تبیان، دستیار زندگی
سعى كنید تشویش خود را كمتر كنید. به خود بگویید امروز یك روز خوب براى انجام كارهاى مفید و حل مشكلات است. تصور كنید مشكلات را به زودى و به خوبى حل خواهید كرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خستگى در اولین روز هفته

خستگی

تعطیلات آخر هفته بهترین موقعیت براى انجام كارهاى معوقه، نظافت و استراحت است. با این وصف بسیارى از افراد بعد از تعطیلات آخر هفته حوصله رفتن به سركار را ندارند. به عبارتى براى آنها سخت ترین كار صبح هاى شنبه به موقع سركار رفتن است. این خستگى و كسالت اغلب اوقات از بعدازظهر روز جمعه آغاز مى شود.

تصور این كه فردا باید سركار حاضر باشند و با مقدار زیادى كار مواجه شوند، آنان را خسته و عصبانى مى كند. باید اذعان داشت این نوع تفكر نه تنها صحیح نیست بلكه خستگى، دلمردگى و كسالت فردى را نیز به همراه دارد. به گفته پزشكان این حالت براى قلب انسان ضرر دارد و با كمى توجه به پژوهش هاى انجام شده، درمى یابید بسیارى از سكته هاى قلبى در اولین روز كار رخ مى دهد.

در واقع این تصور اشتباه شماست كه سبب برداشت غلط از افكار دیگران مى شود. سعى كنید واقع بین باشید و افكار منفى به خود راه ندهید.

با رعایت چند نكته ظاهراً ساده مى توانید بر احساس خستگى و بى حوصلگى اولین روز كارى غلبه كنید و هفته خوب، آرام و توأم با نشاطى را در پیش داشته باشید.

1 -  سعى كنید در آخرین روز هفته تا آنجا كه امكان دارد كارها را انجام دهید تا در اولین روز كارى با حجم زیادى از كار مواجه نشوید.

2 - هرگز كار اداره را، به ویژه در تعطیلات آخر هفته، در خانه انجام ندهید. سعى كنید از تعطیلات آخر هفته براى انجام كارهاى مورد علاقه و استراحت استفاده كنید.

3 - ساعت بیولوژیكى بدن شما برنامه خواب معینى دارد. سعى كنید روز تعطیل زیاد نخوابید زیرا امكان دارد در طول روز احساس كسالت كنید كه در این صورت، روز بعد، رفتن به سركار براى شما سخت تر خواهد بود.

۴ - بعدازظهر جمعه شام سبكى بخورید و زود بخوابید تا صبح شنبه از بى خوابى و یا بدخوابى دچار كسالت نشوید.

۵ - صبحانه صبح شنبه را فراموش نكنید. خوردن صبحانه اى مناسب سبب مى شود قندخون شما پایین نیاید و احساس خستگى نكنید.

۶ - سعى كنید تشویش خود را كمتر كنید. به خود بگویید امروز یك روز خوب براى انجام كارهاى مفید و حل مشكلات است. تصور كنید مشكلات را به زودى و به خوبى حل خواهید كرد. به خاطر داشته باشید بهترین ساعات شبانه روز شما در محیط كار و در كنار همكارانتان مى گذرد. پس تلاش كنید محیطى صمیمى، دوستانه، فعال و عارى از تنش به وجود آورید تا سراسر روز در محیط اداره دچار خستگى و بى حوصلگى نشوید و این حالت را به خانه نیز منتقل نكنید.

7 - به یاد داشته باشید مثبت اندیشى، آسان گرفتن مشكلات سبب تقویت روحیه شما مى شود و در سراسر روز شما را سرحال و پرحوصله و شاداب نگه مى دارد.

بى حوصلگى روز اول هفته اغلب سبب كسالت و عصبانیت مى شود و طبیعى است در چنین حالتى توان كارى شما كاهش یابد و افكار منفى به ذهنتان خطور كند. در این مواقع احساس مى كنید دیگران با دید انتقادى به شما مى نگرند.

مترجم : معصومه پیروز بخت

مقالات مرتبط

ارتباط بین تغذیه و خستگی

اگر همیشه از خستگی می نالید

چگونه اثار خستگی را رفع کنیم

رفع کسالت و خستگی با غذا ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.