تبیان، دستیار زندگی
دبیرستان "لیسلی جوفروا" در شهر "ساندونیه" واقع در جزیره "لاریونیون" فرانسه، شش تن از دانش آموزان را به علت پوشیدن حجاب اخراج کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یا حجاب یا مدرسه!
حجاب

شماری از سازمانهای حقوق بشر فرانسه بخشنامه دبیرستان "لیسلی جوفروا" در شهر "ساندونیه" واقع در جزیره "لاریونیون" فرانسه، مبنی بر اخراج شش تن از دانش آموزان به علت پوشیدن حجاب را، شدیدا مورد اعتراض قرار دادند.

آقای اریک روتییه مدیر دبیرستان مذکور گفته است، مدیریت دبیرستان قانونی را به اجرا در آورده است که پوشیدن حجاب و حمل سمبلها و یونیفورم های دینی در مدارس و نهاد های دولتی در فرانسه را منع می کند. سن و سال شاگردانی که از این دبیرستان اخراج شده اند 15 تا 18 سال است.

دبیرستان "لیسلی جوفروا" در شهر "ساندونیه" واقع در جزیره "لاریونیون" فرانسه، شش تن از دانش آموزان  را به علت پوشیدن حجاب اخراج کرد.

گفته می شود که مدیریت این دبیرستان بطور مکرر از شاگردان یادشده خواسته بود تا حجاب خود را در مدرسه بردارند و در این مورد به آنان هشدار داده بود، ولی با وجود آن بر پوشیدن حجاب بویژه در ماه مبارک رمضان همچنان اصرار نمودند، بهمین دلیل مدیریت دبیرستان روز پنجشنبه گذشته آنان را اخراج کرد، دو تن از اخراج شدگان روز جمعه با برداشتن حجابشان موافقت کردند و بار دیگر به دبیرستان بازگشتند ، و لیکن دیگران همچنان بر پوشیدن حجاب اصرار دارند.

یکی از دانش آموزان اخراجی می گوید، "ما از دروان کودکی به پوشیدن حجاب عادت کرده ایم ، وبه مراعات آن پایبند هستیم ، حجاب از جمله رسوم مردم ما و یک امر اسلامی است، مدیریت دبیرستان سال گذشته به ما اجازه داد روسری بپوشیم وموهای سر خود را پنهان کنیم" وی افزود "ما شرایط مدیریت دبیرستان ، مبنی بر لزوم پیروی از قوانین فرانسه را حتی اگر بر خلاف خواسته مان باشد ، درک می کنیم ".

گفتنی است که در این جزیره فرانسوی حدود 700 هزار نفر از قومیت های مختلف اروپائی، افریقائی، وآسیایی زندگی می کنند. اکثریت ساکنان این جزیره را کاتولیک هستند و پس از آنان هندوها قرار دارند، مسلمانان 3 درصد کل جمعیت را تشکیل می دهند .

مشابه این حادثه در ترکیه نیز رخ داد. یک زن محجبه ترک که برای ثبت‌ نام در دانشکده الهیات دانشگاه "چوکوراوا" مراجعه کرده بود به خاطر داشتن حجاب نتوانست در دانشگاه ثبت‌نام کند.

"سمیه گل" که علی‌الرغم هشدارهای مسئولین حجاب خود را حفظ کرد در پایان بدون اینکه در دانشکده ثبت نام کند با چشمان گریان از محل ثبت‌نام دور شد.

"سمیه گل" که در دانشکده الهیات دانشگاه "چوکوراوا" کشور ترکیه قبول شده برای ثبت‌نام به این دانشکده مراجعه کرد اما مسئولین دانشکده با مشاهده حجاب، به این خانم اجازه ثبت‌نام ندادند. خانم "سمیه گل" که علی‌الرغم هشدارهای مسئولین حجاب خود را حفظ کرد در پایان بدون اینکه در دانشکده ثبت نام کند با چشمان گریان از محل ثبت‌نام دور شد

منبع: کیهان و شیعه نیوز