تبیان، دستیار زندگی
بسیارى از والدین حتى به وجود كلسترول بالا در فرزند خود، فكر هم نمى كنند، اما باید بدانیم افزایش میزان كلسترول خون، عامل اصلى ابتلا به بیماری هاى قلبى و سكته است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كلسترول كودك هم بالا می رود؟

مواد غذایی

بسیارى از والدین حتى به وجود كلسترول بالا در فرزند خود، فكر هم نمى كنند، اما باید بدانیم افزایش میزان كلسترول خون، عامل اصلى ابتلا به بیماری هاى قلبى و سكته است و تحقیقات اخیر پزشكان نشان مى دهد كه ابتلا به بیمارى قلبی مزمن، اغلب ریشه در كودكى افراد دارد.

تا كنون به كلسترول بالا در كودكان اهمیت چندانى داده نمى شد، اما اخیراً پزشكان معتقدند وجود كلسترول بالا در كودكان باعث بروز مشكلات عمده اى مى شود. در چند سال اخیر ما شاهد افزایش وزن زیادى در كودكان بوده ایم كه این افزایش وزن، باعث بالا رفتن میزان كلسترول در آنها مى شود و چون مشكلات ناشى از افزایش كلسترول براى سال ها پنهان باقى مى ماند، تشخیص ارتباط بین سلامتى كودك و افزایش كلسترول براى بسیارى از والدین آسان نیست، اما باید از میزان كلسترول كودك خود مطلع باشید، به خصوص اگر در یكى از والدین سابقه بیمارى افزایش كلسترول وجود داشته باشد.

كلسترول چیست؟

كلسترول یكى از انواع چربی هاست كه توسط كبد در بدن تولید مى شود و براى ساخت دیواره سلولى، برخى از انواع هورمون ها و بافت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر هیچ گاه یك غذای پُر چرب نخورید، باز هم بدن شما به میزان کافی كلسترول خواهد داشت، زیرا براى انجام عملكردهایش، آن را می سازد. در حقیقت كبد روزانه حدود 1000 میلی گرم كلسترول تولید مى كند و بقیه كلسترول موجود در بدن، از طریق غذاهاى مصرفى حاصل می شود.

کبد و مواد غذایی

سبزیجات، میوه ها و حبوبات كلسترول ندارند، اما زرده تخم مرغ ، گوشت، غذاهاى دریایى ، مرغ و لبنیات دارای كلسترول هستند.

كلسترول چگونه عمل مى كند؟

كلسترول به تنهایى در بدن حركت نمى كند، بلكه با پروتئین تركیب مى شود و از طریق جریان خون به جایى كه مورد نیاز است، مى رود. ترکیب پروتئین و كلسترول را با هم " لیپوپروتئین" مى نامند. دو نوع لیپوپروتئین در خون وجود دارد:

LDL (لیپوپروتئین با غلظت کم Low Density Lipoprotein)

HDL (لیپوپروتئین با غلظت بالا High Density Lipoprotein)

LDL به نام "کلسترول بد" و HDL به نام "کلسترول خوب" مشهور است.

ممكن است شما بارها در محل كار خود از یكى از همكارانتان شنیده باشید كه مى گوید: " به گفته ی پزشک،LDL من بالاست و HDL من پایین است." و با خود فكر كرده باشید كه معنى این جمله چیست؟

چنانچه میزان LDL در جریان خون بالا باشد، مى تواند دیواره اى در شریان ها(سرخرگ ها) بسازد كه این دیواره مى تواند باعث سفت شدن رگ هاى خونى، باریک شدن یا بسته شدن آنها شود. سخت و سفت شدن شریان ها را تصلب شرایین (atherosclerosis) مى گویند.

چنانچه لخته خونی ساخته شود و در شریان ها انسداد پیدا كند، فرد به حمله قلبى یا سكته دچار مى شود، علاوه بر این، تصلب شرایین مى تواند باعث كاهش جریان خون به دیگر ارگان هاى حیاتى بدن مثل كلیه و روده ها شود.

یك سوم تا یك چهارم كلسترول بدن افراد را "كلسترول خوب" یا HDL تشكیل مى دهد. HDL كلسترول را از شریان ها دور مى كند و به كبد باز مى گرداند، جایى كه باید طى فرآیندی به تمام نقاط بدن فرستاده شود.

میزان بالاى LDL خطر ابتلا به حمله قلبى و سكته را افزایش مى دهد، اما میزان زیاد HDL مى تواند این خطر را از بین ببرد و از سیستم گردش خون هم محافظت كند. اما به طور كلی میزان بالاى كلسترول در خون مى تواند منجر به ایجاد مشكلاتى در سلامت فرد شود.

آیا باید نگران میزان كلسترول فرزندم باشم؟

سه عامل مهم براى افزایش سطح كلسترول خون وجود دارد:

1- رژیم غذایى غنى از چربى به خصوص چربی هاى اشباع، كه معمولاً در چیپس و تنقلات و غذاهای آماده(فست فودها) میزان این چربی ها زیاد است.

2- عوامل موروثى، یعنی وجود بیمارى افزایش كلسترول در پدر و مادر یا یكى از آنها.

3- چاقى كه هم مربوط به رژیم غذایى و هم مربوط به عدم ورزش و تحرك بدنی است.

دیگر عوامل خطرساز براى ابتلا به بیمارى قلبی مزمن شامل افزایش فشار خون ، كشیدن سیگار و دیابت است.

اگر كودك شما، فعال است، غذاى سالم مى خورد، سابقه بیمارى افزایش كلسترول در خانواده را ندارد و چاق نیست، لازم نیست نگران میزان كلسترول خون او باشید و ناراحتى به خود راه ندهید.

ترجمه: هلیا خرم

روزنامه ایران

*مطالب مرتبط:

کلسترول خوب را افزایش دهید

كلسترول چیست؟ 

چگونه HDL- كلسترول را افزایش دهیم؟

رژیم غذایی مناسب برای کاهش کلسترول بالا

رژیم غذایی همانند دارو در كاهش كلسترول خون مؤثر است

توصیه های غذایی برای کاهش کلسترول خون بالا

برای کاهش چربی خون چه نوع غله ای را مصرف کنیم؟ 

سبوس برنج بهترین داروی ضد کلسترول

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.