تبیان، دستیار زندگی
رئیس كتابخانه مجلس شورای اسلامی با معرفی "علی‌بن محمد نوفلی" این شخص را مورخ ناشناخته شیعه در قرن سوم عنوان كرد و گفت: این نویسنده برجسته تاریخ شیعه، بسیار مظلوم واقع شده است.از این مورخ كه از اصحاب و نزدیكان امام هادی(ع) به شمار می‌آید 14 حدیث در كتاب ار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در نشست معرفي زندگي و افكار «نوفلي»، مورخ ناشناخته شيعه عنوان شد

نوفلي، روايت‌هاي مستندي از تاريخ شيعه دارد

نوفلی، روایت‌های مستندی از تاریخ شیعه دارد

رئيس كتابخانه مجلس شوراي اسلامي با معرفي "علي‌بن محمد نوفلي" اين شخص را مورخ ناشناخته شيعه در قرن سوم عنوان كرد و گفت: اين نويسنده برجسته تاريخ شيعه، بسيار مظلوم واقع شده است.از اين مورخ كه از اصحاب و نزديكان امام هادي(ع) به شمار مي‌آيد 14 حديث در كتاب اربعه نقل شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روابط عمومي آستان قدس رضوي، حجت‌الاسلام و المسلمين رسول جعفريان در ششمين نشست علمي بنياد پژوهش‌هاي اسلامي اين آستان با عنوان «معرفي يك مورخ ناشناخته شيعه در قرن سوم» به بيان و تشريح يافته‌هاي خود درباره اين عالم برجسته تاريخ شيعه پرداخت.

وي با بيان اين‌كه تاكنون از اين نويسنده 70 صفحه نقل و روايت از كتاب‌هاي معتبر شيعه و سني جمع‌آوري كرده است، افزود: دليل ناشناخته ماندن نوفلي، كم بودن و نبودن منابع و كتاب‌هاي وي است كه گمان مي‌رود بخش عمده‌اي از آن در طول زمان از بين رفته و از سوي ديگر احتمالاً روايات او از روايات ديگري همچون كتاب‌هاي اهل‌سنت نقل شده است.

وي با بيان اين‌كه يكي از كتاب‌هاي ارزشمند نوفلي «كتاب الاخبار» است، گفت: اين كتاب بعد از او به «ابن عمار سقفي» رسيده و بخش عمده روايات وي در كتاب «مقاتل الطالبيين» ديده مي‌شود.

جعفريان ادامه داد: حق است كه درباره مورخان قرن سوم و چهارم شيعه تحقيق دقيق‌تر و بيش‌تري صورت گيرد؛ زيرا اوج تاريخ‌نگاري اسلامي در اين دوران است.

اين نويسنده و مورخ با تأكيد بر شيعه بودن نوفلي خاطرنشان كرد: اين مورخ در «كتاب الاخبار» به شرحي از دوران علي‌بن ابي‌طالب(ع) و جنگ‌هاي عباسي پرداخته و توجه او به روايات شيعي نشان‌دهنده شيعه بودن اوست.

وي در پايان خاطرنشان كرد: به اعتقاد من نوفلي روايت‌هاي مستند بسياري از تاريخ شيعه دارد كه غبار غفلت روي آن را پوشانده و كم نيستند مورخاني كه بايد تحقيق عميق‌تر و وسيع‌تري توسط پژوهشگران كنوني درباره آنان انجام شود.

نشست‌هاي علمي بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي هر ماه با حضور مورخان و پژوهشگران برجسته كشور و جهان اسلام برگزار مي‌شود.