تبیان، دستیار زندگی
مفهوم آزادی از دیدگاه قرآن و تفاوت آن از دیدگاه مکاتب بشری در سلسله نشستهای قرآن پژوهی در سالن اجتماعات دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم بررسی شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به همت انجمن قرآن پژوهی حوزه

آزادی از دیدگاه قرآن بررسی شد

به همت انجمن قرآن پژوهی حوزهآزادی از دیدگاه قرآن بررسی شد

مفهوم آزادی از دیدگاه قرآن و تفاوت آن از دیدگاه مکاتب بشری در سلسله نشستهای قرآن پژوهی در سالن اجتماعات دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم بررسی شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام داعی نژاد رییس مرکز تخصصی شیعه شناسی در این نشست گفت: مفهوم آزادی یکی از موضوعات محوری در قرآن است که از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و از اهداف مهم انبیاء رهایی انسانها از غل و زنجیر‌های برخاسته از هواهای نفسانی بود.

وی نگاهی که قرآن و اسلام به آزادی دارد را صرفاً آزادی بیرونی ندانست و گفت:  آزادی اصیل در اسلام آزادی است که با معنویت روحی، اخلاقی و عرفانی همراه با حفظ آزادی بیرونی توأم باشد.

حجت‌الاسلام داعی نژاد خاطرنشان کرد: در فرهنگ اسلام چون حقیقت و اصالت انسان از روح و روانش است، لذا آزادی روحی است، اما در فرهنگ غرب چون اصالت مختص امیال ظاهری است، آزادی بیرونی اصل قرار گرفته و اهمیت آزادی عقیده را نفی می‌کند.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام قنادی از اساتید جامعه المصطفی العالمیه نیز با بررسی این مسئله گفت: در طول تاریخ بشر، مسئله آزادی مورد توجه بوده و یکی از مباحث بنیادی انسان شناختی را به دنبال دارد و از مسایل کاربردی روزمره  مردم است که مسایل رفتاری را ساماندهی می‌کند.

وی افزود: آزادی از نظر اسلام و آموزه‌های دینی پیوند تنگاتنگی با تعریفی که دین از انسان ارایه می‌دهد دارد و خلافت الهی به عنوان مهمترین بحث در اسلام نسبت به انسان بیان شده است.

حجت‌الاسلام‌ قنادی خاطرنشان کرد: در نگرش لیبرالیسم که معنای اومانیستی انسان محوری ‌را از آزادی، ملاک قرار داده‌اند لذا تعریفشان از آزادی متفاوت خواهد بود.

این استاد حوزه یادآور شد: مفهوم آزادی از نگاه اسلام، طبیعت فطرت و معنویت است، ولی از نگاه اومانیستی و لیبرالیستی بیشتر طبیعت می‌شود می‌کنند و نیم نگاهی به فطرت نیز می‌گردد