تبیان، دستیار زندگی
سینمایی «دوازده مرد خشمگین» از همان ابتدا مخاطب را به خود جذب می‌كند و هر كدام از دوازده عضو هیات منصفه در همان حین كه به بیننده معرفی می‌شوند به خودشان نیز معرفی می‌شوند، براین اساس‌ آشنایی با هركدام از شخصیت‌ها، در ابتدای فیلم «دوازده مرد خشمگین» مدتی ن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوازده مرد خشمگین

پوستر فیلم سینمایی 12 مرد خشمگین

"سیدنی! فیلم باشكوهی است"

سینمایی «دوازده مرد خشمگین» از همان ابتدا مخاطب را به خود جذب می‌كند و هر كدام از دوازده عضو هیات منصفه در همان حین كه به بیننده معرفی می‌شوند به خودشان نیز معرفی می‌شوند، براین اساس‌ آشنایی با هركدام از شخصیت‌ها، در ابتدای فیلم «دوازده مرد خشمگین» مدتی نسبتا طولانی زمان می‌برد و هركدام از این كاراكترها ویژگی‌هایی كاملا منحصر‌به فرد خود را دارند.

«دوازده مرد خشمگین» محصول سال 1957 آمریكا است كه در مدت زمان 96 دقیقه به شیوه‌ی سیاه و سفید توسط سیدنی لومت كارگردانی شده است.

* داستان فیلم

فیلمنامه‌ی «دوازده مرد خشمگین» را رجینالدزو براساس داستانی از خودش به نگارش درآورده است. داستان فیلم درباره‌ی دوازده مرد درهیات منصفه یك دادگاه است كه در زمان تنفس و قبل از اخذ رای نهایی دورهم جمع می‌شوند. همه اعضا معتقدند كه مظنون گناهكار است. او یك پسر هجده ساله است كه گمان می‌رود پدر خود را به قتل رسانده است. یكی از اعضای هیات منصفه به‌نام دیوید با رای گناهكار‌بودن موافق نیست و شك‌هایی دارد باتوجه به این‌كه تمام حقایق اثبات می‌كند كه فرد مظنون گناهكار است، اعضا كنجكاو می‌شوند كه چگونه دیوید دراین مورد مشكوك است و او دلایل خود را توضیح می‌دهد.

* درباره‌ی فیلم

كشمكش و اضطراب اعضای هیات منصفه از همان آغاز تماشاگر را با خود درگیر می‌كند، چرا كه تماشاگر پس از این‌كه یازده نفر را موافق گناهكار بودن پسر و یك نفر را مخالف این حكم می‌بیند، سردرگم می‌شود.

بیینده‌ی «دوازده مرد خشمگین» از حضور شخصیتی مثل دیوید كه نظری مخالف دیگران دارد، احساس ناامنی می‌كند و حتی در لحظاتی به خاطر این‌كه او نسبت به گناهكار بودن پسر شك دارد، او را درذهنش مسخرمی‌كند.

نمایی از  فیلم سینمایی 12 مرد خشمگین

با این حال تماشاگر فیلم لومت خود را در پیروزی‌هایی كه شخصیت دیوید به دست می‌آورد سهیم می‌داند و از این‌كه او توانسته سایر اعضای هیات منصفه را در مورد گناهكار‌بودن پسر هجده ساله به شك بیندازد احساس خوشحالی می‌كند.

بیننده‌ی «دوازده مرد خشمگین» تمام كشمكش‌هایی كه دیوید برای اثبات بی‌گناهی پسر دارد را به نظاره می‌نشیند و از این‌كه سایر اعضا تاكید برگناهكار بودن پسر دارند، درمواردی احساس شرمندگی می‌كند. درحقیقت او در تمامی لحظات خود را عضوی از هیات منصفه می‌داند.

