تبیان، دستیار زندگی
به مناسبت ماه مبارک رمضان سومین جلسه از سلسله نشست‌های تفسیر سوره رعد توسط آیت‌الله سبحانی در مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی (حجتیه) برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سومین جلسه تفسیر آیت‌الله سبحانی در مدرسه حجتیه

جعفر سبحانی

به مناسبت ماه مبارک رمضان سومین جلسه از سلسله نشست‌های تفسیر سوره رعد توسط آیت‌الله سبحانی در مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی (حجتیه) برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم‌له در تفسیر آیه 27سوره رعد با اشاره به مفهوم آیه در این سوره گفتند: منظور از آیه در اینجا معجزه است.

ایشان با استناد به مبانی دینی، هدایت و گمراهی را از سوی خدا دانسته و بیان داشتند: خداوند به پیامبر اسلام‌ می‌فرمایند که به کفار بگو  خدا آن کس را که بخواهد گمراه و آن کس را که بخواهد هدایت می‌کند.

این مرجع تقلید در ادامه با تبیین مفهوم لطف تصریح کردند: لطف بر دو قسم است لطف موصول که خداوند دست بشر را بگیرد و به حد بزرگانی چون سلمان و ابوذر برساند.

ایشان افزودند: قسم دوم لطف، لطف مقرب است که در اثر آن، خداوند وسایل را فراهم می‌کند تا بشر در سایه تفکر به هدف برسد، لطف موصول اعتبار ندارد و آنچه اعتبار دارد لطف مقرب است.

آیت‌الله‌ سبحانی تصریح کردند: اگر پیامبری به مقام نبوت برسد و بدون معجزه باشد کار بیهوده‌ای است، اما اگر همراه دلیل و برهان باشد، قاعده لطف مقرب خواهد بود و پیامبر اکرم از این معجزات، فراوان داشتند.

این مرجع تقلید با اشاره به رفتار نامناسب کفار در طلب معجزه از پیامبر عنوان کردند: بین طلب معجزه که قاعده لطف مقرب است و آن کسانی که می‌خواهند بازی‌گری کنند فرق است و درخواست آنها در بسیاری موارد بی‌جاست.

ایشان با بیان اینکه جبر و تفویض از مسائل مشکل مباحث کلامی است گفتند: برای مشیت خدا، ملاک وجود دارد و هدایت مخصوص کسانی است که در راه هدایت قرار می‌گیرند و خدا دست آنها را می‌گیرد و گمراهی برای کسانی است که در راه هدایت قرار نگرفته‌اند.