تبیان، دستیار زندگی
عنکبوت‌ها یکی از شگفت‌انگیزترین حشرات دینا هستند. همه‌جا پیدا می‌شوند، انواع مختلفی دارند و مثل اینکه از آدم‌ها بدشان نمی‌آید؛ چون خیلی وقت‌ها از سقف خانه آویزان می‌شوند و تاب می‌خورند. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید یکی از سوره‌های قرآن هم به نام «عنک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حشره‌ی عجیب و باهوش

عنکبوت

عنکبوت‌ها یکی از شگفت‌انگیزترین حشرات دینا هستند. همه‌جا پیدا می‌شوند، انواع مختلفی دارند و مثل اینکه از آدم‌ها بدشان نمی‌آید؛ چون خیلی وقت‌ها از سقف خانه آویزان می‌شوند و تاب می‌خورند. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید یکی از سوره‌های قرآن هم به نام «عنکبوت‌» است.

عنکبوت‌ها آنقدر انواع‌شان زیاد است و شکل‌های عجیب و غریب دارند که می‌شود درباره‌ی آنها صد کتاب نوشت.

عنکبوت‌ها با تار برای خودشان خانه درست می‌کنند؛ حتّی با تارشان حشره‌های دیگر را شکار می‌کنند و می‌خورند.

بعضی خیلی بزرگ، یعنی اندازه‌ی یک موش هستند، بعضی هم‌ آنقدر کوچک هستند که به زور می‌شود با چشم دیدشان. برای اینکه شما هم از فکر کردن به عنکبوت‌ها تعجّب کنید و به یاد قدرت خدا (در خلق این همه موجود عجیب) بیفتید بعضی از عنکبوت‌های عجیب را برای‌تان معرّفی می‌کنیم.

شکارچی عجیب

نوعی عنکبوت آفریقای جنوبی تمام روز روی شاخه‌ی درخت می‌ماند. طوری که کسی نمی‌تواند او را از جوانه‌ی درخت تشخیص بدهد. شب، شروع به تنیدن یک جور تار مربع شکل (تور) می‌کند، زمانی که حشره یا پروانه‌ای از کنار او رد می‌شود، تور را روی آن می‌اندازد و او را شکار می‌کند.

عنکبوت یک تازی

عنکبوت

عنکبوت استرالیایی به جای شبکه، فقط یک تار از غدّه‌ی خود بیرون می‌دهد. یک سر آن را با مادّه‌ی چسبناک به محلّی از پاهای خود نگاه می‌دارد و در کمین می‌نشیند و آن را در هوا می‌چرخاند. وقتی حشره‌ای را نزدیک خود می‌بیند، یک سر تار را به سوی او پرتاب می‌کند، اگر تار به بال مگس هم بخورد به آن می‌چسبد و ناهار عنکبوت آماده می‌شود.

زبنورهای دشمن عنکبوت‌ها

زنبورهای زرد، دشمنان عنکبوت‌ها هستند. این زنبورها هر جا عنکبوتی پیدا می‌کنند، به آن حمله کرده نیش خود را در مراکز عصبی او فرو می‌برند و پاها و فک‌های عنکبوت را فلج می‌کنند و آنگاه شکار خود را در سوراخی که برای کار کنده‌اند دفن می‌کنند تا ذخیره‌ای برای نوزادان‌شان باشد.

عنکبوت‌های حیله‌گر

عنکبوت

عنکبوت‌ها برای دفاع در برابر حمله‌های ناگهانی زنبور‌ها هر کدام حیله‌ای به کار می‌برند. بعضی از انواع عنکبوت به جای اینکه در وسط تار خود جای گیرد، زیر برگ، در انتهای شبکه‌ای که بافته، پنهان می‌شود، یا برای خود مخفی‌گاه دیگری تهیه می‌کند تا اسیر زنبورها نشود.

بعضی دیگر در نزدیکی تار خود «رنگ‌های خطر» می‌بافند. این زنگ‌ها از چند تار تهیه شده است که اگر زنبورها از آن اطراف عبور کنند، با آنها برخورد خواهند کرد. ارتعاش تارها، عنکبوت را از خطر آگاه می‌سازد و در سوراخی پنهان می‌شود.

بعضی دیگر از انواع عنکبوت‌ها هنگامی که صدای زنبور را می‌شنوند، شروع به نوسان شدید می‌کنند و مثل پروانه‌ی هواپیما که وقتی می‌چرخد دیده نمی‌شد دیگر به چشم زنبور نمی‌آیند و زنبور متوجّه آنها نمی‌شود.

حشرات مهربان و قهرمان

عنکبوت‌ها موجودات با آدب و با اخلاقی هستند. عنکبوت مادر برای خاطر بچّه‌هایش حتّی از جانش می‌گذرد. عنکبوت‌ها همیشه به هم احترام می‌گذارند و حقّ همدیگر را نمی‌خورند. اگر یک عنکبوت را دیدید که می‌خواهد به چیزی برسد، مطمئن باشید آخر سر موفّق می‌شود؛ چون هیچ وقت دست از هدفش بر نمی‌دارد.

عنکبوت زجاجی

فکر نکنید همه‌ی عنکبوت‌ها در خانه‌ها و روی زمین زندگی می‌کنند. باهوش‌ترین عنکبوت‌ آبی اسمش «زجاجی» است. این عنکبوت برای خودش حبابی بلوری درست می‌کند و در آب شنا می‌کند، اگر کسی اذیّتش نکند، شروع به ساختن یک قصر باشکوه عنکبوتی می‌کند. زجاجی قصرش را طوری می‌سازد که روی آب بایستد و غرق نشود. شاید باور نکنید که زجاجی در قصرش چندین اتاق همراه با آشپزخانه دارد و حتّی برای بچّه‌هایش اتاق درست می‌کند. این عنکبوت، علف‌های سبز و خزه‌ها را می‌خورد.

عنکبوت نقاش

عنکبوت

حیله‌ی عنکبوت نقاش از همه جالب‌تر است. این نوع عنکبوت‌ها  که در مناطق گرم زندگی می‌کنند در وسط تارهای خود تصویرشان را با تارهای خودشان نقاشی می‌کنند. بعد گوشه‌ای می‌ایستند. زنبورها گول نقاشی را می‌خورند و به آن حمله می‌کنند و در تارگیر می‌کنند؛ عنکبوت با آرامش جانش را نجات می‌دهد.

اقتباس از 365پرسش علمی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.