تبیان، دستیار زندگی
جدیدترین اخبار درباره تلسکوپ فضایی هابل آن زمان(24 آوریل 1990) كه شاتل فضایی دیسكاوری او را بر پشت خود سوار كرده بود و به فضا می برد چه كسی باورش می شد كه این ابزار اهل ناكجا آباد بخواهد بیش از 18 سال عمر كند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هابل ركورد زد!

جدیدترین اخبار درباره تلسکوپ فضایی هابل

آن زمان(24 آوریل 1990) كه شاتل فضایی دیسكاوری او را بر پشت خود سوار كرده بود و به فضا می برد چه كسی باورش می شد كه این ابزار اهل ناكجا آباد بخواهد بیش از 18 سال عمر كند!

هابل بر فراز زمین

تلسكوپی كه از زمان تولدش تا دیروز صبح توانسته 100000 بار به دور زمین بچرخد! ركوردی كه به این زودی ها شكسته نمی شود. با سرعت 7500 متر بر ثانیه هر 90 دقیقه یكبار به دور زمین گردش می كند. مسافتی كه پیموده باور نكردنی است: 4.38 میلیارد كیلومتر تا به حال. هم اكنون در 18 سالگی به سر می برد.

ngc2074

اگر از جدیدترین دستاوردهایش بخواهیم سخن به میان آوریم باید تصویر اخیرش از سحابی كنار خوشه ستاره ای NGC 2074 را یادآور شویم. تصویری كه ساخته و پرداخته دوربین میدان دید باز و سیاره ای 2 هابل است.

تجهیز هابل

قرار است مهرماه سال جاری ماموریت جدیدی به وسیله شاتل فضایی آتلانتیس برای نصب دو ابزار طیف نگار كیهانی و دوربین میدان باز و سیاره ای 3 انجام گیرد. همچنین در این ماموریت ژیروسكوپ های هابل مورد بازنگری قرار می گیرند. ژیروسكوپ ها حیطه ی حركتی تلسكوپ را زیر نظر دارند. مانند یك قطب نما حركات تلسكوپ را حس می كنند. به كامپیوتر های پرواز می گویند كه تلسكوپ در مسیر اشتباهی قرار دارد و از هدف در حال دور شدن است. سپس كامپیوتر پرواز، میزان جا به جایی و جهت آن را برای اینكه بر روی هدف باقی بماند را حساب می كند و پس از آن به چرخ های واكنشی دستور جا به جایی و حركت تلسكوپ را می دهد.

اهداف بعدی هابل

بررسی بیشتر كوازارها از جمله اهداف بعدی هابل بعد از نصب ابزارهای یاد شده است. كوازار ها از اجرام بی اندازه درخشان برون كهكشانی اند كه تابش های قدرتمندی در طول موج های رادیوئی و مرئی گسیل می كنند و دارای انتقال به سرخ زیاد هستند و اغلب همدم كهكشان هایی كه بسیار فعالند و دارای سیاه چاله های بزرگ اند، می باشند.

مسافرین آتلانتیس

در حال حاضر مركز پرواز های فضایی گدارد ناسا در گرینبلت ایالت مریلند مسئولیت هدایت مداری روزانه این تلسكوپ و اجرای ماموریت های تعمیراتی و مدیریت برنامه های هابل را بر عهده دارد. موسسه علمی تلسكوپ فضایی(زیر نظر ناسا) در بال تیمور ایالت مریلند به همراه انجمن تحقیقات دانشگاهی ستاره شناسی، مسئولیت اجرای برنامه های تلسكوپ هابل را بر عهده دارند.

نویسنده:

علی پزشكی

به نقل از:

http://www.hupaa.com

http://hubblesite.org/