* ناگفته‌های فیلم

ـ تا سال 2003 گمان می‌كردند كه تنها یك نسخه از فیلم در موزه رادیو و تلویزیون آمریكا موجود است، اما در سال 2003 نسخه‌ی 16 میلی‌متری دیگر از فیلم در كلكسیون ساموئل لیبووتیز یافت شد كه آنهم به موزه منتقل شد.

- درحین فیلمبرداری سیدنی لومت به تدریج فاصله كانونی لنز دوربین را تغییر می‌داد و این تمهید باعث می‌شد كه دورنما به شخصیت‌ها نزدیك‌تر شده، حس قرار گرفتن آنها در تنگنا بیشتر به مخاطب منتقل شود.

ـ فیلمبرداری «دوازده مرد خشمگین» در مدت زمان كوتاه 21 روز به پایان رسیده و تمامی لوكیشن‌های این فیلم نیویورك بوده است.

ـ هنری فوندا از سوی اتحادیه‌ی هنرمندان آمریكا موظف به تهیه‌ی فیلم شد. بنابراین او علاوه بر بازیگری، تهیه‌كنندگی فیلم را هم برعهده گرفت.

با این حال یك فیلم در همان بدو امر به حدی برای او غیرجواب می‌نمود كه تصمیم گرفت دیگر این‌كار را تكرار نكند.

نمایی از  فیلم سینمایی 12 مرد خشمگین

ـ هنری فوندا به تماشای نقش خود در فیلم علاقه‌ای نداشت و به همین دلیل تمام فیلم را به‌طور كامل ندید. با این‌حال او وقتی پس از تماشای بخش‌هایی از فیلم از اتاق نمایش خارج شد خطاب به لومت (كارگردان) گفت: سیدنی، فیلم باشكوهی شده است.

* اكران در سینماها و حضور در جشنواره‌های جهانی

سینمایی «دوازده‌ مرد خشمگین»، 13 آوریل 1957 در نیویورك به نمایش درآمد و پس از آن در كشورهای آلمان، سوئد، فنلاند، ایتالیا، استرالیا، اسپانیا، ژاپن، دانمارك، فرانسه و هلند اكران عمومی شد.

این فیلم در جشنواره‌های هنری جوایز معتبری را به خود اختصاص داد كه از آن جمله می‌توان به خرس طلای برلین اشاره كرد.

این فیلم نامزد سه‌جایزه‌ اسكار بهترین كارگردانی، بهترین عكس و بهترین فیلمنامه بوده است و در جشنواره‌ی بافتا نیز جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی را از آن خود كرده است.

ساخته‌ سیدنی لومت نامزد دریافت جایزه‌ی بهتین فیلم، بهترین بازیگر مرد، بهترین كارگردانی و بهترین بازیگر نقش مكمل مرد از جشنواره‌ گلان گلوب بوده است.

* درباره‌ی كارگردان

سیدنی لومت كارگردان و مولف‌ هالیوودی كه همواره به خاطر اقتباس‌های موفقش مورد توجه سینما دوستان بوده است، 25 ژوئیه 1924 در پنسیلوانیای آمریكا متولد شد.

او برای اولین‌بار در سن 4سالگی به روی صحنه رفت و از 14 سالگی در نیویورك بزرگ شد. لومت تحصیلات عالی‌اش را در رشته‌ی ادبیات دراماتیك در دانشگاه كلمبیا طی كرد. لومت به عنوان كارگردانی فعال و با ذوق در تمام ژانرها طبع آزمایی كرده است. او كارش را با تئاتر آغاز كرد و از آنجا كم‌كم به عنوان یك كارگردان مشهور كسب اعتبار كرد.

لومت ابتدا كارش را از تلویزیون شروع كرد و «دوازده مرد خشمگین»، نخستین فیلم او است كه درسال 1957 به عنوان یازدهمین تجربه‌اش به نمایش درآمد. این فیلم برگرفته از یك درام تلویزیونی بود كه با هنرنمایی هنری فوندا تكمیل شد.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

اثری رومانتیك درباره‌ی ارواح