تبیان، دستیار زندگی
زمین‌بانی یعنی مراقبت از کره زمین، یعنی تغییر رفتارهای هر روزمان برای ضرفه‌جویی در مصرف انرژی و استفاده نکردن از مواد شیمیایی که باعث سوراخ شدن لایه ازن می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمین بانی یعنی چه؟

زمین بانی

زمین‌بانی یعنی مراقبت از کره زمین، یعنی تغییر رفتارهای هر روزمان برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و استفاده نکردن از مواد شیمیایی که باعث سوراخ شدن لایه ازن می‌شود.

صرفه‌جویی یعنی استفاده کمتر انرژی، کاغذ، گاز و آب. یعنی سوار دوچرخه شدن و استفاده از خودروهایی که هوا را آلوده نمی‌کنند. یعنی بستن شیر آب موقع مسواک زدن.

بازسازی یعنی استفاده دوباره از وسایل؛ مثل درست کردن کوله پشتی از شلوارهای کهنه، ساختن قاب‌عکس از وسایل شکسته و یا درست کردن هدیه‌های قشنگ از کاغذ روزنامه برای دوست‌هایمان.

بازیافت یعنی جمع کردن دور ریختنی‌های خشک؛ مثل قوطی‌ها، ظرف‌های فلزی کنسروها، شیشه‌ها و یا کاغذها و دادن آنها به جاهایی که اینها را تبدیل به وسایل جدید می‌کنند.

زمین بانی

پس، مراقبت از زمین، زیاد هم سخت نیست. عادت کردن به این کارها هم، آسان است:

1- دو تا سطل در خانه بگذارید:

اولی سطل بازسازی

دومی سطل بازیافت

2- از بزرگ‌ترها درباره باتری‌هایی که می‌شود آنها را چند بار پر کرد، سوال کنید. برای اسباب‌بازی‌های باتری خور، از باتری‌های چندبار شارژ استفاده کنید.

3- ظرف‌های آب معدنی را قبل از اینکه در سطل بازیافت بریزید، خراب کنید.

4- اسباب‌بازی‌هایی را بخرید که از مواد طبیعی درست شده‌اند و اسباب‌بازی‌هایی را بخرید که به راحتی خراب نشوند یا نشکنند و مواظب آنها باشید.

5- یاد بگیرید که گیاه بکارید. در گلدان‌های خانه گیاه‌های پربرگ بکارید. سایه درخت‌ها و درختچه‌ها خانه‌ها را خنک می‌کند. درخت‌ها هوا را تمیز می‌کنند.

6- وقتی به گردش می‌روید، آب، فضای سبز و خاک را کثیف نکنید.

زمین بانی

7- عنکبوت‌ها را نکشید عنکبوت‌ها شته‌ها را می‌خورند و غذای خوبی برای حشره‌ها هستند. در دنیا 40000 نوع عنکبوت هست. آنها موجودات بسیار مفیدی هستند.

8- مواد سمّی مثل سفید‌کننده‌ها با رنگ‌های مصنوعی را داخل آب رودخانه نریزید.

9- حیوانات خانگی و اهلی را اذیّت نکنید. اگر حیوان خانگی دارید و نمی‌توانید از آن مواظبت کنید، حیوان را به جایی ببرید که بتواند زندگی طبیعی‌اش را داشته باشد.

10- اگر شیر دستشویی یا ظرفشویی یاحمام چکه می‌کند از بزرگ‌ترها بخواهید. که آن را درست کنند و تا آن موقع زیر شیرها سطل بگذارید. آب‌های توی سطل‌ها را می‌توانید پای گلدان‌ها بریزید.

11- غذا دور نریزید یا غذای زیاد نخورید. انسان‌های زیادی روی کره زمین هستند که گرسنه‌اند.

خوب فکر کنید. حتماً شما خیلی کارهای دیگر می‌توانید انجام دهید.

هدیه شریفی

برگرفته از ماهنامه سروش کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.