تبیان، دستیار زندگی
بیستم فرانس پوشكاش ملیت: مجارستان متولد : 1926 میلادی پست: هافبك و مهاجم دوستداران فوتبال جهان و اروپا بازیهای درخشان و زیبای پوشكاش بازیكن افسانه یی تیم ملی مجارستان و رئال مادرید را هرگز از یاد نخواهند برد. فرانس پوشكاش یك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غولهای فوتبال در قرن بیستم

فرانس پوشكاش


ملیت: مجارستان

متولد : 1926 میلادی

پست: هافبك و مهاجم

دوستداران فوتبال جهان و اروپا بازیهای درخشان و زیبای پوشكاش بازیكن افسانه یی تیم ملی مجارستان و رئال مادرید را هرگز از یاد نخواهند برد.

فرانس پوشكاش یكی از بهترین گلزنان تاریخ فوتبال جهان و بی شك شاخص ترین فوتبالیست مجارستان تا به حال می باشد.

در سالهای طلایی دهه پنجاه میلادی وی رهبری تیم بزرگ مجارستان را به عهده داشت، پوشكاش با شلیكهای سنگین و شوتهای سهمگین پای چپ قادر بود دروازه هر حریفی را فتح كند. پوشكاش بازیگردان، بازیساز، گلزن و در یك كلمه الهام بخش تیمی بود كه موفق شد در سال 1954 میلادی كاری بزرگ صورت دهد، كسب مقام نایب قهرمانی جام جهانی سویس، مجارستان در دیدار نهایی2-3 مغلوب آلمان غربی شد و از فتح جام بازماند.

این در حالی بود كه با درخشش پوشكاش و نمایش خیره كننده تیم ملی مجارستان در دور مقدماتی یاران او موفق شدند با نتیجه دور از ذهن 8 بر 3 آلمان غربی را بسختی شكست دهند. اما در فینال آسیب دیدگی پوشكاش كارآیی او را تقلیل داد. آسیب دیدگی او و چند بازیكن دیگر مجارستان با توجه به اینكه در آن زمان تیمها نمی توانستند در بین بازی تعویض انجام دهند سبب شد تیم ملی مجارستان كه طی چهار سال گذشته در 33 بازی ملی بدون شكست مانده بود و به تیم جادوگران معروف بود در حساس ترین دیدار مغلوب شده و حتی پوشكاش در دقیقه 90 گلی به ثمر رساند اما داور گل را مردود اعلام كرد. جالب تر اینكه دو گل نخست بازی توسط مجارستان به ثمر رسیده بود.

در تابلوی افتخارات جام جهانی 1954 سوییس، نام فرانس پوشكاش به عنوان بهترین بازیكن و هموطن او كوچیس به عنوان بهترین گلزن ثبت شد.

معروفترین بازیكن تاریخ فوتبال مجارستان هنگامی كه فقط 18 سال سن داشت، موفق شد در تركیب تیم ملی كشورش قرار گیرد و در بازی نخستش در برابر اتریش گل اول بازی را به ثمر رساند.

فرانس پوشكاش در پیروزیهای به یادماندنی تیم ملی مجارستان مقابل انگلیس در المپیك 1952 و 1953 در ورزشگاه ویمبلی نقش بسزایی داشت. نتیجه این دوبازی به ترتیب 6 بر 3 و 7 بر 1 به نفع مجارستان بود. شاید اگر مرد بزرگ مجار در بازی نهایی مصدوم نمی شد فوتبال مجارستان فاتح جام جهانی سویس بود. فرانس پوشكاش در سال 1956 به تیم باشگاهی رئال مادرید پیوست و به علت وقوع انقلاب به سال 1956 در مجارستان تابعیت اسپانیا را پذیرفت و حتی در بازیهای جام جهانی 1962 شیلی با پیراهن تیم ملی اسپانیا به میدان رفت.

پوشكاش در باشگاه رئال مادرید نیز چهره یی پرفروغ داشت. فیزیك بدنی مناسب، سرعت عجیب و حركات انفجاری او مشكل گشای باشگاه محبوب و بزرگ اسپانیایی بود. فتح جام قهرمانان اروپا در اواخر دهه پنجاه و اوایل دهه شصت بدون حضور پوشكاش و دی استفانو غیرممكن به نظر می رسید.

پوشكاش از سال 1944 لغایت 1955 در تیم ملی مجارستان و پس از آن با پیراهن تیم ملی اسپانیا به میدان رفت و پس از بازنشستگی و خداحافظی از دنیای بازیگری به حرفه مربیگری روی آورد و تیم پاناتینائیكوس یونان را تا مسابقه نهایی جام قهرمانان اروپا به سال 1971 در ویمبلی لندن پیش برد تا نشان دهد در زمینه مربیگری نیز نبوغ كافی دارد.