شهر تهران خبر داد و گفت: این ظرفیت در اختیار همه داوطلبان قرار می گیرد و تمامی داوطلبان می توانند در مهر ماه در مرحله تکمیل ظرفیت شرکت کنند.

گزینش در این ظرفیتهای جدید به صورت آزاد خواهد بود بدین معنا که در رشته های اعلام شده بدون هیچ نوع بومی پذیری و به صورت آزاد دانشجو پذیرش می شود.

سازمان سنجش آموزش برای اولین بار با مساعدت روسای دانشگاهها به تمامی داوطلبان کنکور سراسری 87 فرصت دوباره ای برای انتخاب رشته می دهد. این مساعدت با کمک وزرای علوم و بهداشت فراهم و بدین ترتیب ظرفیت جدیدی برای داوطلبان ایجاد  شده است.

از این رو در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی ایران، در رشته های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر و مهندسی عمران دانشگاههای صنعتی شریف، دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت و  خواجه نصیر، در رشته حقوق دانشگاههای تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی علاوه بر ظرفیت قبلی 10 درصد ظرفیت جدید اضافه شد.

مدیرکل دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی گفت:  ظرفیت دانشجوی پزشکی در سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهیدبهشتی و ایران 415 نفر است که بر اساس مصوبه جدید 10 درصد به این میزان اضافه می شوند.

توان علمی دانشگاههای مادر برای پذیرش این تعداد دانشجوی پزشکی مورد تایید است. همچنین ظرفیت رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در مقطع دکتری حرفه ای بر اساس نیازسنجی تعیین می شود و در زمان نیازسنجی چند درصدی برای تغییرات در ظرفیت در نظر گرفته می شود.

وی اضافه کرد: ظرفیت پذیرش در رشته های مقطع دکتری حرفه ای این دانشگاهها در چند سال گذشته به طور مرتب کنترل شده است و اضافه شدن این 10 درصد به منظور پذیرفتن افراد نخبه و دارای رتبه های مناسب است که به دلیل انتخاب رشته نامناسب نتوانسته اند در رشته ای که با رتبه آنها تناسب دارد پذیرفته شوند، صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت:  اقدام سازمان سنجش آموزش کشور را به منظور حل مشکل گروهی از جوانان کشور و رفع دغدغه بخشی از خانواده ها را مطلوب توصیف کرد و گفت: این اقدام با توجه به اینکه مصلحت آینده گروهی از داوطلبان مستعد کنکور را در نظر می گیرد، اقدام درستی بود.

وی افزایش ظرفیت پذیرش در این دانشگاه را نسبت به ظرفیت اعلام شده در دفترچه کنکور سراسری، ناچیز دانست و گفت: این 10 درصد از نظر علمی مشکلی برای دانشگاه ایجاد نمی کند و تنها دغدغه ما رفع مشکلات محدود اداری، پشتیبانی، امکانات خوابگاهی و غیره است که در حال برنامه ریزی لازم برای آن هستیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف پس از تصمیم سازمان سنجش مبنی بر افزایش ظرفیت برخی رشته های این دانشگاه در پاسخ به اعتراض کنکوریها گفت: دانشگاه صنعتی شریف در حالت عادی کمبود خوابگاه دارد بنابراین اگر اسامی جدیدی برای ثبت نام در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شود از نظر خوابگاه با مشکل مواجه می شویم.

وی اضافه کرد: "دانشگاه صنعتی شریف در رفع بحرانی که پیش آمده می تواند به سازمان سنجش و دولت کمک کند و در این راستا اعلام کردیم هر داوطلبی با رتبه زیر 200 کشوری قصد ورود به صنعتی شریف را داشته اما در اعلام نتایج کنکور به دانشگاه دیگری معرفی شده است را می پذیریم."