تبیان، دستیار زندگی
نخستین جلسه‌ی سومین دوره‌ی كارگاه آواز استاد شجریان، باحضور 23 هنرجو برگزار شد. نخستین جلسه‌ی كارگاه تخصصی آواز استاد شجریان باحضور 23 نفر از هنرجویان شامل 13 هنرجوی اصلی و 10 هنرجوی مستمع درمحل سالن اصلی مجموعه آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد. دراب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوش كردن و تكرار در آواز دو اصل اساسی است

استاد محمد رضا شجریان

سومین دوره‌ی كارگاه آواز محمدرضا شجریان آغاز شد.

نخستین جلسه‌ی سومین دوره‌ی كارگاه آواز استاد شجریان، باحضور 23 هنرجو برگزار شد.

نخستین جلسه‌ی كارگاه تخصصی آواز استاد شجریان باحضور 23 نفر از هنرجویان شامل 13 هنرجوی اصلی و 10 هنرجوی مستمع درمحل سالن اصلی مجموعه آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد.

درابتدای كارگاه استاد محمدرضا شجریان از سیزده هنرجوی گروه اول خواست تا درباره‌ی شیوه‌ی تمرین آواز خود كه به گفته‌ی این هنرمند بسیار حائز اهمیت است توضیح بدهند.

او پس از شنیدن توضیحات هنرجویان گفت:« شیوه‌ی تمرین برای نتیجه‌گیری بهتر، بسیار مهم است. خوب گوش‌كردن و تكرار درآواز، دواصل اساسی است كه خوشبختانه شما از آنها دورنیستید.»

نخستین جلسه‌ی كارگاه تخصصی آواز استاد شجریان باحضور 23 نفر از هنرجویان شامل 13 هنرجوی اصلی و 10 هنرجوی مستمع درمحل سالن اصلی مجموعه آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد.

استاد شجریان درادامه‌ درباره‌ی اهمیت شناخت ردیف خاطرنشان كرد: «ردیف، پایه و اساس موسیقی ما است كه روایت‌های زیادی از آن وجود دارد. هركس كه می‌خواهد آواز بخواند باید ردیف‌ها را یاد بگیرد، اما كسی كه تنها علاقه‌مند به تصنیف است داشتن صدای خوب برایش كافی خواهد بود.»

او افزود: «برای آواز خواندن این‌كه شما چگونه ردیف را ارائه می‌كنید، چگونه از صدا استفاده می‌كنید، زمان‌بندی جمله‌های ردیف، حالات نت‌ها، چگونگی‌ به‌كارگیری تحریرها مهم است. خیلی‌ها ردیف می‌دانند آما آوازشان خوب نیست. دراین كارگاه می‌خواهیم این مشكلات را پیدا و بعد برطرف كنیم.»

محمدرضا شجریان درادامه گفت: «من روایت خشك و خالی ردیف را بدون زیبایی‌هایی كه در حال‌وهوای تكنیك و احساس درونی خواننده است نمی‌پسندم. مثلا یادگیری آواز از صفحات خوانندگانی چون طاهرزاده‌ و قمر و ظلی را به مراتب بر فراگیری ردیف آوازی از خوانندگانی كه از صدای خوش و تكنیك صحیح برخوردار نیستند، ترجیح می‌دهم.»

استاد محمد رضا شجریان

او هم‌چنین درباره‌ی موضوع تقلید یادآور شد: «تقلید‌كردن در زمان هنرجویی شرط اولیه‌ی یادگیری است، ولی تقلید در هنگام ارائه‌ی كار حرفه‌ای آواز برای همگان ناپسند است. وقتی یك شیوه در وجود شما شكل گرفت و خانه كرد باید به سراغ شیوه‌ی دیگری بروید تا درنهایت شیوه‌ی خاص خودتان را پیدا كنید.»

بنا بر این گزارش، درادامه كارگاه، هنرجویان به نوبت و به دلخواه به اجرای یك قطعه آوازی پرداختند كه پس از هراجرا با توضحیاتی از طرف استاد همراه می‌شد.

در پایان نیز رایان شجریان به درخواست پدر به اجرای تصنیفی از آثار استاد پرداخت تا كارایی استفاده از CDهای تمرینی كه توسط استاد شجریان فراهم شده است، مشخص شود.

برای آواز خواندن این‌كه شما چگونه ردیف را ارائه می‌كنید، چگونه از صدا استفاده می‌كنید، زمان‌بندی جمله‌های ردیف، حالات نت‌ها، چگونگی‌ به‌كارگیری تحریرها مهم است. خیلی‌ها ردیف می‌دانند اما آوازشان خوب نیست. دراین كارگاه می‌خواهیم این مشكلات را پیدا و بعد برطرف كنیم

در پایان جلسه نخست مرحله‌ی سوم كارگاه آواز، یك CD از آثار منتخب استاد دراختیار هریك از هنرجویان قرارگرفت تا آنها تمرینات آوازی خود را براساس آن تنظیم كنند.

طبق نظر استاد شجریان هنرجویان دراین دوره از كارگاه به چهارگروه تقسیم شده‌اند، كه گروه اول شامل 13و گروه دوم در برگیرنده‌ی 12 نفر است كه برای آموزش آواز انتخاب شده‌اند و زیرنظر مستقیم استاد درس می‌گیرند و گروه‌های سوم و چهارم به عنوان شنونده دروس در كارگاه‌ها حضور دارند.

 منبع : ایسنا