تبیان، دستیار زندگی
سخنران چهارمین نشست بخش دانشگاهی با موضوع «جامعیت دین در قرآن کریم» كه در نمایشگاه قرآن برگزار شد، گفت: جامعیت دین از مهم‌ترین مباحث قرآنی به شمار می‌رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنران نشست جامعيت دين در قرآن:

جامعيت دين، فني‌ترين مبحث قرآني است

موضوع «جامعیت دین در قرآن کریم» كه در نمایشگاه قرآن برگزار شد

سخنران چهارمين نشست بخش دانشگاهي با موضوع «جامعيت دين در قرآن کريم» كه در نمايشگاه قرآن برگزار شد، گفت: جامعيت دين از مهم‌ترين مباحث قرآني به شمار مي‌رود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ابوالقاسمي سخنران اين نشست گفت: مساله جامعيت دين در گستره اجتماعي از پيچيده‌ترين و فني‌ترين مباحثي است که پيرامون قرآن مطرح است.

وي به تلاش کليسا براي تحکم دين در سياست، اقتصاد، خانواده و جامعه در دوران پيش از رنسانس اشاره کرد و تصريح کرد: برخلاف تلاش‌هاي کليسا براي ايجاد يک جريان مسيحي، به دليل مشکلاتي موجود اين ايده با شکست مواجه شد و متاسفانه شعار ناتواني دين در اراده جامعه مطرح شد.

اين استاد قرآني افزود: با پيدايش شعار ناتواني دين، مباحثي نظير جدايي دين از سياست و انديشه سکولار مطرح شد و تعارضات عقل و دين يا علم و دين در اين دوران شكل گرفت.

ابوالقاسمي نقش انقلاب اسلامي را در افول مباحث جدايي دين از سياست مهم برشمرد و ادامه داد: با انقلاب اسلامي ايران و حضور حضرت امام خميني(ره)، بحث جامعيت دين، حل و فصل شده است و امام، فقه را فلسفه تمامي حکومت عنوان كرد.

وي خاطرنشان كرد: با ارائه اين نظر کاربرد دين در تمام ابعاد زندگي انسان آشکار شد تا جايي که امروزه برخي معتقدند که قرآن کريم مجموعه‌اي است از تمام علوم الهي، که ريشه علوم و فنون دنيوي است.