تبیان، دستیار زندگی
وقتی صحبت از جراحی‌های زیبایی به میان می‌آید، بسیاری از آقایان جبهه می ‌گیرند و می‌گویند این کارها ویژه خانم هاست و این شخصیت و قدرت مرد است که حرف اول را می ‌زند. ولی نسل جوان ‌تر آقایان عقاید دیگری دارند و معتقدند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرد است و چهره‌اش؟!

جراحی بینی

وقتی صحبت از جراحی‌های زیبایی به میان می‌آید، بسیاری از آقایان جبهه می ‌گیرند و می‌گویند این کارها ویژه خانم هاست و این شخصیت و قدرت مرد است که حرف اول را می ‌زند.

ولی نسل جوان ‌تر آقایان عقاید دیگری دارند و معتقدند زیبایی و زیباتر شدن، زن و مرد نمی ‌شناسد و کم نیستند جوانانی که برای جراحی بینی، کاشت ‌مو و جراحی‌ های زیبایی پوست در صف ایستاده‌اند.

دکتر محمود صدوقی، متخصص گوش و حلق و بینی می ‌گوید:

"بیشتر آقایان مراجعه کننده برای جراحی بینی در گروه سنی 15 تا 30 سال قرار دارند که به دلیل مسایل جوانی و حالات این مقطع سنی، داوطلب جراحی زیبایی بینی هستند.

به گفته دکتر صدوقی، بیشتر این تقاضاها غیر ضروری است و تنها در صورتی که آقایی دچار سانحه شده باشد و یا در مواقعی که دچار نقص مادرزادی یا ژنتیکی باشد، جایز است مورد عمل جراحی بینی قرار گیرد. در غیر این صورت، عمل جراحی بینی به صرف زیبایی برای آقایان ضرورت ندارد."

شایسته آقایان نیست

اگر در جمع آقایان همکار یا دانشجو مطرح شود که یکی از همکار‌ان‌ شان زیر تیغ جراحی زیبایی رفته است، نظرها متفاوت است. به نظر بعضی ها، این عمل جراحی شایسته آقایان نیست.

دکتر محمود صدوقی می ‌گوید: "طی سال‌های اخیر، مراجعه مردان به متخصصان برای انجام عمل جراحی زیبایی بینی افزایش یافته است. این در حالی است که این افراد دچار زمینه‌های بیماری‌ های عصبی و اختلالات رفتاری هستند که این مشکل نیازمند بررسی است."

به اعتقاد این متخصص گوش و حلق و بینی در عمل جراحی بینی، درمان مقدم بر زیبایی است. اما شاید این که بگوییم این افراد دچار اختلالات رفتاری هستند، خیلی سخت‌ گیرانه به موضوع نگاه کردن باشد.

بیماری نیست

دکتر شریعت، روانپزشک، اعتقاد دارد که دست زدن به این جراحی‌ها به ‌وسیله آقایان اختلال رفتاری و بیماری به شمار نمی ‌آید و می افزاید: "آمارها نشان می‌ دهد که در کشورهای خارجی 6 تا 15 درصد و در ایران کمتر از 10 درصد آقایانی که تن به جراحی‌های زیبایی می ‌دهند، دچار اختلال هستند. این افراد دچار یک نوع اختلال روانپزشکی به نام "بچگی بدن" هستند، یعنی فکر می ‌کنند بخشی از بدن‌شان دچار مشکل است و برای جراحی‌ و اصلاح آن به پزشک مراجعه می ‌کنند."

دکتر شریعت می‌ گوید: "بر این اساس آن چه بیشتر آقایان را به مطب‌ها و کلینیک‌های جراحی زیبایی می‌ کشاند، اختلال و بیماری روانی نیست، بلکه الگوی رفتاری است که در جامعه رواج پیدا کرده است و به ویژه در سنین جوانی به آن دامن زده می ‌شود."

