تبیان، دستیار زندگی
مجموعه آفیس آنلاین گوگل یا Google Documents در واقع همان نرم افزارهائی هستند که بابتش پول می‌پرداختیم (یا وجدان درد می‌گرفتیم از کپی کردنش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی ویرایشگر متن آنلاین گوگل

type

مجموعه آفیس آنلاین گوگل یا Google Documents در واقع همان نرم افزارهائی هستند که بابتش پول می‌پرداختیم (یا وجدان درد می‌گرفتیم از کپی کردنش)، بابت منابع کامپیوترمان (هارد دیسک) هزینه می‌کردیم، بابت انتقالش (هارد قابل حمل، دیسکت، سی دی) هزینه می‌کردیم و تازه با مشکلاتی چون ناسازگاری ورژن یا سیستم عامل هم روبرو بودیم.

این مشکلات به یکباره دارند تاریخی می‌شوند. مشکل دیگری که در فضای نرم افزارهای سنتی وجود داشت این بود که امکان مشارکت دیگران در یک پروژه محدود بود به محلی که شبکه کامپیوتری (هزینه دیگر) وجود داشت + هزینه اضافه‌تر برای نرم افزار تحت شبکه.

نسل جدید نرم افزارها و امثال این مجموعه آفیس گوگل به نظر می‌رسد که تمام فایده هستند. پولی نمی‌پردازیم و همه گونه امکان در اختیار ماست. این نرم افزارهای جدید هنوز کامل نیستند، آنها زرق و برق و ثبات نرم افزارهای سنتی را ندارند ولی دارند شروع یک دوران جدید را نوید می‌دهند.

برای شروع و یا تست کافیست که اگر اکانت GMAIL دارید، بالای صفحه  بر روی DOCUMENTS کلیک کنید و وارد شوید. طرز کار آن بسیار ساده‌تر از آنی است که تصور می‌کنید و البته منافعی هم دارد که به حد تخیل‌تان به شما بهره می‌رساند.

چند ویژگی ادیتور متن گوگل:

1 - با آن می‌شود یک کار جمعی خوب انجام داد. نفر اول تیم از بقیه اعضا توسط ایمیل جهت همکاری دعوت به عمل می‌آورد و جمعاً روی متن کار می‌کنند.

امکان به اشتراک گذاری (یا خصوصی بودن) متن فایل وجود دارد. حاصل کار را می‌شود با ایمیل به هر جا ارسال کرد یا در یک آدرس ثابت وب به تماشای همگان گذاشت. می‌شود حاصل کار را برروی کامپیوتر شخصی خود هم ذخیره نمایید.

2 - چند راه هم برای هماهنگی بین اعضای تیم وجود دارد. استفاده از تقویم گوگل‌، ارسال ایمیل جمعی به مشارکت کنندگان و در انتها و جالب‌تر از همه مشاهده تغییرات در مدرک، توسط فید.

اما یک مشکل احتمالی، عدم هماهنگی در ویرایش متن است. این بخصوص زمانی ممکن است رخ دهد که دو نفر بدون اطلاع از یکدیگر اقدام به ویرایش کنند و حاصل کار دیگری را از بین ببرند. راه حل گوگل، ضبط اتوماتیک مطلب و نگهداری ورژن‌های مختلف از یک مطلب است که راه حل صد درصدی مطمئنی هم نیست.

3 - این ادیتور تقریباً ساده ولی کار راه انداز است. همه کارهای اساسی را انجام می‌دهد. فونت‌ها انواع زیادی ندارد ولی tahoma را دارد. راست به چپ و پشتیبانی از زبان‌هائی شبیه فارسی را هم دارد که مهم است . کارهای اساسی را هم می‌شود با آن انجام داد مثلاً گذاشتن تصویر، لینک و  جدول  در مطلب. از اینها گذشته می‌شود در CSS و HTML این مدرک هم دستکاری کرد. بنابرین این ادیتور فقط ادیتور متن نیست بلکه با آن ‌می‌توانید صفحات وب ساده (شاید هم پیچیده) را به نمایش گذاشت. به نوعی یک فضای اختصاصی نمایشی در وب. یک صفحه استاتیک بدون دنگ و فنگ که شاید بشود با آن حتی فرم تماس ساخت (این مجموعه فرم هم دارد) .

4 – می‌شود به عنوان یک ادیتور وبلاگ هم از آن استفاده کرد. اگر وبلاگ‌تان روی هاست شخصی است، امکان ارسال را هم می‌دهد. (برای بلاگر باید آی‌دی وبلاگتان را بدانید که همانی است که در خط آدرس در هنگام ورود به پنل مرکزی نوشته شده است (انتهای آدرس بعد از BlogID)).

منبع: وبلاگ‌"دنیای وبلاگ"