تبیان، دستیار زندگی
کارشناس مسائل حقوقی ورزش کشور با بیان اینکه سهام استقلال و پرسپولیس را نمی توان به شخص واگذار کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سهام سرخابی ها را نمی توان واگذار کرد

داربی سرخابی با داور ایرانی

کارشناس مسائل حقوقی ورزش کشور با بیان اینکه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را نمی توان به شخص واگذار کرد گفت: تنها از راه خصوصی سازی است که می توان سهام این دو باشگاه را واگذار کرد.

به نقل از مهر، هوشنگ نصیرزاده در این مورد افزود: استقلال و پرسپولیس دو تیمی هستند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار دولت قرار گرفته اند  زیرا بر اساس اصل 45 قانون اساسی، اموال مجهول المالک شبیه دریاها، کوه ها، دره ها و جنگل ها جزء ثروتهای عمومی است و انفال تلقی می شوند.

وی افزود: الان صاحب این دو باشگاه دولت بوده و سازمان تربیت بدنی به نمایندگی از طرف دولت آن را اداره می کند پس تمامی مردم در آن سهیم هستند لذا فروش سهام آنها به فرد یا افراد خاص قانونی نبوده و منع قانون اساسی را دارد.

تلخ و شیرین های داربی 63

کارشناس مسائل حقوقی ورزش کشور در ادامه خاطرنشان کرد: اگر دولت در نظر دارد سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را واگذار کند می تواند بر اساس اصل خصوصی سازی که مطابق با اصل 44 قانون اساسی است آن را در بازار بورس ارائه و سهام آن را واگذار نماید یا اینکه به معرض فروش عام بگذارد.

وی افزود: پس اینکه 51 درصد سهام را به افرادی خاص بدهند خلاف اصل خصوصی سازی است و از هر حیث دارای منع است. این دو تیم جزء انفال ( ثروتهای عمومی ) هستند که واگذاری آنها تابع تشریفات خاصی است.

نصیرزاده در پایان گفت: در یک مقطع در زمان غفوری فرد با ایجاد سهام صوری توسط محلوجی و به ثبت رساندن آن، باشگاه پرسپولیس را به افرادی واگذار کردند که بعدها به بنیاد سوره تعلق گرفت که دادگاه همه آنها را باطل کرد چون این دو باشگاه الان متعلق به کل مردم است و فروش آن توسط دولت باید از کانال موجه انجام شود و نمی توان آن را به فرد خاصی واگذار کرد که حتما سازمان تربیت بدنی این موضوع را می داند.