دکتر صدوقی با تاکید بر این که ملاک‌های زیبایی مردان با زنان متفاوت است و شامل مواردی همچون شخصیت، وقار و رفتار است، می‌ گوید: "ساختار بینی آقایان(داشتن بینی بزرگ، پوست ضخیم و استخوان‌های درشت و....) با خانم‌ها متفاوت است و این امر سبب شده که عمل جراحی زیبایی آقایان چندان با موفقیت همراه نباشد.

از سوی دیگر، افرادی که از نظر شخصیت، دچار اختلال رفتاری هستند (برای مثال، بسیار نکته ‌بین و ایده‌آلیست هستند) وقتی از عمل خود نتیجه مورد انتظار را دریافت نمی‌ کنند، بیشتر با مشکل روبه‌ رو می ‌شوند و این امر انجام عمل های جراحی مکرر را در بسیاری از موارد به همراه دارد. از طرف دیگر، همین نارضایتی ها، شکایات را افزایش می‌ دهد."

از بینی تا صافی پوست

بوتاکس

پیمان یکی از دانشجویان جوانی است که به تازگی بینی خود را جراحی کرده است. به نظر او زیبایی، زن و مرد ندارد. زیبایی حق هرکسی در زندگی است و هنگامی که عضوی از بدن ایراد داشته باشد، باید این نقص را برطرف کرد.

علی عابدینی، کارشناس امور اجتماعی می‌گوید: "دو بُعد اصلی را باید در مقوله جراحی ‌های زیبایی به ویژه جراحی بینی مورد توجه قرار داد. یکی اعتقاد و گرایش افراد برای آراستگی و زیباتر شدن ظاهرشان و یکی هم پیروی نابخردانه از الگوهای موجود، بدون درک فلسفه زیبایی."

عابدینی بُعد اول را برای آقایان قابل قبول می ‌داند و می ‌گوید: "هیچ چیز در حد معقول مطرود نیست، به ویژه انسان زیبایی را دوست دارد و حق دارد برای ارضای این میل خود و دیگران در این جهت حرکت کند، اما این که برخی به علت چشم وهم‌ چشمی دست به این کار بزنند، غلط است. اساس استخوان‌ بندی نژاد ایرانی با اروپایی‌ و آمریکایی متفاوت است و نباید تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌ها زیر تیغ جراحی رفت."

در حال حاضر، جراحی بینی، ترمیم موها، تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک‌ های پوست و میکروابریژن جراحی‌های مورد علاقه آقایان است.

مرگ جوان ایرانی تحت عمل جراحی زیبایی

اخیرا در همین اصفهان خودمان، پسری 29 ساله که عمل جراحی لاغری انجام داده بود، چهار ماه پس از عمل، به علت عوارض ناشی از عمل جان سپرد. این پسر اصفهانی که کیوان نام داشت، از اضافه وزن خود ناراضی بود، بنابراین به یک پزشک جراح مراجعه کرد و قرار شد بخشی از معده او بسته شود تا غذای کمتری مصرف کند و لاغر شود.

ولی مدتی پس از عمل، حال او رو به وخامت گذاشت و وقتی به صورت اورژانس به بیمارستان منتقل شد، پزشکان بست‌‌ها یا حلقه‌هایی را که در معده او کار گذاشته شده بود، از شکم او خارج کردند، ولی کار از کار گذاشته بود و این پسر جوان در این راه جان سپرد.

دکتر گلرخ ثریا

هفته نامه سلامت-172

*مطالب مرتبط:

پیش‌شرط‌ های جراحی زیبایی

عوارض آمپول زیبایی

آشفته بازار جراحی پلاستیك

جراحی زیبایی؛ منحنی رو به بالا

رتبه اول دنیا در جراحی بینی

زنان 3 برابر مردان جراحی بینی می کنند

عوارض جراحی زیبایی در کودکان و نوجوانان

بکش و خوشگلم کن!

روش مُد شده برای کاهش وزن!

جدال نابرابر زیبایی ومرگ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.